یکی از روشهای پرداخت در پلتفرمهای خرید و فروش آنلاین، پرداخت در محل یا COD است. در این روش، فروشنده هزینه محصول خریداری شده را هنگام تحویل کالا دریافت میکند. پرداخت در محل یا Cash On Delivery را میتوان راهکاری برای جلب اعتماد مشتریان خردهفروشیهای آنلاین دانست. کاربران پلتفرمهای خردهفروشی در زمان دریافت کالاهای خریداری شدهشان، میتوانند مبلغ آن را بهصورت نقدی یا با استفاده از کارت بانکی پرداخت کنند.
پلتفرمهای تجارت الکترونیک در سراسر جهان، برای افزایش رضایت مشتریان خود، گزینههای پرداختی متنوعی را در نظر گرفتهاند تا کاربران بتوانند به سادگی خرید خود را انجام دهند. پرداخت آنلاین، خرید قسطی یا پرداخت در محل، بخشی از گزینههای پرداختی در پلتفرمهای خرید آنلاین هستند. هر کاربری، با توجه به سلایق و شرایط اقتصادی و اجتماعیاش، یکی از راههای پرداخت را در پلتفرمهای آنلاین انتخاب میکند.
پرداخت در محل نیز یکی از راهکارهای خرید اینترنتی است. برخی از مردم ترجیح میدهند بهجای پرداخت اینترنتی هزینه محصول خریداریشدهشان، پس از دریافت کالایی که خریدهاند، هزینه آن را بپردازند.
کسانی که پرداخت در محل را انتخاب میکنند، میتوانند هزینه محصول خریداری شدهشان را بهصورت نقدی یا با استفاده از کارت بانکیشان پرداخت کنند. در برخی از کشورها، استفاده از کارتهای اعتباری نیز رواج دارد.
پرداخت در محل یا COD یکی از خدمات پستی است که توسط شرکتهای حملونقل مثل شرکت ملی پست، تیپاکس، چاپار و … ارائه میشود. این روش، مزایای بسیاری دارد که مهمترین آن جلب اعتماد و وفادارسازی مشتریان است که در نهایت منجر به افزایش فروش میشود.
سرویس پرداخت در محل باعث جلب اعتماد مشتری و سریع و آسان شدن ثبت سفارش میشود. این سرویس برای کسانی که برای اولین بار از فروشگاههای آنلاین خرید میکنند یا کسانی که رمز دوم کارت بانکیشان را نگرفتهاند، کاربردی است. بعضی شرکتها مانند شرکت تجارت الکترونیک cod24، سیستم پرداخت در محل را برای فروشگاه آنلاین راهاندازی میکنند تا این کسبوکارها بتوانند به راحتی محصولات خود را بفروشند.
سیستم پرداخت در محل چطور کار میکند؟
کسبوکارهای اینترنتی برای بهرهمندی از سرویس پرداخت در محل، با شرکتهای ارائهکننده خدمات پستی قرارداد میبندند. وقتی مشتریان فروشگاه آنلاین هنگام ثبتسفارش محصول مورد نظرشان، گزینه «پرداخت در محل» را انتخاب کنند، پستچی یا مامور تحویل کالا در ساعت تعیینشده به محل مراجعه میکند و ضمن تحویل کالا، هزینه آن را از مشتری دریافت میکند.
روشهای ارائه خدمات پرداخت در محل
خدمات COD معمولاً به ۳ روش انجام میشود:
شرکتهای خردهفروشی بهصورت مستقیم با شرکت پست قرارداد میبندند
خدمات COD با همکاری شرکتهای واسط انجام میشود
خردهفروشیها با شرکتهای پست خصوصی همکاری میکنند
در روش نخست، فروشگاهها باید به سراغ خود شرکت پست بروند و پس از عقد قرارداد، خدمات پرداخت در محل را برای کسبوکارشان فعال کنند. البته با توجه به دردسرها و کاغذبازیهای زیاد، خیلی از کسبوکارها سراغ همکاری با پست نمیروند.
برخی از فروشگاهها ترجیح میدهند با شرکتهای واسط همکاری کنند و خدمات COD را با همکاری این شرکتهای فناور دریافت کنند. همکاری مستقیم با پستهای خصوصی نیز راهحل دیگری برای دریافت خدمات پرداخت در محل است.
