یاسین حاجی‌باشی، وکیل دادگستری و کارشناس ارشد حقوقی گروه ادمیرال:

قوانین ناکارآمد، بزرگترین مانع توسعه ترانزیت در ایران

یاسین حاجی‌باشی، وکیل دادگستری و کارشناس ارشد حقوقی گروه ادمیرال در گفت‌و‌گو با نقل حمل، درباره چالش‌های قانونی در صنعت لجستیک صحبت کرد و قدیمی‌ بودن و ناکارآمدی برخی قوانین در این حوزه را مانعی برای توسعه صنعت حمل‌ونقل به‌ویژه در بخش بین‌الملل دانست.

حاجی‌باشی، توضیح داد که بسیاری از قوانین مربوط به حوزه حمل‌ونقل، قدیمی هستند و در بعضی از مسائل مربوط به حمل‌ونقل داخلی با نقص قوانین و کمبود مقررات مواجه هستیم. کارشناس ارشد حقوقی گروه ادمیرال درباره‌ی مسئله‌ی قاچاق کالا گفت: «ما یک سری عناوینی داریم تحت عنوان قاچاق کالا، برخی از کالاهایی که ما از آن‌ها به‌عنوان کالای قاچاق نام می‌بریم، نظم عمومی را به‌هم‌ می‌ریزند یا کالای ممنوعه در کشور هستند. دادگاه انقلاب مسئول رسیدگی به پرونده‌‌های مربوط به این نوع از قاچاق کالاست. نوع دیگر قاچاق کالا مربوط به مغایرت در اظهارنامه‌های گمرکی می‌شود. به‌طور مثال اگر شما می‌‌خواهی۳۰۰ بسته کالا وارد کشور کنید، باید همان تعداد را به گمرک اظهار کنید نه یک بسته بیشتر و نه یک بسته کمتر چون این مورد در عوارض گمرکی شما تاثیرگذار است. اگر تعداد کالای وارداتی‌تان با اظهارنامه مغایرت داشته باشد، گمرک کالاهای وارد شده را قاچاق به حساب می‌آورد و شما را به سازمان تعزیرات یا دیگر مراجع قانونی ارجاع می‌دهد.»

این کارشناس امور حقوقی در ادامه‌ی صحبت‌هایش به مسئله‌‌ی ترانزیت و چالش‌های آن اشاره می‌کند. به گفته‌ی حاجی‌باشی، در زمینه‌‌های مربوط به ترانزیت،‌ حتی اگر راننده تخلفی را انجام دهد، شرکت‌های حمل‌ونقل مجرم شناخته می‌شوند. او بر این باور است که آیین‌نامه‌های قدیمی به کار در حوزه‌ی حمل‌ونقل آسیب می‌زند و شرکت‌های لجستیکی برای رفع چالش‌های ناشی از نواقص قانونی، باید سرمایه‌های انباشته‌ یا ملک ارزشمندی داشته باشند تا در صورت بروز مشکلاتی مثل اتهام قاچاق کالا بتوانند وثیقه‌های سنگین بگذارند. او توضیح داد که شرکت‌های لجستیکی با توجه به موانع قانونی زیادی که برایش به وجود آمده گاهی مجبور به تغییر حوزه‌ی فعالیتشان می‌شوند.

حاجی‌باشی درباره نواقص قانونی در حوزه حمل‌ونقل گفت: «متاسفانه در تعزیرات ما نقص و خلاء قانون داریم ولی در دادسرا این‌طور نیست. با این حال، نیاز است تا نگاه مشفقانه‌تری به فعالان حمل و نقل شود زیرا این فعالان با وجود شرایط تحریمی توانسته‌اند صنعت را سرپا نگه‌دارند.» این وکیل دادگستری، ترخیص‌نشدن کالاها در زمان درست و دیگر چالش‌هایی که برای حوزه ترانزیت وجود دارد را عامل عدم توسعه‌ی این بخش دانسته است.

تازه ترین های

با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...