سعید امامی، یکی از چهرههای شناخته شده در زمینه توسعه نرمافزار و فناوری اطلاعات است. او که سالها کار صنفی کرده و عضو سازمان نظام صنفی رایانهای است و فعالیتهای گوناگونی را در زمینه توسعه نرمافزار انجام داده، در نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته بهعنوان مشاور شرکت سبز داده افزار حضور داشت. در این نمایشگاه، گفتوگویی با او داشتیم و درباره وضعیت صنعت لجستیک و فناوری اطلاعات صحبت کردیم.
ضرورت توسعه پایدار در صنایع
امامی، توضیح داد که شرکت سبز افزار در حوزه فناوری اطلاعات و محصولات برنامهریزی منابع سازمان فعالیت میکند. به گفتهی این فعال حوزه نرمافزار، شرکت سبز داده افزار بیش از ۳۰ است که به شرکتها کمک میکند تا راهکارهای مدیریتیشان را توسعه دهند. او افزایش بهرهوری را از اصلیترین چالشهای صاحبان صنایع عنوان کرد و گفت که سازمانها برای بهینهسازی در فرایندهایشان باید همراه با فناوریهای نوین حرکت کنند. امامی معتقد است که توسعه پایدار در صنایع باید جدی گرفته شود و فناوری میتواند نقش بسزایی در بهبود بهرهوری داشته باشد. او توضیح داد که لجستیک هوشمند نیازمند توجه به فناوری است و اکنون بسیاری از کشورهای جهان حتی همسایگانمان در مسیر توسعه آن هستند.
در ادامهی این گفتوگو، سعید امامی از اهمیت توجه به نسل جوان بهعنوان نیروی کار متخصص صحبت کرد و گفت: «شرکتهای نرمافزاری الان به پول نیاز ندارند. به توسعه نیاز دارند. یعنی باید نیاز مشتریانشان را برای بزرگ کردن بازار بشناسند. بازار فناوری اطلاعات کشور کیک بزرگی است که اکنون فقط بخش کوچکی از آن در حال کار است.»
ما به نگاه اکوسیستمی نیاز داریم
این فعال حوزه فناوری اطلاعات بر این باور است که اگر نیازسنجی در بازار IT صورت نگیرد، به محض برداشتهشدن تحریمها، بازار فناوری اطلاعات کشور به دست شرکتهای خارجی میافتد. او گفت: «فرقی نمیکند صنعتی که در آن مشغول به کار هستیم فناوری اطلاعات است یا لجستیک. چیزی که اهمیت دارد، همصدایی تمام اجزای این اکوسیستم بیش از هر زمان دیگری است. با توجه به سیر تحولات و تغییراتی که در کسبوکارها اتفاق میافتد، نیازمند تقویت زیرساختها بهخصوص در حوزه قوانین هستیم.»
او افزود: «من بارها گفتهام که ما بایستی نگاه ویژهی اکوسیستمی داشته باشیم. نگاه اکوسیستمی میتواند به کمیسیونهای تخصصی کمک کند تا حرفهایشان را در قالب اکوسیستمی که در آن مشغول به کار هستند، بازگو کنند نه آنکه صرفاً روی یک محصول خاص حرف بزنند.» به گفتهی این فعال حوزه فناوری اطلاعات،
نمایشگاههای تخصصی در توسعه اکوسیستم تاثیرگذار هستند و ارتباط میان صاحبان مشاغل و مشتریانشان را توسعه میدهند.