کُریاتایمز به تازگی مطلبی را منتشر کرده و در آن از رقابت تنگاتنگ شرکتهای خردهفروشی و لجستیک چینی با شرکتهای کرهای خبر داده است. با توجه به سرمایهگذاریهایی که قرار است شرکتهای چینی فعال در حوزه تجارتالکترونیک در کره انجام دهند، بهنظر میرسد شرکتهای لجستیک و خردهفروشی کرهجنوبی تحت تاثیر نفوذ روبهرشد و مداوم شرکتهای تجارت الکترونیکی چینی مانند علیاکسپرس (AliExpress) و تمو (Temu) قرار بگیرند.
ورود چینیها به بازار خردهفروشی آنلاین کره
به گفته کارشناسان صنعت لجستیک و خردهفروشی، این احتمال وجود دارد که شرکتهای چینی این صنعت از قدرت غالب خود برای ضرر به شرکای محلی و مشتریان استفاده کنند. بسیاری از منتقدان ورود شرکتهای چینی به بازار لجستیک و خردهفروشی کرهجنوبی، این چشمانداز را اجتنابناپذیر میدانند، زیرا بازیگران مطرح این صنعت همواره در مذاکراتی که با شرکای خود دارند، در تلاش هستند تا قدرت کنترل بازار را به دست بگیرند. در بسیاری از صنایع، این شرکتها اغلب از شرکای خود میخواهند که قیمت واحد کالاها یا خدمات ارائهشده را کاهش دهند و در صورت عدم همکاری، تهدید به قطع روابط تجاری میکنند.
سرمایهگذاری علیاکسپرس در کرهجنوبی
گروه علیبابا، شرکت مادر علیاکسپرس، ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد ۱.۱ میلیارد دلار، معادل ۱.۵ تریلیون وون را در بازار خردهفروشی کره سرمایهگذاری کند. هدف از سرمایهگذاری علیاکسپرس، تقویت و تثبیت حضور خود در منطقه عنوان شده است. بخشی از برنامههای علیاکسپرس شامل احداث یک مرکز لجستیک و حمایت از فروشندگان کرهای برای گسترش کسبوکارشان و افزایش فروش در خارج از این کشور میشود.
این سرمایهگذاری عظیم خارجی برای کسبوکارهای کرهای معنادار بهنظر میرسد. پلتفرمهای تجارت الکترونیک کرهای نسبت به استراتژی گسترش سرمایهمحور علیاکسپرس هوشیار هستند و تصورشان این است که این اقدام گروه علیبابا ممکن است یک جنگ قیمتی را میان شرکتهای لجستیک و خردهفروشی محلی به راه بیندازد.
تغییرات احتمالی در صنعت لجستیک چین و کره
در حال حاضر، شرکت CJ لجستیک که یکی از بزرگترین و قدیمیترین شرکتهای لجستیکی کرهای است بهعنوان شریک اصلی علیاکسپرس فعالیت میکند. شرکت CJ لجستیک، ۸۰ درصد از تحویلهای علیاکسپرس در کره را مدیریت میکند. از دیگر شرکتهای کرهای همکار با پلتفرم چینی علیاکسپرس، میتوان به هانجین لجستیک (Hanjin Logistics) و شرکت دولتی ePOST اشاره کرد.
با وجود همکاریهایی که برخی از بزرگترین شرکتهای لجستیک خصوصی و دولتی کرهای با پلتفرم خردهفروشی علیاکسپرس دارند، فعالان حوزه خردهفروشی و لجستیک در این کشور نسبت به توسعه این پلتفرم چینی نگرانند. مدیران یکی از کسبوکارهای خردهفروشی در کرهجنوبی در اینباره گفته است: «اگر علیاکسپرس بتواند کاربران بیشتری در کره جذب کند و به یک بازیگر غیر قابل جایگزین تبدیل شود، قرارداد خدمات تحویل این شرکت به مناقصه گذاشته خواهد شد و این موضوع رقابت شدیدی را میان شرکتهای لجستیک محلی برای کاهش قیمت خدمات ایجاد خواهد کرد.»
