گزارش مالی استارتاپ طلبات در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۵ نشان داد

بهبود تجربه کاربری با لجستیک سریع به توسعه صنعت خرده‌فروشی کمک می‌کند

استارتاپ طلبات (Talabat) یکی از استارتاپ‌های قدیمی و موفق در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا یا همان منا است. گزارش‌های مالی این استارتاپ کویتی که عمده فعالیتش در حوزه ارسال غذاست در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۵ یک مسیر رو به رشد را نشان می‌دهد. این پلتفرم، پس از دو دهه فعالیت در منطقه منا و خدمات‌رسانی به بسیاری از کشورهای عربی منطقه، در حال تثبیت جایگاه خود به‌عنوان پلتفرم تحویل غذا و خواربار در منطقه است.

تازه‌ترین گزارش‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد که ارزش کالای ناخالص (GMV) طلبات با ۲۶ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۲.۴ میلیارد دلار رسیده است. تحلیلگران بازار سرمایه و فعالان صنعت لجستیک و خرده‌فروشی، دلیل رشد این استارتاپ را عملکرد قوی آن در بازارهای منطقه و گسترش فعالیت‌هایش در بازارهای خارج از حوزه شورای همکاری خلیج فارس (GCC) دانسته‌اند. داده‌ها نشان می‌دهد که ارزش ناخالص کالا در طلبات با نرخ رشد ثابت ۲۷ درصد در حال حاضر به ۸.۸ میلیارد درهم رسیده است. 

درآمد این استارتاپ تحویل غذا و خواربار نیز با رشد ۳۱ درصدی به ۳.۶۷ میلیارد درهم رسیده که معادل ۱ میلیارد دلار می‌شود. با وجود کاهش جریان نقدینگی که حاصل پرداخت مالیات‌ طلبات در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۵ می‌شود، این شرکت در بخش خواربار و وفاداری مشتری رشد قابل‌ توجهی داشته است. 

رشد چشمگیر استارتاپ طلبات در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۵

دلایل محبوبیت طلبات در جهان عرب و منطقه خلیج‌فارس

کسب‌وکارهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک و به‌طور خاص استارتاپ‌های خرده‌فروشی در بازار FMCG، همواره توجه مشتریان را به خود جلب می‌کنند. این موضوع را می‌توان در سایر نقاط جهان نیز مشاهده کرد. با این‌حال، طلبات بیش از سایر کسب‌وکارهای این حوزه در منطقه منا و به‌طور خاص جهان عرب مورد توجه قرار گرفته است. متخصصان بازار سرمایه براین باورند که دلیل رشد این کسب‌وکار، ابتدا قدمت و نوآوری‌هایی است که در حوزه تهیه و توزیع غذا و خواربار انجام می‌دهد. این کسب‌وکار در هر دو بازار GCC که شامل کشورهای امارات، کویت، قطر، بحرین و عمان می‌شود و بازارهای غیر GCC یعنی در کشورهای مصر، اردن و عراق، عملکرد قابل قبولی را نشان داده و باعث رونق حوزه‌های مرتبط با خواربار و خرده‌فروشی شده است. 

این‌که استارتاپ طلبات تنها به تحویل غذا بسنده نکرده و در خرده‌فروشی کالاهای تندمصرف نیز وارد شده است، یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت این کسب‌وکار به‌شمار می‌رود. نکته قابل توجه درباره این کسب‌وکار رشد دوبرابری فروش این کسب‌‌‌‌‌وکار در بخش‌هایی غیر از تحویل غذا بوده است. طبق آمارهای این کسب‌وکار فعال در حوزه تجارت الکترونیک، تعامل مشتریان طلبات در حال حاضر به بالاترین سطح خود رسیده است به‌گونه‌ای که از هر سه کاربر طلبات، بیش از یک کاربر از بخش‌های مختلف این اپلیکیشن سفارش می‌دهد. 

طلبات چیزی شبیه به اسنپ‌فود است که خدمات سوپرمارکتی را نیز به مشتریانش ارائه می‌کند. گفته می‌شود بیش از یک چهارم کاربران فعال ماهانه این کسب‌وکار آنلاین که سیستم لجستیکی خاص خود را از سرویس «طلبات پرو» استفاده و حق اشتراک پرداخت می‌کنند. 

لجستیک؛ نقطه قوت طلبات 

توماسو رودریگز (Tomaso Rodriguez)، مدیرعامل طلبات، دلایل موفقیت‌های این کسب‌وکار را گسترش اکوسیستم و بهره‌مندی از یک ناوگان لجستیکی قدرتمند عنوان کرد و گفت: «با بیش از ۸۰,۰۰۰ فروشنده و ناوگانی متشکل از بیش از ۱۶۰,۰۰۰ پیک، طلبات در حال تعیین استاندارد تجربه مشتری در منطقه است. در سال گذشته، مشتریان ما بیش از ۵۶۰ میلیون دلار تخفیف از کسب‌وکارهای همکار با طلبات گرفته‌اند و از تجربه خریدشان راضی بوده‌اند.» مدیرعامل طلبات، نقش تبلیغات و تعامل با مشتریان را نیز در این حوزه پررنگ دانسته است.  مدیرعامل طلبات معتقد است تا زمانی که شرکت‌های فعال در صنعت خرده‌فروشی بتوانند با یک ناوگان لجستیک سریع تجربه خرید کاربران را بهبود ببخشند و سیاست‌های توسعه‌ای منحصربه‌فردی داشته باشند، می‌توانند به سرعت پیشرفت کنند و کسب‌وکار موفقی را در سطوح منطقه‌ای و جهانی داشته باشند.

تازه ترین های

با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...