حمیدرضا ذوالفقار، مدیرعامل پی‌زیتو در گفت‌وگو با نقل حمل مطرح کرد:

«اینترنت آزاد»، نیاز حیاتی کسب‌وکارها

ماه‌های اخیر برای کسب‌وکارهای فعال در بستر اینترنت، سخت و طاقت‌فرسا بوده است. قطعی اینترنت بین‌الملل در دوران جنگ دوازده‌روزه، کاهش سرعت اینترنت و زمزمه‌های طبقاتی ‌شدن اینترنت،‌ کسب‌وکارهای آنلاین و به‌طور خاص فروشگاه‌های اینترنتی را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. در گفت‌وگوی اختصاصی نقل حمل با حمیدرضا ذوالفقار، بنیان‌گذار و مدیرعامل پی‌زیتو، به بررسی این چالش‌ها پرداخته‌ایم. لازم به ذکر است که پی‌زیتو یکی از شرکت‌های خدمات‌دهنده به فروشگاه‌های آنلاین است و یک افزونه جامع مدیریت پرداخت وردپرس و جوملا را در این زمینه توسعه داده است.
گفت‌وگوی نقل حمل با حمیدرضا ذوالفقار، مدیرعامل پی‌زیتو

آقای ذوالفقار، پی‌زیتو در جنگ ۱۲ روزه به فعالیت خود ادامه داد؟ کسب‌وکار شما در آن زمان با چه چالش‌هایی مواجه بود؟ جنگ بحران بیشتری را برای کسب‌وکار شما ایجاد کرد یا مشکلات ناشی از اختلالات اینترنت؟

بله، ما در جنگ تحمیلی دوازده‌روزه به فعالیت ادامه دادیم ولی بیشتر تمرکزمان روی توسعه بود چون در آن زمان، فروش و کسب درآمد ما از کار افتاد. مشکلات مرتبط با سیستم‌های پرداخت، نبود اینترنت، نگرانی مردم از خرید، اختلال در سیستم‌های پیامک و مسائلی از این دست، باعث اختلال در کسب‌وکار ما شد و متاسفانه در آن زمان هیچ درآمدی کسب نکردیم. پس از جنگ نیز سرعت پایین اینترنت به کسب‌‌وکارهای آنلاین آسیب زد و ما هنوز به‌طور کامل به وضعیت پیش از جنگ بازنگشته‌ایم. با این‌حال در تلاش هستیم تا از نظر مالی و روحی همراه تیم‌مان باشیم.

کسب‌وکار شما چه اقداماتی را برای بهبود حال کارمندانش پس از بحران انجام داده است؟ و آیا تعدیل نیرو داشته‌اید؟

سعی کردیم در مرخصی و دورکاری‌ها سخت‌گیری نکنیم. دست همه را باز گذاشتیم و توانستیم کار را ادامه بدهیم.خوشبختانه تعدیل نیرو نداشتیم. تیم بسیار همراهی داریم. با این‌که کمی تحت فشار مالی قرار گرفتیم ولی خداروشکر به تعدیل نیرو نرسیدیم. تیم پی‌زیتو به دلیل ماهیت کسب‌وکار ما همیشه آمادگی دورکاری را داشته است. در زمان جنگ به کسانی که اینترنت نداشتند،‌ مرخصی با حقوق دادیم و سعی کردیم همراهشان باشیم.

برای حفظ مشتریان و رضایت آن‌ها چه کارهایی را انجام داده‌اید؟

یکی از مشکلات اساسی در زمان جنگ، بحث وب سرویس‌ها و اتصالات داخلی بود. برای آن‌که این مشکل را برطرف کنیم، به‌روزرسانی‌هایی را انجام دادیم و با پیاده‌سازی ایده‌های مختلف، برای بخش‌هایی که اتصال برقرار نمی‌شد یا وب‌سرویس‌ها از کار افتاده بود، سرویس‌های جایگزین و کمکی گذاشتیم. تمام تلاشمان را برای کارآمدی و بهبود فرایندها انجام دادیم.

‌نظر شما درباره اینترنت طبقاتی چیست و فکر می‌کنید اینترنت طبقاتی چه چالش‌هایی را برای کسب‌وکارهای بخش خصوصی ایجاد می‌کند؟

به‌نظر من اینترنت طبقاتی صددرصد محکوم است و اصلاً قابل مذاکره و صحبت نیست. اینترنت در جامعه امروز، مانند نان شب است. اکنون حتی برای اشیاء هم اینترنت واجب است و همه‌ی دستگاه‌ها با اینترنت کار می‌کنند. در واقع می‌توان این‌طور گفت که اینترنت در حال حاضر مثل بنزین برای اتومبیل ضروری است و بدون آن دستگاه‌ها بلااستفاده می‌شوند. اکنون حتی اتومبیل‌ها هم به اینترنت نیاز پیدا می‌کنند و همه‌ی ما انسان‌ها به آن نیاز داریم. به‌نظرم اینترنت آزاد چیزی نیست که بشود درباره‌ی آن صحبت و تصمیم‌گیری کرد، چون مثل اکسیژن و آب ضروری است. شاید اینترنت حیات جسمی انسان‌‌ها را مثل آب و اکسیژن به خطر نیندازد اما قطعاً حیات روحی انسان‌ها را هدف قرار می‌دهد. برای ما که با بخش پرداخت سروکار داریم، اینترنت یک نیاز ضروری است و می‌بینیم که بسیاری از کسب‌وکارها بدون اینترنت از کار می‌افتند.

پیشنهاد شما برای دوام کسب‌وکارها به‌خصوص خرده‌فروشان و کسب‌وکارهای آنلاین در شرایط بحرانی چیست؟

بسیاری از کسب‌وکارها با شرایط بحرانی کنونی در حال تعدیل نیرو هستند. برخی از کسب‌وکارها، تعطیل کرده‌اند و بعضی نیز تلاش می‌کنند فعالیت‌هایشان را حتی شده برای مدتی کوتاه، حفظ کنند. در این شرایط، من پیشنهاد خاصی نمی‌توانم به مدیران و صاحبان کسب‌وکارها بدهم. می‌دانم که اکثر کسب‌وکارهایی که تعدیل نیرو کرده‌اند، تمام تلاش خود را برای حفظ کسب‌وکارشان انجام داده‌اند و در این مسیر هزینه‌های زیادی را صرف کرده‌اند، اما در نهایت تصمیم گرفته‌اند برای زنده نگه داشتن کسب‌و‌کارشان تعدیل نیرو انجام دهند؛ روشی که میان کسب‌وکارهای بزرگ دنیا هم برای کاهش هزینه‌ها رواج دارد.

شرایط کنونی را چطور ارزیابی می‌کنید و چه پیش‌بینی‌ای برای آینده کسب‌وکارهای ایرانی به‌خصوص فروشگاه‌های آنلاین دارید؟

متاسفانه نمی‌توانم آینده کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی را مثبت پیش‌بینی کنم. با توجه به اخباری که درباره اینترنت طبقاتی می‌شنویم، فکر نمی‌کنم آینده خوبی در انتظار کسب‌وکارهای ایرانی باشد.

تازه ترین های

با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...