با هدف گسترش خدمات دیجیتال و تسریع در اجرای پروژه «جینف»، شرکت ملی پست و سازمان ثبت احوال کشور تفاهمنامه همکاری مشترک امضا کردند. طبق اعلام دفتر ارتباطات و امور بینالملل شرکت ملی پست، هاشم کارگر، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال، با اشاره به تأکید رئیسجمهور بر ضرورت تسریع در تکمیل پروژه «جینف» اظهار داشت: «پست یکی از شرکای راهبردی ثبت احوال است. همکاری این دو مجموعه میتواند زمینهساز اجرای قانون مغفولمانده الزام اختصاص کد ملی و کد پستی باشد و بستری برای ارائه خدمات نوین به مردم فراهم کند.»
محمد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی پست نیز با اشاره به سابقه مثبت همکاریهای پیشین میان پست و ثبتاحوال، اصلیترین هدف این تفاهمنامه را اشتراکگذاری تجربیات و ارتقای سطح خدمات مشترک عنوان کرد و افزود: «با اتصال کد ملی و کد پستی، نظام همبندی اطلاعات با رویکرد “کی، کجا است؟” شکل خواهد گرفت و مردم آثار تحول دیجیتال را در زندگی روزمره خود لمس خواهند کرد.»
از موضوعات مورد بررسی در این تفاهمنامه میتوان به قانون مدیریت دادهها و اطلاعات ملی با هدف اتصال کد پستی به شماره ملی و بروزرسانی اطلاعات و گسترش همکاری دو جانبه با استفاده از ظرفیت پایگاههای اطلاعاتی، امکانات و زیر ساختهای فنی و نرمافزاری و سایر توانمندیهای شرکت ملی پست و سازمان ثبت احوال برای ارائه خدمات و سرویسهای جدید اشاره کرد.
همچنین، طبق این تفاهمنامه، همکاریهایی در زمینه ارائه خدمات پشتیبانی پستی و خدماتالکترونیکی و ارزش افزوده ثبت احوال و ایجاد سرویسهای مکانمحور در قالب احراز نشانی صدور گواهی کدپستی و ژنوگواهی و سایر خدمات کدپستی به متقاضیان از سوی پست از طریق سرویسهای مرتبط با پرونده ملی نشانی، از دیگر مفاد این تفاهمنامه است.
براساس اعلام روابطعمومی شرکت ملی پست، تفاهمنامه همکاری این شرکت با سازمان ثبت احوال شامل موارد دیگری مثل طراحی و تولید سرویسهای ارزش افزوده، استفاده از گواهی امضای دیجیتال سازمان ثبت احوال در ارائه خدمات پستی، پیادهسازی احراز هویت فردی در تمامی خدمات پستی با استفاده از سرویس احراز هویت دیجیتال ایرانیان (هدا)، بهرهمندی از سرویس اثبات تحویل پست و برگشت اطلاعات متقاضیان و توزیع و موقعیت مکانی و برگزاری رویدادهای مشترک میشود.