کارنگ/ مهرداد ملک‌محمدی، مدیرعامل تاپین درباره رویداد نوآوران لجستیک ایران عنوان کرد

فرصتی برای ایجاد اکوسیستم منسجم لجستیک

مهرداد ملک‌محمدی، مدیرعامل تاپین، در گفت‌وگو با «کارنگ» از انتظارات و توقعاتی که فعالان حوزه لجستیک از رویداد نوآوران لجستیک دارند گفت. به اعتقاد ملک‌محمدی، از مهم‌ترین مباحثی که باید در رویداد نوآوران لجستیک ایران دنبال شود، ایجاد اکوسیستم منسجم برای فعالان صنعت لجستیک و هم‌افزایی فعالان این حوزه با یکدیگر است.

رویداد نوآوران لجستیک ایران ۱۷ مهرماه هم‌زمان با روز جهانی پست برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به صنعت لجستیک، استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای لجستیکی و ترندهای آینده این صنعت و سایر صنایع مرتبط می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

هدف این رویداد، که به همت کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار برگزار می‌شود، فراهم‌سازی بستری برای ارتباط بیشتر و شبکه‌سازی است. چنین بستری می‌تواند به اکوسیستم لجستیک ایران کمک کند فرصت‌ها، چالش‌ها و نقاط ضعف و قوت صنعت لجستیک را بهتر شناسایی کنند و برای ارتقای سطح صنعت لجستیک کشور بکوشند.

هم‌افزایی فعالان صنعت لجستیک

تاپین فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ آغاز کرده است. این شرکت لجستیکی به‌عنوان یک دفتر پستی به‌صورت اختصاصی به فروشگاه‌های آنلاین خدمات می‌دهد. مهرداد ملک‌محمدی، مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگوی خود با کارنگ یکی از مهم‌ترین مباحثی را که می‌تواند در رویداد نوآوران لجستیک ایران مطرح شود همکاری و مشارکت فعالان صنعت لجستیک با یکدیگر معرفی کرد.

ملک‌محمدی در این راستا گفت: «رویداد باید دو بخش کلی داشته باشد؛ یکی بخش هم‌افزایی در داخل اکوسیستم لجستیک باشد؛ به این معنی که شرکت‌ها و کسب‌وکارهای فعال در حوزه لجستیک چگونه می‌توانند با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند و چگونه می‌توانند دانش و زیرساخت‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. بخش دیگر رویداد باید به معرفی کسب‌وکارهای لجستیک کشور به کسب‌وکارهای آنلاین و اکوسیستم تجارت الکترونیکی کشور بپردازد و این‌که مجموعه لجستیک چه ظرفیت‌هایی برای توسعه کسب‌وکارهای آنلاین دارد.»

مدیرعامل تاپین در ادامه حضور دیگر کسب‌وکارهای حوزه تجارت الکترونیکی را در رویداد نوآوران لجستیک ایران ضروری دانست و گفت: «خوب است که در این رویداد فعالان لجستیک در جریان چالش‌های اکوسیستم تجارت الکترونیک کشور قرار گیرند و نیازهای این اکوسیستم در حوزه لجستیک را بررسی کنند. فعالان لجستیک به این وسیله می‌توانند نیازهای اکوسیستم تجارت الکترونیکی را در برنامه‌ریزی سالانه خود در نظر گیرند و برایش راه‌کار ارائه دهند.»

پرداختن به فرهنگ اکوسیستمی نیاز اصلی صنعت لجستیک است

یکی از مسائلی که همواره فعالان صنعت حوزه لجستیک مطرح می‌کنند، چالش نبود اکوسیستم واحد در این صنعت و فعالیت جزیره‌ای کسب‌وکارها در این حوزه است. مدیرعامل تاپین در ادامه بیان کرد که بخش قابل ‌توجهی از رویداد نوآوران صنعت لجستیک باید به فرهنگ فعالیت اکوسیستمی اختصاص یابد.

ملک‌محمدی در این راستا گفت: «بخش اعظمی از این رویداد باید به بحث فرهنگ فعالیت اکوسیستمی اختصاص یابد. یکی از نواقص و کاستی‌های حوزه لجستیک، بحث کمک و هم‌افزایی فعالان این حوزه با یکدیگر است. به عبارتی مجموعه اکوسیستم لجستیک هنوز به آن میزان از بلوغ نرسیده که بتوانند از ظرفیت‌های خالی یکدیگر استفاده کنند. اگر بتوانیم رویه‌ای را در پیش بگیریم که در این رویداد مفهوم فعالیت مشترک در بین فعالان حوزه لجستیک ملموس شود، رویداد لجستیک موفق خواهد بود. در این راستا می‌توان از شبکه‌سازی و شناخت فناوری‌های جدید شرکت‌های حمل‌ونقل استفاده کرد.»

