ششمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، مانند سایر نمایشگاهها فرصتی برای گفتوگو و تعامل فعالان صنعت و ارتباط با علاقهمندان و دانشپژوهان است. در این نمایشگاه، فعالان بخشهای مختلف صنعت حملونقل و لجستیک، زیر یک سقف قرار گرفتند و بازیگران کوچک و بزرگ این صنعت توانستند درباره چالشها و فرصتهایی که در این حوزه وجود دارد، به بحث و تبادل نظر بپردازند.، پلتفرم رسانهای نقل حمل، در روزهای برگزاری این نمایشگاه، حضوری فعال داشت و رویدادهای محتوایی متنوعی را در این زمینه برگزار کرد.
نشستهای تخصصی دومین روز نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، در زمینههایی مثل روابطعمومی، منابعانسانی، مسئولیتاجتماعی و جایگاه بخش خصوصی در حملونقل بینالمللی صورت گرفت. اولین پنل در دومین روز این نمایشگاه، به مسئله روابطعمومی و نقش آن در بحرانهای موجود در سازمانها پرداخت.
اهمیت ارتباط دوسویه کسبوکارها و مشتریانشان
میترا فردوسی، مدیر ارتباطات برند داتا، جلال سمیعی، مشاور ارتباطات پست اول، احمد واحدی، متخصص ارتباطات و بنیانگذار پادکست بدپیآر و مهتاب سرخیل، مدیر روابط عمومی، برندینگ و ارتباط با مشتریان باکسیت، در پنل «مصائبی از جنس ارتباط» حضور داشته و از تجربیات و تخصصشان در مواجهه با بحرانها گفتند. مدیر ارتباطات برند داتا در این پنل، نگاه میانرشتهای به ارتباطات بحران را مورد بررسی قرار داد. جلال سمیعی حضور کسبوکارهای لجستیک در رسانههای اجتماعی را راهکاری برای تعامل بیشتر و شنیدن صدای مشتریان دانست. مهتاب سرخیل، از اهمیت اعتمادسازی و روایتگری گفت و احمد واحدی تاکید کرد که سازمانها پیش از وقوع بحران، باید آن را شناسایی و سناریوهایی را برای عبور از بحران در نظر بگیرند.
میترا فردوسی، مدیر ارتباطات برند داتا در پنل «مصائبی از جنس ارتباط»، اکوسیستمسازی را یکی از مهمترین اقدامات هر صنعتی برای پیشگیری و عبور از بحرانهای احتمالی دانست. مدیر ارتباطات برند داتا در این پنل از تجربه همکاری با استارتاپهای حوزه لجستیک گفت و این حوزه را یکی از مهمترین بخشهای هر کشوری دانست و افزود: «لجستیک، بخشی از قدرت کشورهاست.»
بهگفته مدیر ارتباطات برند داتا، رسانهها و فعالان روابطعمومی نقش تعیینکنندهای در نشاندادن نوآوریهای هر صنعت دارند. فردوسی همچنین انواع بحران را مورد بررسی قرار داد و گفت: «بحرانهایی که سازمانها با آن مواجه میشوند از سه لایه سطحی، تحلیلی و عمیق تشکیل میشود. بحرانهای سطحی از جنس خبر و شایعه هستند؛ بحرانهایی هم هستند که تحلیلیاند و در رسانههای اجتماعی به آنها بیشتر پرداخته میشود و در لایه بعدی، بحرانهای عمیقتر و هویتی فرهنگی هستند و برای عبور از این بحرانها، صنایع به اکوسیستمسازی نیاز دارند.»
جلال سمیعی، مشاور ارتباطات پست اول، حضور کسبوکارهای لجستیک در رسانههای اجتماعی را راهکاری برای تعامل بیشتر و شنیدن صدای مشتریان دانست. بهگفته سمیعی، حضور روابطعمومی شرکتهای فعال در حوزه لجستیک، به آنها کمک میکند تا چالشها و دشواریهای کسبوکارشان را روایت کنند. او بر این باور است که با شکلگیری یک ارتباط دو طرفه میان کسبوکارها و مشتریانشان، مسیر عبور از بحرانها هموار میشود.
احمد واحدی، متخصص ارتباطات و بنیانگذار پادکست بدپیآر در این پنل به اهمیت داشتن استراتژیهای روابطعمومی اشاره کرد و تاکید داشت که سازمانها، پیش از وقوع بحرانها باید برای آن آماده باشند. این متخصص حوزه ارتباطات بر این باور است که بدون استراتژی دقیق پیشگیری و مدیریت بحران، ممکن است سازمانها توان عبور از بحرانها را نداشته باشند و هزینههای سنگینی را بابت این مسئله بپردازند.
