دولت ژاپن در ماههای گذشته آزمایشی مشترک را با بزرگترین شرکتهای فعال در حوزه صنایع شیمیایی انجام داده تا چالشهای لجستیکی این شرکتها را برطرف کند. کارگروهی که زیرمجموعهای از وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت (METI) و وزارت زمین، زیرساخت، حملونقل و گردشگری (MLIT) ژاپن است با همکاری یک گروه از فعالان صنایع شیمیایی به موضوعات مرتبط با لجستیک رسیدگی میکنند.
این گروه در شهریورماه امسال برای رسیدگی به موضوعاتی که به آنها «مشکل ۲۰۲۴» در لجستیک میگویند، مامور شدند. چالشهای لجستیکیای که در مجموع، مشکل ۲۰۲۴ خوانده میشوند، کمبود ظرفیت حملونقل و انبار هستند و حل آنها برای شرکتهای مختلف بهصورت مستقل دشوار است. به همین دلیل، دولت ژاپن با همکاری شرکتهای فعال در صنایع شیمیایی این کشور، یک آزمایش نمادین را انجام داده است.
این کارگروه ویژه در تازهترین اقدام با چندین شرکت بزرگ در حوزه صنایع شیمیایی همکاری کرده است. این شرکتها، گروه شیمیایی میتسوبیشی (Mitsubishi Chemical Group)، صنایع شیمیایی میتسویی (Mitsui Chemicals)، توسو (Tosoh)، تورای (Toray) و پرایم پلیمر (Prime Polymer) هستند که با استفاده از یارانههای دو وزارتخانه اقتصاد و حملونقل در این آزمایش لجستیکی شرکت کردهاند.
در این آزمایش مشترک که از سپتامبر تا دسامبر ۲۰۲۴ ادامه داشت، از یک پلتفرم دولتی در زمینه دادههای لجستیکی استفاده شده است. همچنین، استانداردهای اطلاعات لجستیکی که توسط دولت ژاپن ترویج داده شده در این آزمایش به کار رفته است. دولت ژاپن علاوه بر یک آزمایشی نمایشی که به مسئله لجستیک در شرکتهای فعال در صنایع شیمیایی پرداخته، یک آزمایش عملی نیز انجام داده است. در آزمایش عملی، با استفاده از بار و وسایل نقلیه واقعی، حملونقل محصولات شیمیایی میان مجتمعهای شیمیایی در مناطق مختلف ژاپن از جمله یوکایچی و ایچیهارا انجام شده است. همچنین، حملونقل مشترک میان مناطق ناگویا و هوکوریکو شبیهسازی شده و بهرهوری در حملونقل مورد ارزیابی قرار گرفته است.
هدف از انجام این آزمایشها، بررسی تاثیر حملونقل مشترک و سودمندی یک پلتفرم لجستیکی مشترک عنوان شده است. همچنین، نتایج آزمایش عملی نشان داد که با استفاده از دادهکاوی میتوان میزان مصرف وسایل نقلیه را ارزیابی کرد. براساس نتایج این آزمایش مشترک، نرخ پرشدن کامیونها ۲۰ درصدی بهبود و انتشار دیاکسید کربن ۲۸ درصد کاهش داشته است.