پُستِکس، پلتفرم فعال در حوزه لجستیک، تجربیات خود در صنعت پست را در اینوتکس ۲۰۲۴ به اشتراک گذاشت. بابک عقیلینسب، مدیرعامل پستکس در گفتگو با عباس عینعلی سردبیر نقل حمل، رسانه تخصصی لجستیک و خردهفروشی، از امضای تفاهمنامه ۱۰ ساله با خانه خلاق افغانستان در آذر ۱۴۰۲ خبر داد و انتقال زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری پستی به این کشور را اقدامی بینظیر در تاریخ صنعت پست ایران دانست.
تمرکز بر بهینهسازی قیمت، زمان و سرویسهای ارسال
وی تمرکز پستکس را بر بهینهسازی قیمت، زمان و سرویسهای ارسال عنوان کرد و از راهاندازی خدماتی چون بهینهسازی مسیر، فروشگاهساز، خرید و فروش امن و هاب پیک موتوری خبر داد. به گفتهی عقیلینسب، هدف پُستِکس ارائه بهترین زمان و قیمت در صنعت پست است و این پلتفرم به تمامی طیف مشتریان از کسبوکارهای کوچک تا شرکتهای بزرگی مانند دیجیکالا خدمات ارائه میدهد.
کاهش هزینه و زمان ارسال با تکیه بر تجربه
مدیرعامل پستکس با تاکید بر اهمیت جنس، زمان و قیمت در صنعت پست، تجربه ۷ ساله پستکس را عاملی برای کاهش هزینه و زمان ارسال مرسولات دانست. وی همچنین به نقش پستکس در حذف نیروی انسانی و بهینهسازی برای کاهش هزینههای پستی اشاره کرد.
عقیلینسب با بیان اینکه امروز پستکس ۴۰۰ شغل مستقیم را را با ۵ درصد هزینه واقعی ۴۰۰ میلیارد تومانی برای هر شغل ایجاد کرده، عنوان کرد: فروش ۷۰ میلیارد تومانی را طی سال گذشته رقم زدیم و سود ۱۲ میلیاردی داشتم و این از برکات پلتفرمهای دیجیتال است.
پاسخ به نیازهای فعالان تجارت الکترونیک
عقیلینسب با بیان اینکه صنعت پست، تمام شهروندان، دولت و بخش خصوصی را درگیر میکند، از ارسال ۲.۵ میلیون مرسوله در سال ۱۴۰۲ و کسب تجارب ارزشمند خبر داد. او نیازهای فعالین تجارت الکترونیک در لجستیک خرده فروشی را شامل تحویل قابل اعتماد، ردیابی مرسوله، خدمات تحویل انعطافپذیر، خدمات ارزش افزوده، یکپارچهسازی با پلتفرمهای تجارت الکترونیک و نرخ رقابتی برشمرد و به تلاش پُستِکس برای برآورده کردن این نیازها اشاره کرد.
این گفتوگو در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بینالمللی اینوتکس و در هاب رسانه انجام شد.