دیجیاکسپرس، بازوی لجستیکی گروه دیجیکالا بهتازگی گزارش عملکرد سالانه خود را منتشر کرده است. در این گزارش که به بررسی عملکرد دیجیاکسپرس در سال ۱۴۰۳ میپردازد، وضعیت لجستیک در ایران و جهان موردبررسی قرار گرفته و در کنار آن، اقدامات این کسبوکار برای بهبود فرایندهای لجستیکی بازگو شده است.
لجستیک ایران و جهان در آینه آمار
حملونقل همواره نقش مهمی در رشد اقتصاد جهانی و توسعه تجارت داشته است. با گسترش اینترنت، شبکه بزرگی از فروشگاههای آنلاین شکل گرفتند و نیاز به ارسال بستهها افزایش قابل توجهی یافت. رشد تجارت الکترونیک به شکلگیری شیوههای نوین حملونقل و ارائه نوآوریهای متنوع در انبارداری، پردازش و سایر بخشهای لجستیک انجامید. نقش لجستیک آخرین مرحله یا last mile delivery پررنگتر از قبل شد و شرکتهای ارائهکننده خدمات حملونقل، ایستگاه پایانی ارسال را بهعنوان یکی از مزیتهای رقابتیشان در نظر گرفتند.
براساس گزارش سال دیجیاکسپرس در سال ۱۴۰۳، بیشترین بستههای جابهجاشده در دنیا متعلق به چین، آمریکا، ترکیه و کرهجنوبی بوده است. نکته قابل توجه درباره این گزارش، تغییری است که در رتبهبندی بازیگران بزرگ صنعت لجستیک رخ داده است. در گزارش عملکرد دیجیاکسپرس در سال ۱۴۰۲ که با عنوان «هزار مقصد» منتشر شدهبود، چین، آمریکا، ژاپن، بریتانیا و آلمان بیشترین ارسال بسته را بهخود اختصاص دادهبودند. کاهش قدرت خرید و افزایش هزینههای لجستیک در برخی مناطق، عوامل کاهش تعداد بستههای ارسالی و خریدهای آنلاین شده است. از طرفی، در برخی کشورها، تمایل به خرید آنلاین و تحویل بستههای پستی افزایش چشمگیری داشته است.
ایران، یکی از کشورهایی است که در چند سال گذشته و پس از همهگیری کرونا، تحول در رفتار خرید مردم را تجربه کرده است. مردم ایران با مفاهیمی مثل تجارت الکترونیک آشنا شدهاند و خریدهای آنلاین در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشتهاست. رشد پلتفرمهای آنلاین و تسهیل فرایندهای خرید با همکاری شرکتهای فعال در حوزه فینتک، سبب شده تا الگوی مصرف در کشور ما تغییر کند و نیاز به خدمات لجستیکی بهتر و بهینهسازی تجربه خرید مصرفکنندگان افزایش یابد. بازیگران صنعت لجستیک برای ارائه خدماتی بهروز، سریع و متنوع، اقدامات گوناگونی را انجام میدهند و با وجود چالشهایی که همواره در این حوزه وجود دارد، دست از تلاش برنمیدارند. آمارها حاکی از آن است که ایران با تنوع بازیگران صنعت لجستیک و افزایش تقاضای کاربران برای خرید آنلاین بهخصوص از فروشگاههای اینترنتی کوچک و متوسط، بهعنوان کشوری در حال توسعه از نظر حملونقل و لجستیک شناخته میشود.
دیجیاکسپرس، میلیونها کیلومتر را سال ۱۴۰۳ طی کرد
براساس آمارهای گزارش سال دیجیاکسپرس در سال ۱۴۰۳، طول مسافت طیشده برای ارسال بستهها به دست مشتریان در این شرکت ۵۴/۶ میلیون کیلومتر بوده که نسبت به سال پیش از آن نزدیک به ۵ میلیون کیلومتر افزایش داشته است. همچنین، متوسط مسافت طیشده به ازای هر بسته در این سال ۲ کیلومتر بوده است.
