گفتگو با مهناز علمایی مدیرعامل استارتاپ اسپید

رشد ۴۰۰درصدی سفارش‌ها زیر سایه کرونا

شیوع ویروس کرونا با وجود تمام مشکلاتی که به وجود آورد، اما شیوه‌ای نوین از زندگی را برای مردم نمایان کرد و نیاز به کسب‌و‌کارها و خدمات اینترنتی بیش از پیش احساس شد. در این بین استارتاپ‌های داخلی ایران نیز از مسیر رشد و توسعه دنیا غافل نشدند و با توجه به حرکت مردم به سمت تکنولوژی و زندگی مدرن اغلب استارتاپ‌های ایرانی نیز با جهش بزرگی مواجه شدند. «اسپید» به عنوان سیستم توزیع هوشمند درون‌شهری و بین‌شهری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و توانسته زیر سایه کرونا رشد ۴۰۰ درصدی در میزان سفارش‌ها را به ثبت برساند که برای این استارتاپ یک رکورد تلقی می‌شود و همچنین در ادامه توانسته چیزی حدود ۳۰‌درصد سهم بازار را در حوزه حمل‌و‌‌نقل به خود اختصاص دهد.

مدیرعامل استارتاپ اسپید در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: این استارتاپ در سال‌۱۳۹۵ تاسیس شد و از سال‌۱۳۹۶ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد و تا سال‌۱۳۹۷ در قالب B2C و پس از آن در حوزه B2B کار خود را پیش برد. جامعه هدف فعالیت «اسپید» اغلب کسب‌و‌کارها و فروشگاه‌های اینترنتی است و توزیع تجمیعی محصولات را در سطح شهر تهران انجام می‌دهد و در شهرستان‌ها نیز با اداره پست طی قراردادی، همکاری خود را آغاز کرده و از این طریق «اسپید» فعالیت و خدمات خود را ارائه می‌دهد. به عبارت بهتر، ارزش افزوده‌ای که برای مشتری ایجاد می‌شود، این است که با اداره پست به صورت مستقیم در ارتباط نیست و تمام تراکنش‌ها در پنل «اسپید» انجام می‌شود. در مجموع نوع فعالیت «اسپید» به این‌شکل است که محصول را با جزئیات مربوط به خود به صورت تجمیعی از شرکت یا فروشگاه یا شرکتی دریافت کرده و سپس در شهر تهران به شکل مویرگی توزیع می‌کند که در شهرستان‌ها توزیع توسط اداره پست انجام می‌شود.

پکیج‌های مختلف استارتاپ اسپید برای مشتریان تعریف شده است

مهناز علمایی افزود: برای توزیع محصولات دو روش تعریف شده که مشتری یا به صورت prepaid پکیجی را خریداری کرده که برای «اسپید» صرفه مالی دارد و از طرفی برای مشتری نیز تخفیف‌هایی اعمال می‌شود، به گونه‌ای که هر چقدر مبلغ پکیج افزایش یابد، هزینه ارسال کمتری محاسبه می‌شود. روش دوم به این شکل تعریف می‌شود که مشتری به صورت حضوری یا غیرحضوری قراردادی را با «اسپید» تنظیم می‌کند که تمام مفاد آن همچون روش اول بوده‌، با این تفاوت که صورت‌های مالی و فاکتورها در دوره‌هایی مشخص‌شده و به صورت دوره‌ای پرداخت‌ها و تسویه‌ها انجام می‌شود.

سهیل فرازمند، مدیر IT اسپید‌ نیز در ادامه به مزیت‌های این اپلیکیشن اشاره کرد و گفت: از آنجا که برای توزیع شهرستان با اداره پست همکاری لازم را داریم، مشتری تمام پیگیری‌های خود را از طریق پنل خود در «اسپید» انجام می‌دهد و اگر برای بسته پستی اتفافی بیفتد، مرحله جبران خسارت در اداره پست چیزی حدود یک ماه به طول می‌انجامد که «اسپید» در این میان کار را برای مشتریان خود آسان می‌کند و پیگیری‌های لازم از طرف آن صورت می‌گیرد و از این حیث برای مشتریان ارزش افزوده ایجاد می‌کند. همچنین در استفاده مستقیم از خدمات پستی مشتری باید برای بسته‌بندی و سایر خدمات هزینه کند اما «اسپید» هزینه بسته‌بندی و ارسال را خود تقبل می‌کند و تمام نگرانی‌های مشتری را به حداقل می‌رساند.

