آمارهای فروش آمازون نشان می‌دهد

رشد سریع کسب‌وکارهای جانبی آمازون در سال ۲۰۲۵

آمازون، یکی از بزرگترین شرکت‌های خرده‌فروشی در دنیاست که علاوه بر فروش آنلاین، در سال‌های اخیر فروشگاه‌هایی را برای خرید حضوری راه‌اندازی کرده است.‌ آمازون اما محدود به بخش خرده‌فروشی نمی‌شود و کسب‌وکارهای جانبی متعددی در حوزه‌های مرتبط با تبلیغات، خدمات‌دهی به فروشندگان شخص ثالث و حتی محاسبات ابری دارد. گفته می‌شود جف بزوس، موسس آمازون قصد دارد شبکه خبری CNBC را بخرد؛ شبکه‌ای که یکی از مراجع اخبار اقتصادی و کسب‌وکار در دنیاست. به نظر می‌رسد بزوس می‌خواهد پس از واشنگتن‌پست، مالکیت رسانه‌های دیگری را در اختیار خود بگیرد.

رشد سریع کسب‌وکارهای جانبی آمازون

رشد تبلیغات و اشتراک، سریع‌تر از فروش آنلاین و حضوری کالا

نکته قابل توجه درباره آمازون، آمارهایی است که به‌تازگی از میزان فروش سه‌ماهه‌اش منتشر کرده است. براساس این آمارها، در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۵، فروش خالص فروشگاه آنلاین آمازون نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته و به ۶۱/۵ میلیارد دلار رسیده است؛ فروش فروشگاه‌های حضوری این شرکت نیز با رشد ۷ درصدی به ۵/۶ میلیارد دلار رسیده است.
سایر بخش‌های مرتبط با کسب‌وکار آمازون نیز در این بازه زمانی رشد قابل توجهی داشتند. خدمات فروشندگان شخص ثالث (Marketplace) این شرکت با رشد ۱۱ درصدی به ۴۰/۳ میلیارد دلار رسیده و این شرکت فعال در حوزه خرده‌فروشی در بخش تبلیغات ۲۳ درصد رشد داشته است. فروش خدمات اشتراکی آمازون نیز با ۱۲ درصد رشد به ۱۲/۲ میلیارد دلار رسیده است.
آمارها حاکی از آن هستند که کسب‌وکارهای جانبی آمازون، رشد سریع‌تری نسبت به فروشگاه‌های آنلاین و فیزیکی این شرکت داشته‌اند و در مجموع درآمد بیشتری را به‌ ارمغان آورده‌اند. طبق آمارها، فروش خالص فروشگاه‌های آنلاین و فیزیکی آمازون به بیش از ۶۷ میلیارد دلار رسیده و درآمد ناشی از تبلیغات، اشتراک‌ها و خدمات فروشندگان از مرز ۶۸ میلیارد دلار عبور کرده است.
کسب‌وکار ابری آمازون (AWS) نیز در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵، بیش از ۱۷ درصد رشد داشته است. داده‌ها نشان‌ می‌دهد که درآمد این کسب‌وکار جانبی آمازون نزدیک به ۳۱ میلیارد دلار است و همچنان به‌عنوان یکی از نقاط قوت این شرکت به حساب می‌آید. تحلیل‌گران بازار سرمایه، سودآوری کسب‌وکار ابری آمازون را برای شرکت مادرش که در حوزه تجارت الکترونیک فعال است، ضروری می‌دانند و معتقدند که AWS در کنار تبلیغاتی که آمازون انجام می‌دهد، می‌تواند به توسعه خرده‌فروشی کمک کند و به‌نوعی پشتیبان آن خواهد بود.

ورود برندهای جدید و افزایش فروش محصولات در آمازون

اندی جسی، مدیرعامل آمازون، افزایش فروش این خرده‌فروشی بزرگ در جهان را مدیون برندهایی می‌داند که در سال جاری به سبد محصولات این شرکت اضافه شده‌اند. مدیرعامل آمازون در گفت‌وگو با خبرنگاران اقتصادی گفته است که برندهایی مثل Away، Aveda و Marc Jacobs Fragrances به تازگی وارد سبد محصولات این شرکت شده‌اند و آمازون اخیراً همکاری جدیدی را با Saks Global شروع کرده است؛ شرکتی که با برندهایی مانند Dolce & Gabbana، Etro، Stella McCartney، Rosetta Getty و La Prairie شناخته می‌شود. نایکی نیز دوباره برای فروش محصولاتش با آمازون همکاری می‌کند.

عوامل رشد و چالش‌های آمازون در سال ۲۰۲۵

با وجود موفقیت‌هایی که آمازون در سال جاری میلادی کسب‌ کرده است، این شرکت خرده‌فروشی در زمینه تعرفه‌ها و قیمت‌گذاری با چالش‌های بسیاری مواجه است. مدیرعامل آمازون در این باره گفته است: «همچنان سر و صدای زیادی در مورد تأثیر تعرفه‌ها بر قیمت‌های خرده‌فروشی و میزان مصرف وجود دارد. تاکنون بیشتر این گزارش‌ها نادرست و اشتباه بوده‌اند. همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، پیش‌بینی اتفاقات آینده در این زمینه غیرممکن است.» او همچنین در خصوص میزان تقاضای مشتریان این شرکت با توجه به ابهامات تعرفه‌ای افزود: «آنچه تاکنون مشاهده کرده‌ایم این است که در نیمه اول سال ۲۰۲۵، نه شاهد کاهش تقاضا بوده‌ایم و نه افزایش قابل توجه‌ای در قیمت‌ها داشته‌ایم.»
به‌نظر می‌رسد حذف معافیت گمرکی کالاهای با ارزش پایین از چین و سایر کشورها که یکی از سیاست‌های تجاری دولت ترامپ است، به نفع آمازون و سایر کسب‌وکارهای خرده‌فروشی در ایالات متحده بوده است.

از دیگر دلایل رشد آمازون در سال جاری می‌توان به سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای این شرکت در مناطق روستایی آمریکا اشاره کرد. این شرکت در خردادماه سال جاری (ژوئن ۲۰۲۵)، اعلام کرد که خدمات تحویل در همان‌روز و تحویل در روز بعد را تا پایان سال به بیش از ۴۰۰۰ شهر و جامعه روستایی ارائه خواهد داد. آمازون همچنین از سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری برای توسعه شبکه تحویل در این مناطق تا سال ۲۰۲۶ خبر داده است.

 

تازه ترین های

با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...