نقل حمل بهعنوان همراه رسانهای ششمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، پنلهای تخصصی و ارائههایی را با حمایت تاپین، فوروارد، کد۲۴ و کارتنکده برگزار کرد. همچنین برای هر کدام از روزهای این نمایشگاه با توجه به موضوعات مورد بررسی در نشستهای تخصصی آن روز، یک نام منحصربهفرد را اختصاص داد. نخستین روز از نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته با عنوان «یافتن شمال حقیقی»، از دو پنل تخصصی، یک گفتوگوی دو نفره و یک ارائه تشکیل شده بود.
همدلی بهجای تبلیغات گسترده؛ راهحل اصلی کسبوکارها در بحرانها
در آغاز ششمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، پنل «دویدن بر لبه تیغ» با موضوع برگزار شد. در این نشست تخصصی، فعالان حوزه ارتباطات و بازاریابی درباره استراتژیهایی که باید در بحرانها پیش بگیرند، به بحث و تبادل نظر پرداختند. در این پنل، سمانه عابدی، مدیر روابطعمومی تپسیفود به نقش بازاریابی و ارتباطات در شرایط بحرانی پرداخت. عابدی در این پنل به اهمیت ارتباطات دوسویه و شنیدن صدای مشتریان اشاره کرد. مدیر روابطعمومی تپسیفود، تاکید کرد که در شرایط بحرانی بهجای تمرکز روی تبلیغ محصولات بهتر است کسبوکارها همراه و همدل با مشتریان خود باشند و همسو با آنها، صدایشان را بهگوش مخاطبانشان برسانند.
بهگفته عابدی، در مواقع بحرانی مانند جنگ تحمیلی ۱۲ روزه جزئیات قابل پیشبینی نیستند اما کلیت را میتوان پیشبینی کرد. او تاکید کرد که باید یک کلیت را برای بحرانها در نظر گرفت و افراد تصمیمگیرنده سازمان در دوران بحران را مشخص کرد تا در صورت وقوع بحران، سردرگمی در سازمان پیش نیاید.
یاسمن عطاری، سرپرست ارتباطات اسنپباکس در پنل «دویدن بر لبه تیغ» به استراتژیها و واکنشهای کسبوکارها در بحرانها اشاره کرد. عطاری، تاکید کرد که پیش از شروع بحرانها باید راهکارهای ارتباطی کسبوکار را سنجید. بهگفته سرپرست ارتباطات اسنپباکس، تحقیقات نشانداده در صورتیکه روایتگری و جلب اعتماد مخاطبان پیش از وقوع بحرانها انجام شود، احتمال بازگشت مخاطبان پس از بحرانها و در زمان وقوع آن ۶۰ درصد بیشتر از کسبوکارهایی است که پیش از وقوع بحران چارهاندیشی نکردهاند. او همراهی با مخاطبان در دوران بحرانهای جمعی را یک سرمایهگذاری برای برندها دانست و توضیح داد که اسنپباکس این رویه را در صورت وقوع بحرانهای بعدی نیز ادامه خواهد داد. عطاری معتقد است که کسبوکارها باید با شفافیت و اعتمادسازی، مخاطبان خود را حفظ کنند و در دورانهایی مثل جنگ ۱۲ روزه، تبلیغات برای افزایش مخاطبان جدید نتیجهای نخواهد داشت.
احمدرضا جمالی، مدیر بازاریابی و ارتباطات تاپین نیز در این پنل از اهمیت برگزاری وبینارهای آموزشی در دورههای بحرانی صحبت کرد. جمالی گفت که در دوران جنگ که یکی از بزرگترین بحرانهای اخیر بود، بهجای تبلیغات و برندینگ، روابطعمومی تاپین روی آگاهیبخشی و توانمندسازی تمرکز و وبینارهایی را در این زمینه برگزار کرد. او همچنین به شکستهشدن مرزهای مشاغل و ایجاد شغلهای ترکیبی اشاره کرد و گفت شرکتهایی که واحد مارکام ندارند، ممکن است در بحرانها با چالش مواجه شوند اما کسبوکارهایی که دپارتمان بازاریابی و ارتباطات یکسانی دارند میتوانند در بحرانها تصمیمات بهتری را بگیرند. جمالی بر اینباور است که واحد مارکام دیگر محدود به کسبوکارهای بزرگ نمیشود و کسبوکارهای کوچک نیز واحدهای ارتباطات و بازاریابیشان را برای ارتقای بهرهوری سازمانی ادغام میکنند.
