با شروع سال جدید، گفتوگوهایی را با فعالان صنعت پست و لجستیک انجام دادیم و نظر آنها را درباره سال گذشته و سال ۱۴۰۴ پرسیدیم. مریم مرادی، مدیر توسعه کسبوکار شرکت اسپیدکس در گفتوگو با نقل حمل، به چالشهای حوزه لجستیک در سال گذشته اشاره کرد و ۱۴۰۴ را سال سختی برای فعالان این حوزه دانست. در ادامه، گفتوگوی ما با مدیر توسعه کسبوکار شرکت اسپیدکس میخوانید.
خانم مرادی، سال ۱۴۰۳ را برای صنعت لجستیک چطور ارزیابی میکنید؟
در سال ۱۴۰۳، کسبوکارهای فعال در زمینه لجستیک مانند سالهای پیش از آن با چالشهای متفاوتی مواجه شدند. مشکلات اقتصادی، نوسانات نرخ ارز، عدم ثبات بازار و محدودیتهای دسترسی به بازارهای جهانی موضوعاتی هستند که ارتباط مستقیمی با صنعت لجستیک دارند و چالشهایی را برای این فعالان ایجاد کردهاند. با وجود این چالشها، فعالان این حوزه همیشه در حال ارائه یک راهکار مناسب برای ارائه خدمت بهتر به مشتریانشان هستند زیرا لجستیک یکی از حوزههای حیاتی چرخههای اقتصادی است.
از مراحل پیشتولید گرفته تا رساندن یک محصول به دست مصرفکننده، لجستیک و بهینه بودن آن میتواند نقش تعیینکنندهای در قیمت نهایی کالا، سود کسبوکارهای فعال در یک زنجیره و به شکل کلیتر رونق اقتصادی کشور داشته باشد.
بهنظر شما، مهمترین دستاوردهای اسپیدکس در سال ۱۴۰۳ چه بوده است؟
ورود به حوزه حملونقل بینالمللی بهعنوان یکی از اپراتورهای پست خصوصی و بار هوایی از دستاوردهای اسپیدکس است. شرکت اسپیدکس با شعار «برای تحویل بهدنیا آمدهایم»، تلاش کرده چالشهای فراوانی که در اخذ مجوزهای مربوطه وجود دارد را پشت سر بگذارد و در شرایطی که اغلب کسبوکارها در تلاش برای بقای خود هستند، سهم بازار قابل توجهی را به دست آورد. دستاوردهای اسپیدکس در سال ۱۴۰۳، به دلیل تلاش و تجربه پرسنل مجرب این مجموعه در حوزه حملونقل بینالمللی بوده است.
سال ۱۴۰۴ را برای لجستیک و فعالان این حوزه چطور میبینید؟
سال جدید، سال بسیار دشواری برای کسبوکارها و صنایع در ایران است و حوزه حملونقل و لجستیک بینالمللی را نیز با چالشهای تازهای مواجه میکند. ریسکهای سیاسی و تنشهای منطقهای، محدودیتهایی را برای تجارت بینالمللی ایجاد میکند و منجر به وابستگی بیشتر به چین میشود. در صورت افزایش تحریمها و فشار حداکثری، محدودیتها و ممنوعیتهای انتقال کالا از ایران به دیگر کشورها یا بالعکس، افزایش مییابد. این احتمال وجود دارد که برخی از پروازها و کشتیها لغو شوند. مشکلات اقتصادی، کاهش ارزش پول، تورم و افزایش نرخ ارز ترجیحی در گمرک جهت ترخیص کالاها و مشکلات ثبت سفارش و تخصیص ارز که باعث بلاتکلیفی کسبوکارهای لجستیکی و از بین رفتن کسبوکارهای خرد میشود، چالشهایی هستند که ممکن است در سال جدید گریبان فعالان اکوسیستم لجستیک را بگیرد. بهنظر من سال پیشرو را میتوان بهنوعی جنگ برای بقای کسبوکارها و اکوسیستم لجستیک دانست.
انتظارات شما از حاکمیت و اکوسیستم در سال جدید چیست؟
درک شرایط موجود و تلاش برای رفع موانع با مدیریت کارآمد و هموار کردن معضلات موجود در این حوزه مهمترین انتظاری است که از حاکمیت داریم زیرا همانند زنجیره تامین که تمامی بخشها در آن به یکدیگر زنجیروار متصل هستند، ساختار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورها نیز متصل هستند و روی تمامی بخشها اثر میگذارند.