دکابار یکی از شرکتهای استارتاپی هلدینگ لجستیکی دکا است؛ این شرکت با هدف فناورانهکردن تمامی خدمات ۳۶۰ درجه لجستیک در هلدینگ دکا تاسیس شده است. این شرکت لجستیکی که بازارگاه حملونقل هلدینگ دکا به حساب میآید بهتازگی به جمع شرکتهای دانشبنیان پیوسته است. میلاد کاوه، مدیرعامل شرکت دکابار در گفتوگو با نقل حمل درباره این شرکت دانشبنیان و خدماتی که ارائه میکند، صحبت کرده است. بهگفته میلاد کاوه، دکابار، بازارگاه حملونقل هوشمند هلدینگ دکاست و ماموریت اصلی آن، اتصال بیواسطه رانندگان و صاحبان بار و کالا به یکدیگر و حرکت در مسیر حملونقل هوشمند است. مدیرعامل دکابار، این شرکت را جامعترین بازارگاه کشور دانست و تاکید کرد که توسعه این محصول بر اساس نیازهای رانندگان صورت گرفته است.
میلاد کاوه در این گفتوگو توضیح داد که این بازارگاه هوشمند لجستیکی همچنان در حال توسعه و افزودن مزایای جدید است و به تازگی دانشبنیان شده است. او با اشاره به این مسئله که بر اساس اعلام دبیرخانه کارگروه ارزیابی شرکتها و مؤسسات دانشبنیان، شرکت دکابار پس از انجام ارزیابیهای مختلف، در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرمافزارهای رایانهای به صورت رسمی به جمع شرکتهای دانشبنیان پیوسته است، گفت: «دکابار بر اساس آییننامه اجرایی قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات، مورد تایید کارگروه ارزیابی شرکتها و مؤسسات دانشبنیان قرار گرفته و از این پس مشمول قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان خواهد بود.»

اهمیت و مزایای استفاده از بازارگاههای حملونقل
مدیرعامل دکابار در ادامه به اهمیت بازارگاههای حملونقل و کارکرد آنها اشاره کرد و گفت: «بازارگاه حملونقل، بستری آنلاین برای اتصال بیواسطه رانندگان به صاحبان بار و کالا است. تغییر روشهای سنتی حملونقل، کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلایندگیهای زیست محیطی و همچنین صرفهجویی در وقت و هزینه رانندگان و صاحبان کالا از مزیتهای استفاده از پلتفرم بازارگاه در صنعت حمل و نقل است. او افزود: «باید به سمتی حرکت کنیم که با توسعه این بسترهای آنلاین در صنعت حملونقل و لجستیک، شیوههای سنتی کنار رفته و فرهنگ استفاده از این پلتفرمها در میان رانندگان نیز تقویت شود.»
تفاوتهای مهم و اساسی دکابار با دیگر بازارگاههای کشور
بهگفته مدیرعامل دکابار، در حال حاضر بیش از ۸۰ شرکت فناوری دانشبنیان و شرکت حملونقل مجوز بازارگاه داخلی دریافت کردهاند که از این تعداد، فقط ۳ یا ۴ شرکت فعال هستند. او درباره بازارگاههای لجستیک در کشور گفت: «پیشبینی تخصصی من این است که در چند سال آینده پنج بازارگاه فعال در کشور وجود خواهد داشت و این شرکتها حتما باید به شرکتهای بزرگمقیاس هوشمند متصل باشند تا بتوانند خدمات خود را در سراسر ایران ارائه دهند.»
مدیرعامل دکابار در مورد مزایای رقابتی پلتفرم دکابار افزود: «در مرحله پیش از طراحی نرمافزار دکابار و در فرآیند توسعه آن، نرمافزارهای موجود در بازار را رصد و بر اساس تحقیقات بازار، بیش از ۴۰ مزیت و فیچر را در دکابار فعال کردیم. یکی از این مزایا تنوع بار در دکابار است. راننده میتواند بار خود را انتخاب کند، حتی میتواند بر اساس شرایط آب و هوایی، شرایط جاده و … با صاحب بار بر سر قیمت به توافق برسد. یکی دیگر از مزیتهای مهم دکابار امکان رصد حمل بار است. شرکت یا صاحب بار این امکان را دارد که بار خود را رصد کند و ببیند در هر لحظه در کدام نقطه است. تسویهحساب سریع و آنلاین یک مزیت مهم دیگر دکابار است.»
او افزود: «ما تنها بازارگاه کشور هستیم که پرداخت کمیسیون هزینه حمل بار را در لحظه و بهصورت آنلاین انجام میدهیم. وقتی راننده از شهری برمیگردد، بار شهر مقصد و شهر بعدی را در اپ دکابار انتخاب میکند، چانهزنیها انجام میشود و قیمت مورد توافق قرار میگیرد، راننده کمیسیون را بهصورت آنلاین پرداخت میکند و در نهایت بارنامه بهصورت آنلاین صادر میشود. پس از توسعه و اتصال سیستم تامین اعتبارِ دکابار به صاحبان بار، دیگر نیاز نیست راننده مدتها برای دریافت هزینه کرایه منتظر بماند.»
به گفته مدیرعامل شرکت دکابار، یکی از دیگر مزیتها و تفاوتهای مهم اپلیکیشن دکابار داشتن باشگاه مشتریان است که بازخورد خوبی از سمت رانندگان داشته و خدمات، مشوقها و تخفیفهای متنوعی در باشگاه مشتریان دکا برای رانندگان پیشبینی شده است.
کاوه تاکید کرد: «بهطور مستمر در حال توسعه و بهبود اپلیکیشن و اضافه کردن مزیتهای جدید هستیم. فرهنگسازی استفاده از فناوری در حوزه حمل و نقل بسیار مهم است و خوشبختانه هلدینگ دکا سرمایهگذاری خوبی در این بخش انجام داده است. این سرمایهگذاری در آینده نزدیک، منجر به توسعه خدمات لجستیکی در کشور خواهد شد و خدماتی که میتوان به قشر شریف رانندگان ارائه داد نیز خدمات بهتر و با کیفیتتری خواهد بود.»







