مدیرعامل دکاپست در گفت‌وگو با نقل حمل عنوان کرد:

دکاپست روی ارسال بارهای سنگین متمرکز است

شرکت‌های حمل‌ونقل در سال‌های اخیر سعی کرده‌اند تا هم‌‌راستا با تحولات نوآورانه‌‌ای که در جهان در حال اتفاق افتادن است، پیش بروند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری و فروشگاه‌های اینترنتی، برای بهبود خدمات‌رسانی به مشتریانشان و ارسال سریع کالاها به نقاط مختلف، واحد لجستیک خود را فعال کرده‌اند. برخی از شرکت‌ها نیز به دلیل وسعت فعالیت‌هایشان، واحد‌های لجستیکی‌شان را توسعه داده و شرکت‌های حمل‌ونقل کوچک و بزرگی، از دل این واحدها ایجاد شده‌اند.

هلدینگ دکالجستیک، یکی از سازمان‌هایی است که با هدف برطرف کردن نیازهای لجستیکی هلدینگ مادر خود یعنی گروه انتخاب در سال ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده است. این هلدینگ در حال حاضر، علاوه بر آن‌که مسئولیت‌های لجستیکی صنایع مختلفی چون لوازم خانگی، پتروشیمی، ساختمان، نفت و گاز که گروه انتخاب در آن‌ها فعال است را برعهده دارد، در فرایندهای لجستیکی همراه دیگر سازمان‌های تولیدی و خدماتی نیز هست. یکی از شرکت‌های هلدینگ «دنیا کاوش انتخاب» که با نام «هلدینگ دکا» شناخته می‌شود، دکاپست است. در همین راستا، ما در نقل حمل درباره شرکت دکاپست با محمد حسن کرباسیان، مدیرعامل این مجموعه گفت‌وگو کردیم. در ادامه، این گپ‌وگفت را با محمد حسن کرباسیان که سال‌هاست در حوزه پست فعالیت می‌کند و سمت‌هایی چون مدیرعاملی شرکت ملی پست ایران و شرکت پست اول را در رزومه‌ی کاری‌اش دارد، می‌خوانید.

آقای کرباسیان، قبل از هر چیز درباره دکاپست و فعالیت‌هایش برایمان بگویید. این کسب‌وکار چه زمانی راه‌اندازی شده و چه خدماتی را ارائه می‌کند؟

دکا‌پست، از دی ماه سال گذشته فعالیتش را آغاز کرده است. ما در حوزه حمل‌ونقل داخلی و خارجی فعالیت می‌کنیم. در حوزه داخلی، ۴۰۰ شعبه در سطح کشور داریم و به‌صورت مستقیم با همه‌ی شهرها در تعامل هستیم. بخش قابل توجه‌ای از فعالیت دکاپست ارسال مرسولات سنگین است و به‌صورت تخصصی در حمل لوازم خانگی سبک و سنگین که حتی بیش از ۳۰ کیلو هستند، فعال هستیم.

شرکت دکاپست در مدتی که راه‌اندازی شده با مجموعه های مختلف تجارت الکترونیک در تعامل است؛ ما با بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی برای ارسال کالاهایشان به تمامی نقاط کشور قرارداد داریم.

به‌نظر شما مزیت رقابتی دکاپست نسبت به کسب‌وکارهای مشابه چیست؟

از آن‌جا که دکاپست، زیرمجموعه‌ای از گروه انتخاب است و ما زیرساخت‌های لازم برای حمل‌ونقل را در اختیار داریم، می‌توانیم در تمامی استان‌ها خدمات‌رسانی انجام دهیم. همچنین،‌ در اختیار داشتن وسایل حمل‌ونقل مناسب سبب شده تا رضایت مشتریانمان را به دست بیاوریم. در زمینه برندینگ نیز فعالیت‌های قابل توجه‌ای را انجام داده‌ایم. در حمل‌ونقل بین‌الملل،‌ دکاپست در صادرات، واردات، ترخیص کالا و کارهای مرتبط با کارگو، تمام تلاشش را برای ارائه بهترین خدمات به مشتریانش انجام می‌دهد. ما در حمل‌ونقل هوایی، از مدارک و مستندات گرفته تا بارهای سنگین را پشتیبانی می‌کنیم و توان حمل محموله‌های سنگین هوایی تا ۱۸ تن را داریم.

در واقع، می‌توانم بگویم که ما در دکاپست با جمع‌آوری داده‌ها و مستندات، به دنبال بهتر کردن کارهایمان هستیم و بارهای سنگینی که خیلی از شرکت‌ها در ارسال آن مشکل دارند را جابه‌جا می‌کنیم.

گفت‌وگوی نقل حمل با محمد حسن کرباسیان مدیرعامل دکاپست

شما گفتید که بیشتر بارهایی که توسط شرکت دکاپست حمل می‌شوند، بارهای سنگین هستند. در حمل‌ونقل بارهای سنگین،‌ شما با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟

به‌صورت کلی صنعت پست و لجستیک، یکی از صنایع پر چالش است اما ما سعی کرده‌ایم با استفاده از نرم‌افزار‌های مناسب، بعضی از چالش‌ها را هم حل کنیم. همان‌طور که گفتم، ما زیرمجموعه گروه انتخاب هستیم و هلدینگ لجستیک گروه انتخاب خوشبختانه امکانات حمل‌و‌نقل بسیار خوبی را در اختیار دارد. از آن‌جا که اکثر مشکلات در صنعت حمل‌ونقل و لجستیک، با مدیریت در انباشت کالا و توزیع در زمان مناسب ارتباط دارد، داشتن امکاناتی در این زمینه کمک‌کننده است. چون ما زیرمجموعه‌ای از یک هلدینگ لجستیکی بزرگ هستیم، امکانات انبارداری وسیعی را در اختیار داریم و می‌توانیم در زمینه انبارداری و مدیریت کالاها به خوبی عمل کنیم.

