مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفتوگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس (درب به درب) است که در حوزه حمل و نقل درون شهری به مشتریان خود خدمات ارائه میدهد. در ادامه متن این گفتوگو را میخوانید.
خانم علمایی، شاید در نگاه اول این صنعت، صنعت مردانهای بنظر برسد، با توجه به نقشآفرینی شما در اسپید، به نظر شما جایگاه زن در صنعت لجستیک چیست؟ فکر میکنید چنین رویدادهایی چه تاثیری بر صنعت لجستیک داشته باشد؟
به نظر من جایگاه زن بسیار پر اهمیت است، اما متاسفانه در حال حاضر یکی از نقاط ضعف ما در این صنعت، کمبود حضور زنان است. این صنعت پیچیدگیها و ظرافتهای خاص خودش را دارند و همکاران خانم من نشاندادهاند که چقدر خوب میتوانند از پس این چالشها برآیند. امروز هم خوشحالم که به عنوان نماینده اسپید در این رویداد حضور دارم اما به نظر من تعداد این رویدادها در صنعت لجستیک کم است. این رویدادها فرصتی عالی برای ارتباط شرکتهای استارتاپی فعال در این صنعت هستند. این ارتباط میتواند به جای رقابت، به همکاری منجر شود و شرکتها بتوانند از پتانسیلها و ظرفیتهای یکدیگر استفاده کنند. همچنین، حضور همکاران ما از شرکت پست در این رویدادها بسیار مفید است و میتواند به تغییر ظرفیت صنعت لجستیک از بخش دولتی به بخش خصوصی کمک کند. این گپ و گفتها و پنلها، فرصت مناسبی برای شکستن حریمها و دادن فرصت به شرکتهای خصوصی است.
میدانیم که لجستیک یک صنعت انسانمحور است و نقش نیروی انسانی در آن بسیار مهم است: بسیاری از فعالان کسبوکارهای لجستیک، منابع انسانی را یکی از چالشهای این صنعت میدانند. شما برای توسعه منابع انسانی اسپید چه اقداماتی انجام دادهاید؟
ما از طریق جلساتی که با همکاران خود برگزار میکنیم و همچنین از طریق پلتفرمهایی که در آنها برای ارائه خدمات خود شرکت میکنیم، برای توسعه نیروی انسانی تلاش میکنیم. این پلتفرمها زیرساختهایی را برای به اشتراک گذاشتن خدمات شرکتهای لجستیکی ایجاد کردهاند و ما همیشه در کنار آنها بودهایم تا خدمات خود را ارائه دهیم. در واقع فضای توسعه منابع انسانی ما پلتفرممحور است و سعی میکنیم بهینه و همافزا عمل کنیم.
به نظر شما شرکتهای لجستیکی با چه چالشهایی در ارائه محصولات و خدمات به مردم روبرو هستند؟
چالش اصلی شرکتهای لجستیکی، مسائل مربوط به اینترنت، تحریم و فیلترینگ است. این موارد باعث میشود فروشگاهها و کسب و کارها، به خصوص در صنعت خردهفروشی و کسبوکارهای آنلاین، نتوانند به طور کامل و با تمام قوا فعالیت کنند و به اندازهای که باید محصولات خود را بفروشند و از خدمات شرکتهایی مثل ما استفاده کنند. چالش بعدی، سنتیبودن برخی فروشگاههاست که خود را با تکنولوژی روز به روز نکردهاند. این فروشگاهها در زمینه فنی و API با شرکتهای فناوری و نوآوری مانند ما هماهنگ نیستند و نمیتوانند از خدمات ما استفاده کنند. همچنین، با وجود افزایش قیمتهای شرکت ملی پست، هنوز هم در شرکتهای خصوصی بحث قیمت و هزینه حرف اول را میزند و مزیتهای رقابتی دیگر نادیده گرفته میشود.
چیزی که در سالهای اخیر به ابتکار کسبوکارهای استارتاپی و نوآوری پایهریزی شده، ارائه گزارش سالانه است. اما این مورد درباره کسبوکارهای لجستیکی کمتر دیده شده، به نظر شما چنین دادههایی به کسبوکارهای اکوسیستم لجستیک چه کمکی میکند؟
تهیه و انتشار گزارشهای عملکرد و به اشتراک گذاشتن آنها میتواند به ایجاد فضای رقابتی سالم و رشد و نوآوری در صنعت لجستیک کمک کند. این گزارشها به شرکتها کمک میکند تا یک نقشه راه برای خود داشته باشند و پیشرفت خود را در طول سال ارزیابی کنند. از طرفی میتواند بیانگر ظرفیت هر کسبوکار باشد و ذهنیتی را برای سایر اجزا اکوسیستم فراهم کند که بتوانند از ظرفیت هم استفاده کنند.
با توجه به تغییر دولت و تشکیل کابینه جدید، چه انتظاری از بخش حاکمیت دارید؟
ما به حمایت نیاز داریم تا پتانسیلهایمان دیده شود، اما متاسفانه این حمایتها صورت نمیگیرد. با وجود دانشبنیان بودن، هیچ حمایتی در بحثهای بیمه، تامین اجتماعی و مالیات نداریم. در بخش سرمایهگذاری هم، سرمایهگذاران خطرپذیر و حتی سرمایهگذاران سنتی به سمت استارتاپهایی در این حوزه و در این مقیاس نمیآیند. آنها به دنبال شرکتهای بزرگی هستند که از مرحله ICO گذشتهاند و به نقطه سر به سری رسیدهاند. در حالی که شرکتهایی مانند ما در حوزه سرمایهگذاری به حمایت بیشتری نیاز دارند.