نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، فرصتی بود برای شبکهسازی و گفتوگو با متخصصان این صنعت. استودیو نقل حمل در این سه روز میزبان بسیاری از فعالان لجستیک و صاحبنظران این حوزه بود و سردبیر پلتفرم رسانهای نقل حمل گفتوگویی با مریم مرادی، مدیر توسعه کسبوکار شرکت اسپیدکس درباره فعالیتهای این شرکت، وضعیت کسبوکارهای لجستیکی و حضور زنان در این صنعت داشت.
مریم مرادی یکی از معدود مدیران زن در حوزه لجستیک است که به گفته خودش حدود بیست سال است که در صنعت حملونقل و لجستیک هوایی فعالیت میکند. او توضیح داد که در ابتدا کارش را با شرکت آرامکس آغاز کرده و با شرکتهای حملونقل خارجی همکاری میکرده است اما به دلیل تحریمها و خروج شرکتهای خارجی از کشور، ناچار به تغییر شغل شده است. او گفت: «شرکتهای حملونقل داخلی که میخواستند در حوزه بینالملل و پست هوایی اقداماتی را انجام دهند، نیازمند افرادی بودند که تجربه کار در شرکتهای حملونقل بینالمللی را داشته باشند؛ اینگونه بود که من به مجموعههای مختلفی در این زمینه پیوستم و در حال حاضر هم که با مجموعه اسپیدکس همکاری میکنم.»
به گفته مدیر توسعه کسبوکار شرکت اسپیدکس، این شرکت در زمینه حملونقل بینالمللی و پست هوایی فعالیت میکند و خدمات متنوعی را در این زمینهها به مشتریان خود ارائه میکند.
تحریم در هر شکلی آسیبزاست
مدیر توسعه کسبوکار شرکت اسپیدکس، در صحبتهای خود به نقش تحریم در صنایع اشاره کرد و گفت که تجربه کار در یک شرکت خارجی مثل آرامکس به او نشان داده که وقتی تحریم اتفاق میافتد و فعالیت شرکتی متوقف میشود، این فقط بخشی از فرایند تحریم است.
مریم مرادی معتقد است که تحریم فقط قطع کردن منابع فیزیکی یا اقتصادی نیست. او در اینباره به نقل حمل گفت: «روایت تحریم شرکتهای خارجی برای من ذهنیتی را ایجاد کرد که براساس آن تحریم میتواند در مواردی چون پذیرش دانش و انتقال تجربه نیز اتفاق بیفتد.» او با اشاره به چالشهای صنعت لجستیک افزود: «در زمینه منابع انسانی و جذب نیروهای جدید در صنعت لجستیک، ضعف خیلی زیادی وجود دارد. با هر کدام از دوستان فعال در حوزه حملونقل که صحبت میکنیم، متوجه میشویم که در حوزه نیروی انسانی چالشهای زیادی دارند. همه فعالان این حوزه در جذب نیروی انسانی با تجربه مشکل دارند.شاید یک بخشی از این مسئله به آموزش نیروهای تازه بازمیگردد چون فعالان صنعت لجستیک و حمل و نقل نیاز دارند دورههای را از قبل بیاموزند.»
جای خالی لجستیک در رشتههای دانشگاهی
مدیر توسعه کسبوکار شرکت اسپیدکس، در ادامه صحبتهایش به نقش رسانهها و دانشگاهها در آگاهسازی نیروهای جدید در صنعت حملونقل اشاره کرد. به گفته مرادی، برخی دانشگاهها مانند دانشگاه صنعتی شریف دورههای لجستیکی برگزار میکنند که این موضوع به نیروی کاری که میخواهد وارد صنعت حملونقل شود کمک میکند تا برخی از نکات مهم را درباره این صنعت بیاموزد.
او همچنین از ضرورت آموزشهای آزاد و آموزش در دانشگاهها اشاره کرد و گفت که در حال حاضر شرکتهای حملونقل برای افزایش آگاهی نیروی کارشان آنها را به کلاسهای آموزشی میفرستند؛ این در حالی است که در گذشته چنین چیزی وجود نداشت و شرکتهای حملونقل به شکل سنتی فعالیت میکردند. مرادی معتقد است که لجستیک یک تخصص است و به هیچ عنوان نمیتوان آن را بهعنوان یک مهارت تجربی در نظر گرفت.
مریم مرادی، با اشاره به نبود یک رشته دانشگاهی مشخص در زمینه لجستیک گفت: «لجستیک انقدر پیچیدگی دارد که هر بخش آن قابلیت تبدیل شدن به یک رشته دانشگاهی را دارد اما متاسفانه فضای آکادمیک در این زمینه درخشان عمل نکرده است. ما هنوز یک رشته و یک شاخه اختصاصی برای لجستیک نداریم که بتوانیم تمام آن چیزی که نیاز کشور در این زمینه است را با آن برطرف کنیم.»
زنان نقش موثری در صنعت لجستیک دارند
مرادی درباره نحوه ورودش به صنعت حملونقل به نقل حمل گفت: «من وقتی وارد صنعت حملونقل شدم، زبان انگلیسی تدریس میکردم و بهعنوان معلمی که انگلیسی تدریس میکرد، دانش کافی برای مکاتبات انگلیسیزبان را داشتم. همین مسئله باعث شد که جذب مجموعه آرامکس شوم و به مرور زمان به حوزه حملونقل علاقهمند شدم و حرفه اصلی من شد حمل و نقل. در طول سالهای فعالیتم در این حوزه، در دورههای مختلفی شرکت کردم و مدارک متعددی را در این زمینه گرفتم.»
او در خصوص این موضوع که بسیاری از افراد میگویند لجستیک صنعت زمختی است و بیشتر مناسب آقایان، افزود: «شاید اینطور به نظر برسد که این یک حرفه زمخت است و بیشتر آقایان درگیرش میشوند اما الان در همه جای دنیا خانمها حتی در انبارهای لجستیک با ابزارآلات کار میکنند و مشکلی هم بابتش ندارند و در کار خود حرفه ای هستند.»
مرادی، پیگیری مداوم و مسئولیتپذیری را از وظایف فعالان صنعت لجستیک دانست. به گفته مدیر توسعه کسبوکار اسپیدکس، کار در حوزه لجستیک حساس است و فعالان این حوزه باید در هر ساعت شبانهروز و حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی مشتریانشان باشند.