استارتاپ لجستیکی بون (Boon) که از هوش مصنوعی برای بهبود فرایندهایش استفاده میکند، موفق به جذب سرمایه ۲۰ میلیون دلاری برای تحول در عملیات ناوگان و لجستیک شده است. سرمایهگذاری در استارتاپ لجستیکی بون در دو مرحله انجام شده و در مجموع این شرکت بیش از ۲۰ میلیون دلار از سرمایهگذاران دریافت کرده است.
با شروع فصل زمستان و آغاز تعطیلات سال نو در بسیاری از کشورها، لجستیک و خدماتی که شرکتهای لجستیکی ارائه میکنند بیش از پیش خودنمایی میکند. در واقع، لجستیک در فصل تعطیلات نقشی کلیدی دارد و شرکتهای فعال در این حوزه اگر بتوانند خدمات خوبی را به مشتریانشان ارائه کنند، میتوانند سود زیادی به دست آورند. هر چند، در بسیاری از کشورها، شرکتهای لجستیکی با مشکلاتی چون ناکارآمدی در ارائه خدمات مواجه هستند اما سرمایهگذاران حوزه لجستیک تلاش میکنند تا با سرمایهگذاری روی فناوریهای نوین و شرکتهای نوآور، موانع این حوزه را برطرف کنند.
هوشمندسازی فرایندهای لجستیکی با پلتفرم بون
پلتفرم لجستیکی بون که سال گذشته فعالیتش را آغاز کرده است، با یکپارچهسازی دادهها به دنبال بهبود کارایی و کاهش ناکارآمدیها در صنعت لجستیک است.
این پلتفرم بهویژه روی چالشهای شرکتهای کوچک و متوسط متمرکز است و با استفاده از ابزارهای نوین به مدیریت ناوگان کمک میکند. در حال حاضر این استارتاپ امریکایی مدیریت ناوگان شرکتهای متعددی را بر عهده دارد و با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، فرایندهای لجستیکی را بهصورت خودکار درآورده است.
دیپتی ینیردی (Deepti Yenireddy)، موسس استارتاپ هوشمند بون، که تجربه کار در شرکت فناورانه سامسارا را دارد، تیمی از متخصصان را گردهم آورده و توانسته ابزارهای هوشمند لجستیکی را ارتقا دهد. مدیران ارشد این استارتاپ لجستیکی، در شرکتهایی مثل اپل و گوگل کار کردهاند و در زمینه هوش مصنوعی و هوشمندسازی حرفی برای گفتن دارند. ینیردی، درباره انگیزهاش از راهاندازی استارتاپ لجستیکی بون گفت: «نیاز مشتریان به یک پلتفرم یکپارچه و فناورانه که رابط کاربری سادهای داشته باشد، انگیزه من برای ساخت Boon بود.»
درآمد این استارتاپ در ۹ ماه به یک میلیون دلار رسیده و آنها توانستهاند با شرکتهای بزرگ لجستیکی در امریکا همکاری کنند. بنیانگذار این استارتاپ درباره فعالیتهای بون میگوید: «عامل هوش مصنوعی ما مانند یک همکار برای شرکتها عمل میکند و کارهای حیاتی را بهصورت خودکار انجام میدهد تا افراد بتوانند بر وظایف درآمدزا تمرکز کنند.»
موسس استارتاپ بون توضیح داده که براساس تحقیقاتی که آنها انجام دادهاند، در حال حاضر بیش از ۶۰ میلیون وسیله نقلیه تجاری در سطح جهان وجود دارد و بیشتر شرکتهای مدیریتکننده آنها، بنگاههای کوچک و متوسط هستند. به گفته ینیردی، ابزارهایی که شرکتهای مدیریت ناوگان استفاده میکنند، عموماً ابزارهایی ناپایدار و پراکنده هستند که راندمانشان حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است. در حالی که شرکت بون در تلاش است با ابزارهای هوش مصنوعی خود، کارایی سیستمها را تا ده برابر افزایش دهد.
مدیران این استارتاپ لجستیکی بر این باورند که این شرکت در ابتدا بر بهبود فرایندهای درآمدی و عملیاتی مانند برنامهریزی مسیر و یافتن بهترین مکانها برای سوختگیری تمرکز داشت و قصد دارد در آینده نزدیک حوزههایی مانند بارگیری کانتینرها و بهینهسازی نیروهای انسانی را نیز پوشش دهد.