فکر می کنید هوش مصنوعی و ترندهای جدید، چطور می‌توانند به بهبود عملکرد و افزایش سرعت ارسال کالا در شرکت‌هایی مثل شرکت شما کمک کنند؟

ابزارهای جدیدی مثل هوش مصنوعی می‌توانند در رصد کالاها مفید باشند. این ابزارها در مسیریابی‌ها و موضوعات مبتنی بر لوکیشن محور بودن که در زمان توزیع محصول اهمیت زیادی دارد، کمک‌کننده هستند. هوش مصنوعی تا ۳۰ درصد می‌تواند عملکردهای شرکت‌های پستی را بهبود ببخشد.

ما در دکاپست نرم‌افزاری را ساخته‌ایم که عملکردها را بهبود ببخشد و با استفاده از زیرساخت‌های هوش مصنوعی و حضور افراد متبحر در زمینه‌های نرم‌افزاری، داده‌های دقیقی را از مسیر حمل‌ونقل کالاها در اختیار داریم. لوکیشن‌محور بودن ما باعث شده تا حمل‌ونقل‌ها را بهینه‌تر کنیم و رضایت مشتریانمان را به دست آوریم.

به‌نظر شما چرا اکوسیستم‌سازی و حضور در رویداد‌های لجستیکی برای فعالان این حوزه مهم است؟

رویدادهای لجستیکی باعث می‌شود تا دوستان زیادی را ملاقات کنیم و مذاکراتی را درباره همکاری‌های آتی با آن‌ها داشته باشیم. در صورتی که اکوسیستم یکپارچه نباشد، هر کسی برای خودش کاری را پیش می‌برد و ممکن است در کارش موفق نشود. در حالی که اگر همایش‌ها افزایش یابد و اعضای اکوسیستم لجستیک هر از گاهی یک‌جا جمع بشوند، می‌‌توانند تجربیاتشان را با هم در میان بگذارند و حتی همکارانی را برای توسعه فعالیت‌هایشان پیدا کنند.

وقتی جامعه لجستیک به هم متصل شوند، می‌توانند در توسعه پروژه‌هایشان همکاری‌های چشمگیری را انجام دهند که این مسئله هم از نظر اقتصادی به‌صرفه است هم می‌تواند به‌ صرفه‌جویی در زمان تحقیق و توسعه شرکت‌ها هم کمک کند.

با توجه به این‌که دکاپست از دی ۱۴۰۲ کارش را آغاز کرده، آیا شما قصد دارید که گزارش سال ارائه بدهید؟ به‌نظر شما چرا شرکت‌های لجستیکی باید گزارش سال خود را منتشر کنند؟

در برنامه‌های ما ارائه گزارش سال وجود دارد چون با تهیه گزارش فعالیت‌های شرکت، کم‌وکسری‌ها مشخص می‌شود و می‌توان برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری را برای سال‌ بعد داشت.

برنامه‌های دکاپست برای یک سال آینده چیست و قرار است این کسب‌وکار چه کاری را متفاوت‌تر انجام دهد؟

ما در دکاپست، برای یک سال آینده سه پروژه تعریف کرده‌ایم و سعی داریم بیشتر تلاشمان را روی این پروژه‌ها بگذاریم. یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در سال آینده، تمرکز بر حوزه سنگین بار است. دومین پروژه‌ای که ما می‌خواهیم در سال آتی روی آن‌ کار کنیم، انجام کارهایی است که به دلیل گستردگی و نبود زیرساخت یا فناوری، بسیاری از شرکت‌ها نمی‌توانند روی آن‌ها کار کنند.

به‌شخصه معتقدم که کاری که همه می‌توانند انجام بدهند، کار ما نیست. برای همین در حال رصد کارهایی هستیم که دیگران توان انجامش را ندارند و ما می‌توانیم به آن‌ها ورود کنیم. به‌طور مثال، در حوزه بین‌المللی سرویس‌های مناسبی را در نظر گرفته‌ایم و در حال برنامه‌ریزی برای بهینه‌سازی این سرویس‌ها هستیم. همچنین، در زمینه توزیع محصولات بومی در استان‌های مختلف، اقداماتی را انجام می‌دهیم.

همین الان که با هم صحبت می‌کنیم، ما در نمایشگاه خرمای بوشهر که یک نمایشگاه بین‌المللی و اختصاصی در زمینه خرماست غرفه داریم. می‌‌خواهیم در زمینه ارسال کشوری محصولات بومی استان‌ها اولین باشیم. با توجه به اینکه حدود ۴۳ دفتر در مراکز استان‌ها داریم، می‌خواهیم ارتباطات مردمی‌مان را افزایش بدهیم. هدف ما ارائه خدماتی منحصربه‌فرد در زمینه نقل‌وانتقال محصولات بومی خواهد بود و چون زیرساخت‌های کاملی داریم، می‌توانیم در این زمینه مفید واقع شویم.

البته در حال حاضر تلاش ما این است که پروژه‌های کنونی‌مان را به نتیجه برسانیم و پس از آن پروژه‌های بزرگی را شروع کنیم که یکی از موضوعات مهم در پروژه‌های آتی‌، گسترش خدمات‌رسانی به فروشگاه‌های اینترنتی و توسعه تجارت الکترونیک است.

تازه ترین های

با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...