رشد ۴۰۰‌درصدی میزان سفارش‌های استارتاپ اسپید در سال‌جاری

وی تاکید کرد: با آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور کسب‌و‌کارهای اینترنتی رونق گرفته‌اند و از طرفی تعداد سفارش‌های «اسپید» نیز با رونق قابل‌توجهی مواجه شده است و در سال‌۱۴۰۰ شاهد رشد ۴۰۰درصدی میزان سفارش‌های «اسپید» بودیم و یک جهش عجیب در حوزه فعالیت این استارتاپ رخ داد. در بازه زمانی اپیدمی ویروس کرونا برخی موانع کسب‌و‌کارهای اینترنتی از سر راه برداشته شد و از طرفی مردم بیشتر به سمت فعالیت‌ها و خریدهای آنلاین رو آوردند که در ادامه موجب گسترش فعالیت «اسپید» در حوزه توزیع هوشمند شد. «اسپید» در ابتدای سال‌۱۴۰۰ از لحاظ نرم‌افزاری و زیرساختی و تیم اجرایی تغییراتی اعمال کرد و با توجه به این اتفاق نیز امکانات نرم‌افزاری و عملیاتی بهتری در اختیار مشتری بوده و موجب جلب رضایت بیشتری شده است و در واقع فعالیت «اسپید» در حال حاضر قابل مقایسه با رقبای بزرگ خود نیست و این رقیب‌های بزرگ با قدمت چندین‌ساله از نظر نرم‌افزاری از «اسپید» عقب هستند و این موضوع موجب تفاوت و تمایز یک اپلیکیشن در حوزه توزیع محصول می‌شود.

مدیر IT استارتاپ «اسپید» مطرح کرد: در بحث فروشگاه‌های آنلاین موضوع COD از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به نوعی که تسویه‌های مالی به‌موقع انجام می‌شود و مدت زمان این تسویه‌های مالی در کوتاه‌ترین مدت و چیزی حدود ۳ تا ۵ روز به طول می‌انجامد. در این میان «اسپید» خود را درگیر این تسویه‌ها نکرده و در این خصوص با شرکت دیگری وارد همکاری شده و پرداخت‌ها زیر نظر بانک مرکزی صورت می‌گیرد، به طوری‌که مبلغ وارد حساب «اسپید» نشده و درجا به حساب فروشگاه مربوطه واریز می‌شود. به عبارت بهتر، افرادی که با «اسپید» همکاری می‌کنند با موضوعی همچون فاکتور سروکار ندارند و همه مراحل به صورت paperless انجام می‌شود. جالب توجه است که اغلب رضایت مشتری از «اسپید» به دلیل این نوع خدمات بوده و ترجیح می‌دهند با ما کار کنند.

ارسال یک‌روزه بسته‌ها با «اسپید»

در ادامه علمایی به یکی دیگر از ویژگی‌های استارتاپ «اسپید» اشاره کرد و توضیح داد: حداقل زمانی که فروشگاه‌های اینترنتی برای ارسال محصولات در نظر گرفته‌اند ۴۸ساعت است، این در حالی بوده که «اسپید» تمام بسته‌های دریافتی را در همان روز تحویل توزیع می‌دهد و تا به امروز توانسته‌ایم از لحاظ زمانی نیز رضایت مشتریان را جلب کنیم.

