فرودگاه بینالمللی ناوی بمبئی (Navi Mumbai International Airport)، یکی از فرودگاههای مطرح هندوستان در زمینه جابهجایی بار است. این فرودگاه، ۲۹ هکتار زمین را برای حمل بار در نظر گرفته است که شامل ۱۰ جایگاه هواپیمای باری و یک ترمینال کاملاً خودکار خواهد بود. فرودگاه ناوی در شهر کناری بمبئی که به آن ناوی یا بمبئی جدید میگویند، قرار دارد.
این فرودگاه قرار است براساس برنامهریزیهایی که انجام داده در اردیبهشت ۱۴۰۴ حملونقل مسافری خود را نیز آغاز کند. با توجه به موقعیت جغرافیایی این فرودگاه و قرارگیری در نزدیکی بندر جواهر لعل نهرو، مدیران فرودگاه بینالمللی دریایی بمبئی در تلاش هستند تا توجه شرکتهای بزرگ حملونقل هوایی بار را جذب کنند. همچنین، این فرودگاه در حال ایجاد یک مرکز انبارداری در این فرودگاه است؛ این مرکز قرار است امکان حملونقل نقطهبهنقطه و همچنین ترانزیت کالاها از داخل و خارج هند را تسهیل کند.
بیش از ۲.۵ تن ظرفیت حمل بار در فرودگاه بینالمللی ناوبری بمبئی
بر اساس برنامه توسعهای اعلام شده، این فرودگاه سالانه توانایی جابهجایی ۲.۶ میلیون تن بار را خواهد داشت. علاوه بر این، فضایی نیز برای یک ترمینال بار اختصاصی برای یک شرکت هواپیمایی باری در نظر گرفته شده است. همزمان با آغاز پروازهای مسافری، عملیات حملونقل بار داخلی در این فرودگاه راهاندازی میشود و در مرحلهی بعد، جابهجایی بار در سطوح بینالمللی انجام میشود.
مذاکرات با DHL و FedEx برای راهاندازی مرکز بینالمللی حمل بار
یکی از مدیران فرودگاه بینالمللی دریایی بمبئی در گفتوگو با سایت خبری «بیزینس لاین» اعلام کرده که آنهادر حال مذاکره با DHL و FedEx برای توسعه یک مرکز تخصصی حمل بار هستند. فدکس نیز راهاندازی مرکز بینالمللی بار در هند را تایید کرده است. افزایش ارتباطات تجاری، تسریع انتقال کالاها و حمایت از اکوسیستم تجاری رو به رشد هند، برخی از اهداف فدکس برای قبول این همکاری است.
نماینده فدکس افزود: «مذاکرات برای نهاییسازی مکانی که با چشمانداز رشد استراتژیک ما همسو باشد در حال انجام است و جزئیات بیشتر در آینده اعلام خواهد شد.» او خاطرنشان کرد: «مرکز برنامهریزیشده در هند، جابهجایی موثر کالاها بین آسیای جنوبی، اروپا و ایالات متحده را تسهیل خواهد کرد. این مرکز با تقویت ارتباطات بین هند و بازارهای جهانی کلیدی، تعهد ما را به رشد اقتصادی و ارتقای لجستیک هوشمند و کارآمدتر نشان میدهد.»
چالشهای صنعت حملونقل بار هوایی در هند
فدکس همچنین از همکاری با دولت هند برای سادهسازی فرایندهای قانونی و تسهیل مقررات مورد نیاز برای ایجاد مرکز حمل بار خبر داده است. از سوی دیگر، فعالان صنعت بار هوایی در هند نیز از دولت خواسته است تا فرایندهای امنیتی و اداری را برای حملونقل داخلی تسهیل کند. به عنوان مثال، یکی از چالشهای مهم، نیاز به غربالگری مجدد بار است که باعث افزایش زمان و هزینهها میشود. این امر رقابتپذیری فرودگاههای هند را در مقایسه با رقبای منطقهای کاهش داده است.
صنعت باربری هند در مسیر رشد قرار دارد و براساس هدفگذاری فعالان حوزه ارسال بار هوایی در هند حجم بار سالانه در فرودگاههای این کشور تا سال مالی ۲۰۳۰ سه برابر میشود و به ۱۰ میلیون تن میرسد.
لازم به ذکر است که در سال مالی ۲۰۲۴، فرودگاههای هند ۳.۳۶ میلیون تن بار جابهجا کردهاند که نسبت به سال قبل ۷ درصد افزایش داشته است. در این بازه زمانی، حجم بار داخلی ۳ درصد و بار بینالمللی نیز ۹.۷ درصد رشد داشته است.