رادو دینسکو (Radu Dinescu)، رئیس اتحادیه بینالمللی حملونقل جادهای (IRU) بهتازگی از عدمقطعیت در اقتصاد، تجارت و حملونقل صحبت کرده است. رئیس ایرو در دهمین اجلاس اقتصاد و لجستیک که در استانبول برگزار شد، توضیح داد که اختلالات مداوم ناشی از درگیریهای ژئوپلیتیکی، یادآور آسیبپذیری تجارت جهانی در برابر شوکهاست. به گفته دینسکو، زمانیکه مرزها بسته یا مسیرها ناامن میشوند، اقتصاد محدود میشود؛ هزینهها افزایش مییابد و زنجیرههای تأمین که جوامع و کسبوکارها به آن وابسته هستند، با اختلال مواجه میشود.
رئیس اتحادیه بینالمللی حملونقل جادهای، در سخنرانی خود یادآور شد که حملونقل جادهای قادر است در میان عدمقطعیتهای موجود در جهان امروز تطبیق یابد و پیشرفت کند. به گفته این فعال حوزه لجستیک، حملونقل جادهای متصل، مقاوم و کارآمد است و اتحادیه بینالمللی حملونقل جادهای با ایجاد شبکهای از فعالان این صنعت میتواند به رشد و تطبیق این حوزه در مواجهه با بحرانها کمک کند.
رادو دینسکو در ادامه سخنرانیاش در دهمین اجلاس اقتصاد و لجستیک، تاکید کرد که سامانه تیر (TIR)، یکی از راهبردهای اتحادیه بینالمللی حملونقل جادهای برای کاهش هزینههای حملونقل و از بینبردن فشارهای خارج از کنترل است. رئیس ایرو بر این باور است که سامانه TIR فقط یک ابزار فنی نیست و عامل همکاری، اعتماد و چشمانداز مشترک در لجستیک بدون مرز است. او همچنین اظهار داشت که اجرای سیستم TIR در عراق جان تازهای به جریانهای تجاری این کشور داده است و مسیرهایی که حملونقل آنها تا ۴۵ روز طول میکشید، حالا در مدت بسیار کوتاهی طی میشود.
رئیس ایرو، بزرگترین چالش حملونقل جادهای را معطلی طولانی رانندگان و کامیونها در پشت مرزها دانست. او با اظهار نگرانی درباره سرگردانی رانندگان در پشت مرزها، راهحل این مسئله را دیجیتالیسازی سیستم TIR از طریق eTIR عنوان کرد و گفت: «بخش مهمی از چشمانداز ما در ایرو، دیجیتالیسازی سیستم TIR از طریق eTIR است. اتحادیه بینالمللی حملونقل جادهای همچنین در حال ترویج مسیرهای سبز (Green Lanes) با استفاده از سیستم TIR-EPD است، که امکان ثبت الکترونیکی اظهارنامه محمولهها را به اپراتورها میدهد و امکان عبور سریع از مرزها را فراهم میکند.» رئیس اتحادیه بینالمللی حملونقل جادهای در پایان صحبتهایش، کاهش آلایندهها، تاخیر و هزینههای ارسال را از مهمترین اهداف اتحادیه ایرو خواند.