فدراسیون حمل‌و‌نقل و لجستیک ایران در نامه به وزیر راه‌‌وشهرسازی خواستار شد؛

چالش‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و ترانزیت بین‌المللی بررسی شود

فدراسیون حمل‌و‌نقل و لجستیک ایران که یکی از نهادهای بخش خصوصی در زمینه شناسایی و پیگیری معضلات فعالان بخش‌های مختلف لجستیک در کشور است، با ارسال نامه‌ای به فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، خواستار پیگیری شش چالش مهم و فوری در زمینه حمل‌و‌نقل بین‌المللی جاده‌ای و ترانزیت ناوگان ملی کشور شده است.

فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران که از سال ۱۳۹۴ در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تشکیل شده، به تازگی کارگروه ترانزیت، حمل‌ونقل بین‌المللی و لجستیک را برای بهینه‌سازی فرایندهای حمل‌ونقل بین‌المللی راه‌اندازی کرده است. در این کارگروه، اعضای فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران که در تشکل‌های تخصصی این حوزه فعال هستند و صاحب‌نظران لجستیک به حساب می‌آیند، مشکلات حمل‌ونقل بین‌المللی را بررسی می‌کند. کارگروه ترانزیت، حمل‌ونقل بین‌المللی و لجستیک اخیراً پژوهشی را انجام داده که نشان می‌دهد وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای ما به مرحله بحرانی رسیده و نیازمند رسیدگی فوری و چاره‌اندیشی‌های موثر است. به همین دلیل، فدراسیون حمل‌‌ونقل و لجستیک ایران، در نامه به وزیر راه‌وشهرسازی، خواستار برطرف شدن چالش‌های بحرانی این صنعت شده است.

نامه مشکل ترانزیت به وزیر راه و شهرسازی

در این نامه آمده است:‌ «با عنایت به اهمیت حل مشکلات بخش خصوصی و تاکید سرکارعالی بر این امر، از میان حدود ۳۰ مشکل شناسایی شده در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای، شش چالش اساسی که حمل‌و‌نقل بین‌المللی کشور را با بحران کسری ناوگان مواجه ساخته است، به استحضارتان می‌رسد.» این ۶ چالش، بحران ناشی از عدم‌ساماندهی موضوع تفاوت قیمت سوخت و تاثیر آن در رقابت‌پذیری شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی ایرانی در بازارهای بین‌المللی، مشکلات ناشی از اخذ و رعایت الزامات اتحادیه اروپا برای رانندگان ترانزیت و تبعات آن بر تسهیل جریان کالا و خدمات، آزمون بازنگری در قوانین و مقررات مربوط به انتفاع دولت از بیمه و مالیات در بخش حمل ونقل بین‌المللی به‌منظور ایجاد انگیزه و حمایت از ناوگان ملی، بحران ناشی از حذف سهمیه سوخت از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی و پیامدهای منفی آن از جمله خروجی ارز کشور و هزینه‌های مضاعف ارزی در تردد ناوگان حمل‌ونقل ایرانی و لزوم شفاف‌سازی نقش بخش خصوصی در فرایندهای تصمیم‌گیری و مذاکرات با هیئت‌ اعزامی سایر کشورها و جلسات تصمیم‌گیری به منظور ارتقای تعاملات و اثربخشی سیاست‌گذاری‌ها هستند.

فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران در نامه‌ای که برای وزیر راه‌وشهرسازی ارسال کرده، آمادگی خود را در ارتباط با ایجاد چندین سامانه‌های همگرایی جامع جهت تسهیل ورود و خروج کامیون‌های بین‌المللی در مرزهای کشور اعلام کرده است. در پایان این نامه،‌ فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران پیشنهادات خود را برای رفع چالش‌های اساسی در زمینه حمل‌ونقل بین‌الملل و ترانزیت اعلام کرد.

تشکیل کمیته‌ای مشترک از نمایندگان فدراسیون حمل‌و‌نقل و لجستیک ایران، وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای اجرایی در بازه زمانی مشخص و کوتاه‌مدت، پیگیری و اجرایی‌سازی راهکارهای پیشنهادی توسط سازمان‌های ذی‌ربط با نظارت و هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و برگزاری جلسات منظم با حضور نمایندگان بخش خصوصی و دولتی، پیشنهاداتی بودند که در این نامه به آن‌ها اشاره شده است.

تازه ترین های

با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...