مهتاب سرخیل، مدیر روابط عمومی، برندینگ و ارتباط با مشتریان باکسیت در پنل «مصائبی از جنس ارتباط»، رهگیری لحظهای مرسولات در شرکتهای پستی را ضروری دانست و تاکید کرد که در صنعت پست و لجستیک، اعتمادسازی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
بهگفته سرخیل، در صورتیکه کسبوکارهای فعال در صنعت پست و لجستیک نتوانند انتظارات مخاطبانشان را برآورده کنند و پشتیبانی قوی نداشته باشند، با چالشها و بحرانهای جبرانناپذیری مواجه خواهند شد.
توسعه پایدار و تربیت نیروی انسانی متخصص؛ دو رکن اساسی در صنعت حملونقل
یکی از پنلهای تخصصی ششمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته که پلتفرم رسانهای نقل حمل برگزار کرد، «آی آدمها» نام داشت. این پنل در دومین روز از این نمایشگاه برگزار شد و در آن بهمسائلی چون آموزش، انسانمحوری و مسئولیت اجتماعی پرداخته شد. نام این پنل، از شعر ماندگار نیما یوشیج الهام گرفته شده است. محمدعلی مقدسی، مدیر، مشاور و مدرس بازاریابی و ارتباطات که دکترای حرفهای مدیریت کسبوکار را با گرایش بازاریابی دریافت کرده، در این پنل به اهمیت توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی پرداخت.
او که در سالهای اخیر بهعنوان مشاور در حوزههای مدیریت کسبوکار، بازاریابی، ارتباطات و همچنین توسعه و آموزش مسئولیتهای اجتماعی سازمانی فعالیت کرده است، دربارهی اهمیت راهبردی رویکرد مسئولیت اجتماعی شرکتی در بهبود تصویر برند، افزایش اعتماد ذینفعان و ایجاد ارزش مشترک برای جامعه و سازمانها سخن گفت.
کاپیتان عماد باشعور لشگری که تحصیلات تکمیلی خود را در رشته دریانوردی و ناوبری گذرانده و ۱۴ سال سابقه فعالیت در انواع کشتیهای ناوگان کشتیرانی را دارد، از سال ۱۴۰۲ در موسسه راهبر دانش دریا مشغول به کار است و در حال حاضر مدیریت تحقیق و توسعه این موسسه را برعهده دارد. او در پنل «آی آدمها» به مسئله آموزش نیروی متخصص در صنعت لجستیک و بهطور خاص لجستیک دریایی پرداخت. بهگفته کاپیتان لشگری، ایران با ۲۵۰۰ کیلومتر مرز آبی و ۱۴۴ هزار نفر دریانورد، پتانسیل خوبی در حوزه حملونقل بینالمللی از راه دریا دارد و با آموزشهای استاندارد در سطوح جهانی، میتوانیم از این ظرفیت بهخوبی استفاده کنیم.
بخش خصوصی و چالشهای فراوان فعالان صنعت حملونقل
در پنل «به دوش کشیدن بار جهان»، نمایندگانی از بخش خصوصی حضور داشتند و به بررسی دغدغههایشان پرداختند. حسین خاکباز، مشاور اتاق تهران در حوزه حملونقل و لجستیک بینالمللی، عهدهدار مدیریت این پنل بود. مهرداد تقیزاده معاون پیشین حملونقل وزارت راه و شهرسازی، سعید دستمردی استاد دانشگاه، فریده فیروزفر، عضو هیئتمدیره انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی مالکان کامیون ایران، یحیی ضیایی دبیر پیشین انجمن مالکان شناور و محمد پرپائی نماینده انجمن بنادر ایران در این پنل حضور داشتند و درباره فعالیتهای بخش خصوصی، زیرساختهای موجود در کشور، راههای توسعه حملونقل، کریدورها و توسعه تجارت به بحث و تبادل نظر پرداختند.
فعالان بخشهای مختلف صنعت حملونقل جادهای، دریایی و هوایی در پنل «به دوش کشیدن بار جهان»، از چالشها و مشکلاتی گفتند که با آنها مواجه هستند.
در ادامه دومین روز از ششمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، عباس عینعلی، سردبیر پلتفرم رسانهای نقل حمل با امیر الداغی، مدیرعامل شرکت سنجش فناوری خاورمیانه گفتوگو کرد. از موضوعات مطرحشده در این گفتوگو، میتوان به سرمایهگذاری در کسبوکارهای نوآور، مسائل مربوط به دانشبنیانها و توجه به تواناییهای نسل جدید اشاره کرد.
اقتصاد اشتراکی در حملونقل
فرشاد جعفرپور که در رشته حملونقل تحصیل کرده و مطالعات گستردهای در حوزه اقتصاد اشتراکی داشته است، در دومین روز از ششمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، به اهمیت و نقش اقتصاد اشتراکی در حوزه حملونقل اشاره کرد. جعفرپور، در ارائه خود با اشاره به مزایای اقتصاد اشتراکی در صنعت حملونقل، نمونههای داخلی این حوزه را مثال زد.
در پایان دومین روز از ششمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، حسین خاکباز، همبنیانگذار فوروارد، درباره این کسبوکار نوآور در حوزه لجستیک و چگونگی راهاندازی آن صحبت کرد.