مدیرعامل هلدینگ دکا در ششمین کنفرانس بین‌المللی «فرانچایز» ایران عنوان کرد:

لجستیک یکی از مهم‌ترین ارکان صنعت فرانچایز است

ششمین کنفرانس بین‌المللی صنعت فرانچایز در مرکز همایش‌های صدا‌وسیما برگزار شد و هومن پشنگیان، مدیرعامل هلدینگ دکا در پنل تخصصی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت فرانچایز به اهمیت و نقش لجستیک در صنعت فرانچایز اشاره کرد. پشنگیان در این پنل گفت: «لجستیک یکی از سه عنصر اصلی صنعت فرانچایز (نشان‌سپاری) است؛ درحالی که متاسفانه به ابعاد و نقش صنعت لجستیک در موضوع فرانچایز کمتر توجه می‌شود.»

ششمین کنفرانس بین‌المللی فرانچایز

 

طبق اعلام روابط عمومی هلدینگ دکا، هومن پشنگیان دراین پنل تخصصی، فرانچایز را یک سیستم زنده و پویا خواند که از اجزای مهمی تشکیل شده و یکی از اجزای مهم آن لجستیک است.

مدیرعامل هلدینگ دکا افزود: «نشریه Franchise Business Review که از سال ۲۰۰۶ در آمریکا منتشر می‌شود، اطلاعات ۳۰ هزار مجموعه فرانچایزی و ۳۰۰ برند را جمع‌آوری کرده است. بر اساس اطلاعات این نشریه، ۶۵درصد شرکت‌های موفق در فرانچایز، علاوه بر بحث کیفیت و پشتیبانی و همچنین قدرت برند، یکی از عوامل مهم موفقیت خود را موضوع لجستیک می‌دانند.»

او در ادامه گفت: «وقتی تاریخچه صنعت فرانچایز را مرور می‌کنیم، می‌بینیم این صنعت از قرن بیستم و با شرکت UPS که از شرکت‌های بزرگ پستی جهان است، آغاز شده و اکنون به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های فرانچایز جهان به شمار می‌آید. بنابراین مقوله فرانچایز از اساس با صنعت لجستیک گره خورده است. در ایران هم شرکت باربری «تهران سعادت» که در سال ۱۳۲۵ راه‌اندازی شده، خدمات خود را در قالب نمایندگی ارائه می‌داد. بنابراین، فلسفه تاریخی فرانچایز از لجستیک شروع می‌شود.»

پشنگیان، لجستیک را بخشی مهم و اساسی در صنعت فرانچایز خواند و گفت: «در مرکز خرید دبی مال، ۱۲۰۰فروشگاه وجود دارد که ۶۵ تا ۷۰ درصد آن‌ها به صورت فرانچایز فعالیت می‌کنند، اما در ساعاتی که فروشگاه باز است هیچگونه عملیات لجستیکی و حمل و نقل کالا دیده نمی‌شود، بلکه در ساعات تعطیلی، فروشگاه‌ها کالاهای مورد نیاز خود را جا به جا و تأمین می‌کنند و عملیات گسترده لجستیکی اتفاق می‌افتد.»

مدیرعامل هلدینگ دکا، منابع انسانی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت فرانچایز خواند و تاکید کرد: «فرانچایز یک کار علمی و یک ظرفیت مهم اقتصادی است اما متاسفانه ذهنیت بسیاری از افراد در مورد فرانچایز، نمایندگی و یا تابلو فروشی است. با توجه به آمار بالای مهاجرت، فقدان منابع انسانی متخصص، در آینده به یک معضل در این صنعت تبدیل خواهد شد.»

به گفته پشنگیان،‌ بسیاری از صنایع و کسب‌و‌کارهای حوزه فرانچایز، در حوزه لجستیک دچار مشکل هستند و این حوزه مغفول مانده است. او معتقد است وقتی از فرانچایز صحبت می‌شود معمولاً زنجیره برندهای صنایع غذایی به ذهن اکثر افراد می‌آید درصورتی که لجستیک یکی از سه رکن اصلی فرانچایز است و کسب‌وکارها بدون داشتن لجستیک کارآمد، نمی‌توانند در حوزه فرانچایز موفق عمل کنند.

دکاپست، نشان فرانچایز پیشرو را دریافت کرد

مدیرعامل هلدینگ دکا در ادامه افزود: «هلدینگ دکا از ۱۰شرکت تشکیل شده و خدمات ۳۶۰درجه لجستیک را به صورت جامع پیش‌بینی کرده است. دکاپست به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ دکا، درحال حاضر با ۵۲۰ نمایندگی در سراسر کشور به‌ یکی از شرکت‌های موفق در حوزه فرانچایز تبدیل شده است. این شرکت اکنون قادر است تمامی خدمات مورد نیاز پستی در حوزه داخلی و بین‌الملل را از هرجای ایران به هموطنان ارائه دهد.»

گفتنی است شرکت دکاپست، اپراتور پست داخلی و بین‌الملل هلدینگ دکا، نشان فرانچایز پیشرو را از دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران، رییس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن فرانچایز ایران دریافت کرد.

تازه ترین های

با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...