او در ادامه به حضور فعالان خرده‌فروشی اشاره و عنوان کرد: «کسانی که در حوزه خرده‌فروشی کشور فعالیت می‌کنند باید حضور داشته باشند؛ مانند مارکت‌پلیس‌ها و فروشگاه‌های آنلاین. از سویی خوب است کسانی هم که به هر طریقی فعالیت مرتبط با حوزه لجستیک دارند، در این رویداد شرکت کنند. لجستیک یک صنعت زیرساختی است؛ به عبارتی به هر صنعتی که توجه کنید متوجه خواهید شد که آن صنعت به لجستیک نیازمند است. حتی کسانی که در حوزه فین‌تک و لندتک فعالیت می‌کنند می‌توانند از ظرفیت صنعت لجستیک استفاده کنند.»

ملک‌محمدی تأکید کرد: «رویداد نوآوران لجستیک ایران به جای این‌که یک دورهمی لجستیکی باشد، باید فضایی برای شناخت اکوسیستم لجستیک توسط سایر اکوسیستم‌ها باشد.» به گفته او در این راستا اکوسیستم‌های فین‌تک، لندتک و سایر فعالان تجارت الکترونیکی می‌توانند در این رویداد حضور داشته باشند.

ملک‌محمدی در پاسخ به این سؤال که رویداد نوآوران لجستیک ایران تا چه اندازه می‌تواند در تشکیل اکوسیستم این صنعت تأثیرگذار باشد بیان کرد: «قطعاً این رویداد در تشکیل اکوسیستم لجستیک بسیار تأثیرگذار خواهد بود. به عبارتی هیچ رویداد تخصصی در حوزه لجستیک وجود ندارد که فعالان لجستیکی مالک آن باشند. کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار با برگزاری رویداد اخیر می‌تواند شروع‌کننده این مفهوم باشد که فعالان حوزه لجستیک به ‌جای جزیره‌ای کار کردن، می‌توانند با هم‌افزایی کمک به یکدیگر توسعه یابند.»

لزوم فعالیت تبلیغاتی در حوزه لجستیک

ملک‌محمدی در ادامه گفت‌وگو درباره دیگر رویدادهای لجستیک ایران توضیح داد و در این‌باره گفت: «رویدادهای لجستیکی را باید چند قسمت کرد؛ یک لجستیک خرده‌بار وجود دارد که مربوط به تجارت الکترونیکی است و محصولات مرتبط با این حوزه زیر سی کیلوگرم است. قسمت دیگری از صنعت لجستیک مرتبط با بار انبوه است. این دو حوزه باید از یکدیگر جدا شوند. فضایی که بار انبوه در آن جابه‌جا می‌شود که شامل باربری و حمل‌ونقل ریلی، حمل‌ونقل دریایی و غیره است، نمایشگاه‌های منحصربه‌فرد خود را دارند و بیشتر در حوزه B2B و B2G کار می‌کنند و نمایشگاهشان برای کسب‌وکارهای بزرگ برگزار می‌شود. تنها رویداد یا نمایشگاهی که مختص لجستیک خرده‌فروشی برگزار شد، در سال گذشته بود و شرکت ملی پست برگزار کرد. در واقع هیچ رویداد تخصصی لجستیکی که در حوزه لجستیکی و خرده‌بار زیرساخت تجارت الکترونیکی کشور باشد نداریم.»

او در ادامه افزود: «آن رویداد بازیگران این حوزه را معرفی کرد. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما در صنعت لجستیک این است که این ساختار به‌صورت همگن رشد نکرده است. در این حوزه یک بازیگر اصلی وجود دارد که همان شرکت ملی پست است که در کنار آن بازیگران خیلی کوچک حضور دارند. به عبارتی ۷۰ درصد از حجم بازار به دلیل سیاست‌های دولت متعلق به یک بازیگر است، اما بازیگرهای بخش خصوصی خیلی شناخته‌شده نیستند. اکنون گزینه نخست شهروندان برای ارسال بسته، خود شرکت ملی پست است.»

ملک‌محمدی در پایان درباره لزوم تبلیغات در کسب‌وکارهای لجستیکی بیان کرد:  «یکی از چالش‌هایی که در این حوزه وجود دارد مربوط به تبلیغات و روابط‌عمومی ضعیفی است که کسب‌وکارهای حوزه لجستیک دارند. بسیاری از کسب‌وکارهای لجستیکی یا در بخش روابط‌عمومی بسیار ضعیف‌اند یا این بخش را اصلاً ندارند. تیم بازاریابی کسب‌وکارهای لجستیکی نیز بسیار ضعیف است. این صنعت هنوز به آن میزان از بلوغ نرسیده که بخواهد تبلیغات کند. این صنعت بیشتر زیرساخت‌محور است به عبارتی بخش عمده هزینه‌ها در این صنعت صرف زیرساخت‌های حمل‌ونقلی می‌شود. برعکسِ کسب‌وکارهایی که بخش اعظم هزینه‌هایشان صرف تبلیغات می‌شود، صنعت لجستیک در بخش زیرساخت باید فعالیت کند؛ در نتیجه این صنعت با این‌که زیرساخت‌های خوبی فراهم می‌کند  شناخته‌شده نیست.»

تازه ترین های

با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...