اگرچه مسئله قیمتگذاری و رقابت بر سر این موضوع، بزرگترین نگرانی شرکتهای کرهای از سرمایه خارجی است، مدیران علیاکسپرس در گفتوگو با Korea Times گفتهاند که تصمیم ندارند فرایند مناقصه را در آینده نزدیک شروع کنند.
کارشناسان کرهای صنعت حملونقل نیز نسبت به این سرمایهگذاریهای خارجی ابراز نگرانی کردهاند. به عقیده این افراد، با گسترش تهاجمی شرکتهای چینی در کره، رقابت سالم در صنعت خدمات تحویل بسته مختل میشود. یکی از اساتید برنامهریزی حملونقل و لجستیک در دانشگاه دریایی و اقیانوسشناسی کره بر این باور است که با گسترش پلتفرمهای خردهفروشی و لجستیک چینی در این کشور، شرکتهای کوچک و متوسط در زمینه فروش آنلاین و خردهبار به سرعت از بازار حذف خواهند شد.
اثرات سرمایهگذاریهای خارجی روی شرکتهای خردهفروشی کرهای
تاثیر سرمایهگذاری علیاکسپرس در کرهجنوبی تنها به لجستیک محدود نمیشود. شرکتهای خردهفروشی نیز به دلایل مشابه با چالش روبرو خواهند شد. به عنوان مثال، شرکت CJ لجستیک در سال ۲۰۲۲، بهدلیل اختلافاتی که بر سر کاهش قیمت واحد کالاها با پلتفرم آنلاین آمریکایی کوپنگ (Coupang) داشت، همکاری خود را با این پلتفرم فعال در حوزه تجارت الکترونیک خاتمه داد.
گفتنی است، پلتفرم چینی علیاکسپرس در حال حاضر از شرکتهای بزرگ مواد غذایی و آرایشی کرهای دعوت کرده تا محصولات خود را در این پلتفرم آنلاین بفروشند. با وجود تلاشهای این پلتفرم خردهفروشی، تولیدکنندگان کرهای نسبت به رویکرد این کسبوکار چینی تردید دارند.
سیاست بدون کمیسیون علیاکسپرس و ایجاد چالشهای رقابتی برای پلتفرمها
یکی از موضوعاتی که باعث نگرانی فعالان صنعت خردهفروشی و لجستیک کرهجنوبی شده است، سیاست علیاکسپرس برای جذب مشتریان بیشتر از طریق دریافت نکردن کمیسیون است. علیاکسپرس اعلام کرده که تا خرداد سال آینده هیچ کمیسیونی از فروشندگان دریافت نمیکند.
ورود این پلتفرم چینی ولولهای را در دل فعالان صنعت لجستیک و خردهفروشی کرهای راهانداخته که حاصل آن را میتوان در نظرسنجی اخیر فدراسیون شرکتهای SME کره مشاهده کرد. براساس این نظرسنجی، اکثر صاحبان کسبوکارهای کوچک و متوسط کرهای نسبت به فعالیت پلتفرمهای چینی در این کشور اظهار نگرانی کردهاند. این کسبوکارها باور دارند که پلتفرمهایی چون علیاکسپرس، باعث رقابت در قیمتگذاری خواهند شد و با این کار باعث ضرر پلتفرمهای داخلی میشوند.
چون خریدهای مستقیم خارجی با ارزش کمتر از ۱۵۰ دلار در کرهجنوبی مشمول مالیات نمیشوند، پلتفرمهای چینی با دست باز میتوانند قیمتهایشان را کاهش دهند یا تخفیفهای بالا داشته باشند. البته نکتهای که در این زمینه وجود دارد، قوانین سختگیرانه چینیها برای خرید خارجی است و هر خرید مستقیم خارجی با ارزش کلی بیش از ۴.۸ میلیون وون در سال را مشمول مالیات میکند.
با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی و سیاسی کرهجنوبی، باید منتظر ماند تا نتیجهی سرمایهگذاری علیاکسپرس که از شرکتهای زیرمجموعه گروه علیبابا است را در آینده نزدیک دید.