فرازمند هم در رابطه با میزان رضایت مشتریان گفت: اگر بخواهیم عملکرد «اسپید» را از لحاظ رضایت مشتری با سایر رقیب‌ها مقایسه کنیم، می‌توان به این نکته اشاره کرد که میزان شکایت‌ها حداقلی بوده و درصد موفقیت «اسپید» در عملیات ارسال چیزی حدود ۹۷درصد برآورد شده ‌و بیانگر این است که کمتر از ۳درصد از محموله‌ها به دست گیرنده نمی‌رسد و پخش عمده دلیل آن حضور‌نداشتن فرد مورد نظر در محل آدرس است یا به دلیل اطلاعات اشتباهی بوده که در اختیار «اسپید» قرار می‌دهند. تیم پشتیبانی «اسپید» به صورت ۲۴ساعته در حال خدمت‌رسانی بوده و بر این اساس می‌توان به راحتی برآورد کرد که چه میزان تماس تلفنی برای شکایت با «اسپید» گرفته می‌شود و اغلب تماس‌ها با دلایلی تحت عنوان تغییر آدرس یا اطلاعات لازم انجام می‌شود.

شعب استان‌ها را فعال می‌کنیم

مدیرعامل این اپلیکیشن در خصوص جذب سرمایه خاطرنشان کرد: تیم و هیات‌مدیره «اسپید» به صورت ایده‌آل به مسیر نگاه می‌کنند و تا به امروز نیز در حوزه جذب سرمایه چند جلسه برگزار شده ‌تا توافق‌های لازم صورت گیرد و میزان سرمایه لازم برای گسترش و توسعه فعالیت «اسپید» جذب شود. ما در تمام شهرها و استان‌ها نمایندگی داریم و قصد فعال‌کردن این شعب را داریم که جذب سرمایه بخشی از مشکلات موجود در این مسیر را برطرف خواهد کرد.

علمایی در ادامه به چالش‌های «اسپید» اشاره کرد و یادآور شد: اگر بخواهیم به میزان سهم بازار «اسپید» اشاره کنیم باید گفت در بخش حمل‌و‌نقل حداقل ۳۰درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده، در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه ما توسعه «اسپید» و افزایش میزان سهم بازار است. چالش دوم «اسپید» همکاری با شرکت‌ها و فروشگاه‌های لجستیکی بزرگ به حساب می‌آید که امیدواریم به‌زودی بتوانیم شرایط بهتری را فراهم کنیم.

ایران باید به دنیا برسد

در بخش دیگری از گفت‌وگو مدیر IT تیم «اسپید» به میزان فاصله ایران در حوزه توزیع هوشمند با دنیا اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه در سال‌های اخیر اتفاق‌های خوبی در کشور افتاده ‌و در حوزه تکنولوژی افراد خوشفکری وجود دارند، اما همچنان چند سال از دنیا عقب هستیم. به عنوان مثال «اسپید» با وجود دسترسی به امکانات نرم‌افزاری به‌روز همچنان در برخی بخش‌ها با مشکلاتی مواجه است، به عنوان مثال، مجموعه توانایی راه‌اندازی سرویس مسیریابی تفکیک و توزیع هوشمند را دارد اما متاسفانه هیچ منبع و ارگانی برای راهنمایی و حمایت از این برنامه وجود ندارد و اکنون برای دستیابی به چنین سرویسی مبالغ سنگینی به شهرداری و اداره پست پرداخت می‌کنیم که می‌توان با راه‌اندازی چنین برنامه اختصاصی برای «اسپید» میزان هزینه‌ها را به حداقل رساند. در مجموع عدم حمایت موجب می‌شود که هر روز در حوزه تکنولوژی و زیرساختی با دنیا فاصله بگیریم.

علمایی ادامه داد: با وجود اینکه «اسپید» جزو شرکت‌های فناور است اما هیچ حمایتی در خصوص موضوعاتی همچون بیمه و مالیات انجام نشد. با توجه به روند رو به رشد دنیا و توسعه و گسترش اینترنت آینده حوزه استارتاپ بسیار روشن و درخشان ترسیم می‌شود و با وجود تمام ناملایمات و عدم حمایت‌ها همچنان افرادی هستند که به کارآفرینی و این حوزه علاقه‌مند بوده و با سرمایه شخصی وارد گود می‌شوند. ایران نیز شاید در مقایسه با دنیا در حوزه استارتاپ حرفی برای گفتن نداشته باشد، اما با وجود مسیر دنیا، کشور ما نیز ناچار است در این راه قرار گیرد و در واقع راه دیگری وجود ندارد.

منبع: دنیای اقتصاد

تازه ترین های

با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...