گفت‌وگوی نقل حمل با رضا احمدی، مدیرعامل استارتاپ بسته‌بندی هوشمند ویرا

ویرا، تلاقی سلامت و لجستیک

نزدیک به دو دهه از ظهور کسب‌وکارهای نوآور در کشور می‌گذرد. در این سال‌ها، افراد زیادی با مفهوم کسب‌وکار نوآورانه و فناورانه آشنا شدند و ایده‌های خود را به مرحله تولید یک کسب‌وکار و محصول نوین رساندند. مرکز نوآوری و شتابدهی گروه دیجی‌کالا از دل نیازهای این‌چنینی بیرون آمده است، در زمستان سال ۱۳۹۷ کار خود را آغاز کرد. دیجی‌نکست که بازوی شتابدهی و نوآوری گروه دیجی‌کالاست، سال ۹۸ به‌صورت رسمی معرفی شد و فعالیت‌های متنوعی را برای شناخت ایده‌های نو در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار با هدف سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌‌ها انجام می‌دهد.

یکی از ایده‌‌هایی که در دیجی‌نکست پرورش یافت و اجرایی شد، بسته‌بندی هوشمند ویراست. در هشتمین نمایشگاه حمل‌و‌نقل، لجستیک و صنایع وابسته، در استودیو نقل حمل میزبان رضا احمدی بودیم و با او درباره این کسب‌وکار لجستیک و سلامت گفت‌وگو کردیم که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.

دغدغه‌های لجستیکی یک شیمیدان

رضا احمدی که بنیان‌گذار و مدیرعامل استارتاپ بسته‌بندی هوشمند ویرا است، مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته شیمی دارویی دریافت کرده است. احمدی، توضیح داد که ویرا شامل دو بخش می‌شود که مجزا از هم هستند و این استارتاپ با هدف بهینه‌سازی صنعت سلامت و لجستیک ایجاد شده است.

مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت بسته‌بندی هوشمند ویرا

ویرا چه کار می‌کند؟

مدیرعامل ویرا به نقل حمل گفت: «دو بخش کاملا مجزا از هم دارد که یک بخشی از آن یک سری لیبل‌های هوشمند زیستی است. این لیبل‌ها، با شبیه‌سازی محیط داخل بسته‌بندی، وضعیت سلامت مواد غذایی، دارویی و هر ماده‌ای که نسبت به شرایط حمل‌و‌نقل حساس باشد را با شبیه‌سازی پایش می‌کنند و با تغییر رنگ نمایش وضعیت آن را نمایش می‌دهند.»

احمدی در توضیح لیبل‌هایی که در بسته‌بندی ویرا وجود دارد، اعلام کرد که نحوه حمل‌ونقل و فرایند لجستیکی‌ای که یک محصول طی می‌کند تا به دست مصرف‌کننده برسد، روی این لیبل‌‌ها نمایش داده می‌شود. بنیان‌گذار بسته‌بندی هوشمند ویرا در گفت‌وگو با نقل حمل از کاربردی‌ بودن لیبل‌های هوشمند این استارتاپ خبر داد و گفت: «نکته‌ای که از همان ابتدای کار برای ما جالب بود، این است که چطور برندهای مختلف با وضعیت گوناگون حمل‌و‌نقل، روی محصولات خود تاریخ‌های یکسانی را درج می‌کنند. در حالی‌که خیلی مهم است تاریخ انقضای محصول درست پیش‌بینی شود. ما به این قضیه فکر کردیم که تاریخ انقضا یک عدد استاتیک است که صرفا بر اساس یک سری داده و آزمایش‌های قبلی به دست میاد اما اتفاقاتی که برای مواد غذایی می‌افتد کاملاً داینامیک است و به عوامل متعددی مانند وضعیت حمل‌ونقل و راننده‌ای که مرسوله را حمل می‌کند، بستگی دارد. این عوامل متعدد باعث می‌شود تا محصولات تولید شده، وضعیت متفاوتی داشته باشند که فقط با تاریخ انقضا نمی‌توان آن‌ را سنجید.»

برچسب‌های هوشمند ویرا، تلاش برای افزایش سلامت شهروندان

در این گفت‌وگو، مدیرعامل استارت‌آپ بسته‌بندی هوشمند ویرا، تاکید کرد که برچسب‌های هوشمندی که آن‌ها ساخته‌اند، داده‌های قابل اعتمادی را برای سلامت مواد غذایی به مصرف کننده می‌دهد و باعث اعتماد به محصولات برندها می‌شود. احمدی گفت: «نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است تغذیه برای گروه‌های حساس مانند سالمندان، کودکان و نوزادان اهمیت زیادی دارد و مصرف مواد غذایی‌ای که به درجه فساد رسیده، ممکن است برای این افراد خطرناک یا آسیب زننده باشد.»

او تاکید کرد که ویرا دو نوع تگ دارد که یکی از آن‌ها مستقیم روی خود محصول نصب می‌شود و نیازی به پلتفرم ندارد. به گفته مدیرعامل بسته‌بندی هوشمند ویرا، این نوع تگ کاملاً با چشم قابل تشخیص است و با سه رنگ مشخص می‌شود. او افزود: «در واقع یک مخزن در این تگ‌ها داریم که رنگ بنفش دارد و نشان‌دهنده تازگی محصول است، رنگ خاکستری نشانه سلامت و رنگ زرد فاسد شدن محصول را نشان می‌دهد.»

احمدی خاطرنشان کرد که این اولین لیبل هوشمند تولید شده در ایران است و این محصول مشابه داخلی ندارد و چنین سیستمی که با استفاده از شبیه‌سازی محیط داخلی محصول کار کند در خارج از کشور نیز وجود ندارد. به گفته مدیرعامل ویرا، در کل دو شرکت در جهان در این زمینه فعالیت می‌کنند که براساس تفاوت عملکردشان قیمت تمام‌شده محصولات را افزایش می‌دهند. او تاکید کرد که تکنیک‌های استفاده‌شده در این محصول سبب شده تا برخلاف نمونه‌های خارجی، قیمت محصولات کاهش یابد.

مدیرعامل بسته‌بندی هوشمند ویرا اعلام کرد که آن‌ها برای قانونی پیش رفتن مکاتباتی را با دانشگاه‌های علوم پزشکی داشته‌اند و گفت: «برای اینکه بخواهیم کارمان را به صورت قانونی جلو ببریم با یک‌سری نهادها مانند دانشگاه‌های علوم پزشکی داشتیم. بازخورد اولیه خوب بود ولی در خصوص اینکه یک قانونی برای استفاده از لیبل‌های هوشمند و تاریخ انقضای هوشمند تدوین بشود، به ما گفتند که چون این محصول وجود خارجی نداشته است، یک پیش‌نیازی وجود دارد که شامل طی کردن یک فرایند پیچیده است؛ تشکیل کمیسیون‌های مختلف و ایجاد یک کد که نتایج آن به سازمان غذا و دارو گزارش داده شود، بخشی از این فرایند برای تصمیم‌گیری نهایی می‌شود.»

 

تازه ترین های

با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...