بازوی لجستیکی گروه دیجیکالا در سال گذشته ۳۴/۴۸۴/۸۹۳ بسته را به دست صاحبانشان رسانده و رکورد جابهجایی بستهها در سال را شکسته است. طبق روال هر سال، کلانشهر تهران بیشترین ارسال بستهها را به خود اختصاص داده و براساس گزارشی که دیجیاکسپرس منتشر کرده، زنگ ۳۰ خانه در هر دقیقه بهصدا آمده و در نهایت ۱۵۸۱۴۰۹۰ بسته در شهر تهران توسط سفیران دیجیاکسپرس به مقصد رسیده است.
زنگها برای بستههای کوچکتر بیشتر به صدا در آمدند
مدیران این شرکت لجستیکی از تحویل بهموقع ۹۵/۱ درصد از بستهها در سال گذشته خبر داده و در گزارشش آمده که انواع بستهها را از بستههای کوچک و سبک گرفته تا بزرگ و سنگین در سال ۱۴۰۳ جابهجا کرده است.
بستههایی با وزن کمتر از ۱۵ کیلوگرم و ابعادی کوچکتر از ۳۵×۴۵×۶۵ سانتیمتر با ۹۴/۶۵ درصد، بیشترین سهم را میان بستههای ارسالشده دیجیاکسپرس در سال گذشته داشتهاند. ۰/۷۶ درصد از بستههای دیجیاکسپرس بیش از ۴۰ کیلوگرم وزن داشتهاند یا بزرگتر از ۱۴۰ سانتیمتر بودهاند.
بیستوهفتم بهمنماه سال ۱۴۰۳، رکورد بیشترین تعداد بستههای ارسالی در یک روز با ۱۴۶۵۵۵ بسته شکسته شد. طبق اعلام دیجیاکسپرس از زمان دریافت کالا از فروشنده تا ارسال آن به مشتری، ۳ تا ۵ روز طول میکشد.
نکته قابل توجه در گزارش سال این کسبوکار لجستیکی به رفتار خرید مصرفکنندگان اشاره دارد و نشان میدهد که زمستان، شلوغترین فصل برای پلتفرمهای خرید آنلاین و دیجیاکسپرس بوده است. بیش از ۹/۵ میلیون بسته در زمستان ۱۴۰۳ توسط دیجیاکسپرس ارسال شده است. این کسبوکار، با ایجاد نوآوری در تلاش است تا فرایندهای لجستیکی را بهبود ببخشد و سرعت ارسال بستهها را کاهش دهد. به همین دلیل است که همراستا با روندهای جهانی، خدماتی مثل تحویل امروز و فردا را برای مشتریانش فراهم کرده است. در حال حاضر، دیجیاکسپرس تحویل در روز ثبت سفارش را برای دو شهر تهران و کرج و تحویل در روز بعد از ثبت سفارش برای شهرهای تبریز، یزد، اهواز، ارومیه،کرمانشاه، قم، همدان، اصفهان، گرگان، قزوین، شیراز، رشت، کرمان، خرمآباد، اراک و ساری فراهم شده است. در سال ۱۴۰۳، تعداد ارسالهای امروز و فردا افزایش چشمگیری داشتهاند. تقاضا برای ارسال بستهها در همان روز ثبت سفارش و در روز بعد از آن در سال ۱۴۰۳ افزایش چشمگیری داشته و تقریباً دو برابر سال ۱۴۰۲ بوده است.
با وجود رشد تجارت الکترونیک در سراسر کشور، همچنان کلانشهرها بیشترین سهم تحویل را به خود اختصاص دادهاند. بیشتر بستههای دیجیاکسپرس در سال گذشته متعلق به شهرهای تهران، کرج، اصفهان، رشت، مشهد، تبریز و قم بوده است. انتخاب زمان مناسب برای ارسال موضوعی است که بسیاری از کسبوکارهای لجستیکی دنیا روی آن سرمایهگذاری میکنند. دیجیاکسپرس نیز تحویلزمانبندیشده را برای کاربران فراهم کرده و آنها میتوانند بازه زمانی موردنظرشان را برای تحویل بستهها انتخاب کنند. تعداد بستههای ارسالشده با زمانبندی در دیجیاکسپرس در سال گذشته بیش از ۳۰ میلیون بوده که نسبت به سال گذشته ۳ میلیون رشد داشته است.
برای خواندن گزارش کامل عملکرد دیجیاکسپرس در سال ۱۴۰۳، روی این لینک کلیک کنید.