بیقانونی بهتر است یا داشتنِ قانونِ بد؟!
بهمن عشقی، مشاور عالی رئیس اتاق تهران، در پنل «پوستی که در بازی نیست!» به قوانین ناکارآمد و چالشهایی که برای مردم و جامعه ایجاد میکند، اشاره کرد. مشاور عالی رئیس اتاق تهران، در این پنل که به مسئله هزینههای قانونگذاری بد میپرداخت، قانونگذاری و حدومرزهای آن را توضیح داد. او تاکید کرد که ادامهیافتن یک قانون به مردم بستگی دارد اما متاسفانه در ایران اینگونه نیست. عشقی خاطرنشان کرد که در اکثر کشورهای دنیا «تحرک مدنی در بازخواست قانونگذار است» ولی این مسئله در ایران متفاوت است. مشاور عالی رئیس اتاق تهران، مثالهایی را از قانونگذاری مدرن در کشورهای اروپایی، امریکایی و آسیای شرقی زد و گفت ما از قانونگذاری مدرن فاصلهی زیادی داریم.
محمد عیقرلو، دبیر فدراسیون حملونقل و لجستیک ایران در پنل «پوستی که در بازی نیست!» که از کتاب «پوست در بازی» نوشته «نسیم نیکلاس طالب» وام گرفته شده است، به قوانین ناکارآمد در حوزه لجستیک پرداخت. عیقرلو، طرحهای ناموفق نوسازی ناوگان را مثال زد و گفت که قانونگذاری در بخش نوسازی ناوگان به جای افزایش کیفیت صنعت حملونقل موجب کاهش کیفیت حملونقل در کشور شده است.
حسین خاکباز، مشاور حملونقل و لجستیک بین المللی اتاق بازرگانی تهران نیز در این پنل به چالشهای قانونگذاری در حوزه لجستیک پرداخت و تاکید کرد که ما در بخشهای نوآوری حوزه لجستیک عقب هستیم. او توضیح داد که در حوزه لجستیک عضو کنوانسیونهای مختلف بینالمللی هستیم و اتاقهای بازرگانی نیز نقش تسهیلگری را در آنها ایفا میکنند. با این حال، هنوز هم بسیاری از فرایندها در ایران بهصورت دستی و کاغذی انجام میشود.
توسعه پایدار از مسیر ریلی میگذرد
مجید فغانی، مدیرعامل شرکت پیشتاز راهوشهر در گفتوگو با عباس عینعلی، سردبیر پلتفرم رسانهای نقل حمل به نقش حمل خردهبار با قطار در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد. فغانی، گفت این شرکت که با نام تجاری قطاربار شناخته میشود، تنها مدل حملونقل ریلی خردهبار در کشور است.
فغانی افزود: «همکاران ما در حوزه لجستیک خردهبار پستی بهطور معمول از خدمات قطاربار برای لجستیک میدمایل استفاده میکنند چون قطار قادر به ارسال بارهای حجیم است و زمان ارسال آن نیز مشخص است.» فغانی تاکید کرد که علاوهبر دقت و سرعت حملونقل ریلی، با رشد تجارت الکترونیک میتوان به توسعه پایدار با بهرهمندی از ظرفیتهای حمل خردهبار با قطار، کمک کرد.
در ساعات پایانی نخستین روز از ششمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، علیرضا عجمیان که یکی از فعالان حوزه حملونقل بهویژه حملونقل ریلی است، به ارائه مطالبی درباره مدیریت ذینفعان پرداخت. عجمیان که تحصیلات خود را در رشتههای مهندسی صنایع، مدیریت فناوری اطلاعات و مدیریت استراتژیک گذرانده است، مدیریت ذینفعان را یکی از موارد مغفول در حوزه مدیریت کسبوکار عنوان کرد. به گفته عجمیان، با مدیریت درست ذینفعان میتوان بسیاری از چالشهای کسبوکارها را برطرف کرد و به رشد پایدار رسید.