هشتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته از روز یکشنبه ۲۵ آذرماه آغاز شد و تا روز سهشنبه ۲۷ آذرماه ادامه داشت. نمایشگاهی که قرار بود اکوسیستم لجستیک را گردهم آورد و دستاوردهای متنوعی را برای فعالان این حوزه به ارمغان بیاورد، با استرس شرکتکنندگان و بدون مراسم افتتاحیه شروع شد.
نمایشگاهی بدون افتتاحیه
نمایشگاه امسال که نزدیک به ۲۰۰ شرکت فعال در حوزههای مختلف حملونقل در آن حضور داشتند در سایه تعطیلات مربوط به آلودگی هوا قرار گرفت. عصر روز شنبه ۲۴ آذرماه، کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا مصوبهای را اعلام کرد. در این مصوبه آمده بود که در هفته آخر آذرماه هیچ نمایشگاهی در شهر تهران برگزار نخواهد شد. همان روز استانداری تهران دستور داد تا درهای نمایشگاه را ببندند. در حالی که شرکتکنندگان غرفههایشان را تجهیز میکردند، برق نمایشگاه برای چند ساعت قطع شد.
پس از آنکه شرکتهای حاضر در نمایشگاه با وجود مشکلات فراوان، غرفههایشان را تجهیز کردند و صبح روز یکشنبه ۲۵ آذرماه آماده حضور علاقهمندان به این حوزه بودند، متوجه شدند که سازمانهای دولتی در نمایشگاه حضور ندارند. عدم حضور سازمانهای دولتی در نخستین روز از نمایشگاه حملونقل، همچنین قطعی مکرر برق، شایعه عدم برگزاری نمایشگاه در روزهای آتی را افزایش داد. با این حال، در روز ملی حملونقل که مصادف میشد با ۲۶ آذرماه، کمکم دولتیها هم به نمایشگاه آمدند اما این نمایشگاه همچنان هیچ مراسمی برای افتتاحیه نداشت و تعطیلیها روی آن سایه انداخته بود.
نمایشگاهی خالی از محتوا
هرچند امسال نمایشگاه حملونقل و لجستیک با تعداد زیادی از شرکتهای فعال در این حوزهها برگزار شد اما ناهماهنگیهایی که در نمایشگاه وجود داشت، حوصلهی همه را به تنگ آورده بود. فرقی نداشت که غرفهدار بودی یا بازدیدکننده، از همان لحظهی ورود متوجه میشدی که این نمایشگاه انگار صرفاً برای رفع تکلیف برپا شده است.
برنامه مدونی برای کارگاههای آموزشی و پنلهای گفتوگو وجود نداشت. اطلاعرسانیای هم در این زمینه انجام نمیشد. در هشتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، خبری از شبکهسازی گسترده میان فعالان اکوسیستم نبود و برگزارکنندگان برنامهای برای سرمایهگذاری و جلسات B2B نداشتند. علیرغم سروصداهایی که پیش از نمایشگاه با رپورتاژ آگهیها صورت گرفت، این نمایشگاه از هر گونه محتوای موثری خالی بود.
حضور فعالان لجستیکی چینی در هشتمین نمایشگاه حملونقل و لجستیک
با وجود آنکه هشتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته را میتوان یکی از خلوتترین نمایشگاههای حملونقل در سالهای اخیر دانست، اما پاویون شرکتهای دانشبنیان زیرمجموعه صندوق نوآوری و شکوفایی و دانشگاه آزاد اسلامی در این چند روز میزبان استارتاپها و فعالان حوزه لجستیک بودند. همچنین، در نمایشگاه امسال، شرکتهای حملونقل، خودروسازی و تولیدکننده لاستیک با همتایان خارجی خود دیدار کردند. در این نمایشگاه، حضور فعالان لجستیکی چینی به چشم میآمد. در این سه روز، ۱۲ کارگاه آموزشی، پنل تخصصی و کنفرانس برگزار شد. همچنین، از ۱۵ سامانه در حوزههای مختلف لجستیکی رونمایی شد. لازم به ذکر است که هلدینگهای بزرگ لجستیکی مانند هلدینگ دکا، گروه ادمیرال و گلدیران در این چند روز جلسات متعددی را با مدیران شرکتهای زیرمجموعه خود و دیگر شرکتهای لجستیکی ترتیب دادند و درباره ظرفیتهای صنعت لجستیک با یکدیگر گفتوگو کردند.

۳۰ درصد صرفهجویی ارزی با تولید تجهیزات دریایی و بندری
در حاشیه هشتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، احمد جعفری آرانی، مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی از تولید تجهیزات دریایی و بندری در سالهای اخیر خبر داد. آرانی گفت: «در راستای شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است و رویکرد دولت چهاردهم مبنی بر حمایت از تولید داخل، سازمان بنادر و دریانوردی، در هشتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته حضور پیدا کرده است. همچنین، ششمین نمایشگاه قطعات یدکی تجهیزات دریایی، بندری و مخابراتی را برای رفع نیازهای داخل با مشارکت شرکتهای دانشبنیان راهاندازی کردهایم.»
مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی همچنین توضیح داد که در ۱۰ سال گذشته حدود ۱۲۰۰ قطعه در نمایشگاه تجهیزات دریایی، بندری و مخابراتی به نمایش گذاشته شده است. به گفته احمد جعفری آرانی، تاکنون حدود ۷۶۸ قطعه استراتژیک بندری و دریایی توسط شرکتهای داخلی تولید شده که نزدیک به ۳۰ درصد صرفه جویی ارزی را به همراه داشته است.
گپوگفت نقل حمل با فعالان اکوسیستم لجستیک ایران
با وجود چالشهای فراوانی که بر سر راه برگزاری هشتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته قرار داشت، پلتفرم رسانهای نقل حمل در سه روز نمایشگاه حضوری فعال داشت و ما در این چند روز با بسیاری از فعالان اکوسیستم لجستیک ایران گفتوگو کردیم.
همچنین، پنلهای متنوعی که در نمایشگاه برگزار شد را پوشش دادیم و درباره مشکلات موجود در صنعت لجستیک با دیگر رسانههای این حوزه همافزایی کردیم. نمایشگاه امسال، گرچه شروعی کمجان داشت اما در مراسم اختتامیهاش بسیاری از مدیران دولتی حضور پیدا کردند.