چرا کسبوکارهای آنلاین از سرویس پرداخت در محل استفاده میکنند؟
اعتمادسازی، مهمترین دلیل کسبوکارهای آنلاین برای استفاده از سرویس پرداخت در محل است. فروشگاههای اینترنتی برای بقا به اعتماد دوطرفه میان خریدار و فروشنده نیاز دارند و سرویس پرداخت در محل، این اعتماد را ایجاد میکند. این روش پرداختی حتی باعث وفاداری مشتریان و تبلیغ فروشگاه توسط آنها میشود. توسعه و گسترش فروش اینترنتی با افزایش چند برابری تعداد مشتریان، جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی و امکان دریافت مبلغ محصول توسط شرکت واسط لجستیکی و تسویه با فروشگاه، مزایای سرویس پرداخت در محل هستند.
در حالت عادی اغلب شرکتها یک پنل آنلاین در اختیارتان قرار میدهند که میتوانید از طریق آن، آماده بودن مرسوله برای ارسال پستی را به آنها خبر بدهید. مثلا اگر از سایت ساز پرتال برای ساخت سایتتان استفاده کرده باشید، افزونه شرکت پستی «پسترسان» طور خودکار روی سایتتان نصب میشود که میتوانید با آن به راحتی به ماموران این شرکت خبر بدهید تا برای دریافت مرسوله به محلتان مراجعه کنند.
هزینهها در سیستم پرداخت در محل به چه صورت است؟
هزینه پرداخت در محل با توجه به تعرفه شرکتهای پستی، متغیر است. فروشگاه برای استفاده از خدمات پرداخت در محل باید سراغ یکی از شرکتهای ارائهکننده این بروند و نرخ اعلامشده آنها را به مشتریانشان اعلام کنند.
مزایای استفاده از سرویس پرداخت در محل
شاید در نگاه اول سرویس پرداخت در محل سرویسی به نظر برسد که وجود باعث ایجاد مزایای زیادی برای کسب و کار شود و البته که همینطور هم هست. اما موضوع اینجاست که این خدمات در کنار مزایا، معایبی هم دارد! با من همراه باشید تا هم مزایا و هم معایب آن را به شما توضیح بدهم.
مزایا
جلب اعتماد مشتریانی که به خرید آنلاین اعتماد نمیکنند.
کاهش مقاومت ذهنی مخاطبان به خرید.
صرفهجویی زمانی.
جذب مخاطبانی که هنوز با دریافت رمز پویا برای کارت اعتباریشان مشکل دارند.
جذب مشتریانی که اصلا از خدمات رمز دوم استفاده نمیکنند.
صول ۶ روزه به دست مشتری میرسد و خب این موضوع شاید برای مشتریان ناراحت کننده باشد.
شرکتهای پرداخت درب منزل (ارائهکننده خدمات)
خب در ادامه به طور خلاصه شرکتهای ارائه دهنده خدمات COD را به شما معرفی میکنم تا در صورت نیاز، به سراغشان رفته و بعد از مشاهده تعرفهها، با آنها همکاری کنید.
chaparnet: یک شرکت پستی بزرگ فعال در زمینه انواع خدمات پستی مثل پست بینالملل و… با حدود ۱۰ سال سابقه.
rushpeik: یک شرکت تازهکار در زمینه خدمات پستی.
postresan: یکی از معتبرترین شرکتهای پستی خصوصی و از همکاران سایت ساز پرتال.
logito: شرکت پستی با خدمات مختلف و حدود ۶ سال سابقه فعالیت.
کسبوکارهای آنلاین برای بهبود در تجربه خرید مشتریان خود، راههای پرداختی متنوعی را در اختیار آنها قرار میدهند. پرداخت از طریق پلتفرمهای لندتکی، پرداخت قسطی، پرداخت آنلاین و پرداخت در محل، برخی از گزینههای پیش روی مشتریان است. مشتریانی که تجربه خرید آنلاین را ندارند یا بار اولی است که از یک فروشگاه خرید میکنند، نسبت به دریافت یا عدم دریافت محصول خریداریشدهشان دچار شکوتردید میشوند. سرویس پرداخت در محل، راهکاری است که فروشگاههای اینترنتی برای جلب اعتماد این دسته از مشتریان خود در نظر گرفتهاند.
هرچند سرویس پرداخت در محل یا Cash On Delivery، فرایندها را برای فروشگاههای آنلاین پیچیده میکند اما زیرساختی است برای اعتمادسازی و وفادارسازی مشتریان. شرکتهای حملونقل و کسبوکارهای فناوری که واسط میان شرکتهای پستی و فروشگاههای آنلاین هستند در مسیر توسعه تجارت الکترونیک با کسبوکارهای فروش اینترنتی همکاری میکنند.