کسبوکارهای لجستیکی همراستا با رشد فناوریها در مسیر توسعه قرار گرفتهاند تا علاوهبر سرعت تحویل کالاها، بهرهوری و رضایت کاربران فروشگاههای آنلاین را افزایش دهند. در این مسیر، نقش مراکز لجستیکی و میکروهابها در بهینهسازی فرایندهای ارسال انکارناپذیر است. هلدینگ فاخر به تازگی از کسبوکار جدیدی در زمینه میکروهابها بهنام «حلزون» رونمایی کرده است؛ در گفتوگو با مهدی ابراهیمنیا، مدیرعامل استارتاپ حلزون، این کسبوکار فعال در حوزه لجستیک را مورد بررسی قرار دادیم.
آقای ابراهیمنیا، ایدهی حلزون از کجا شکل گرفت؟
ایده راهاندازی استارتاپ حلزون، از دل تجربهای که ما در حوزه لجستیک شهری در هلدینگ فاخر و استارتاپ استودیو نونا داشتیم، بیرون آمد. استارتاپ استودیو نونا، فرصت پیادهسازی ایدههای خلاقانه و نوآورانه را برای تحول صنعت پست و لجستیک فراهم میکند و همواره در تلاش است تا حامی ایدههای نو در این زمینه باشد. از آنجا که ما سالها با ناوگان حملونقل، انبارها و فروشگاهها کار کردهایم و دیدهایم که بخش زیادی از اتلاف زمان و هزینهها، بهخاطر فرایند حملونقل نبوده است بلکه به دلیل هماهنگی بین فرستنده و گیرنده است.
وقتی فاصله هابهای مرکزی فروشگاهها و لجستیکها با محدودههای شهری بسیار زیاد است و پیک به در منزل یا فروشگاه گیرنده میرسد اما کاربر در محل حضور ندارد، فرایند ارسال مرسوله تکرار میشود و وقت و هزینه زیادی هدر میرود.
این موضوع سبب شد تا ما بهفکر ایجاد یک فضای امن، موقت و هوشمند برای نگهداری بستههای ارسالی بیفتیم؛ فضایی که لازم است بهعنوان یک لایه میان فرایند ارسال و تحویل قرار بگیرد. اینگونه شد که «حلزون» شکل گرفت.
دلیل آنکه نام این استارتاپ را «حلزون» گذاشتید، چه بود؟
حلزون در قدم نخست برای ما نماد آرامش و اطمینان بود. زیرا حلزون موجودی است که خانهاش را همیشه همراه خود حمل میکند. در واقع حلزون امنیت را با خود حمل میکند. ما قصد داشتیم سیستمی را بسازیم که در لجستیک تجارت الکترونیک که نیازمند مدیریت روزانه مرسولات بسیاری است، حس نظم و آرامش را ایجاد کنیم. تحویل کالا نباید یک فرایند استرسزا باشد بلکه نیازمند انعطاف و اعتماد است.
یکی دیگر از دلایلی که اسم این استارتاپ را گذاشتهایم حلزون این است که «حلزون» مخفف عبارت «Hub And Link Access Zone» بهمعنی «منطقه دسترسی، پیوند و اتصال هابها» است. در واقع، ما در حال ساخت یک شبکهی بافر با نقطههای اتصال برای ایجاد جریان کالا بین فرستنده و گیرنده هستیم.

شما در حلزون، چه چالشهایی را برطرف میکنید و دقیقاً این کسبوکار چه کاری را انجام میدهد؟
دغدغهی اصلی ما در حلزون کاهش زمانهای مرده است آن هم وقتی که مرسوله آماده ارسال است ولی شرایط تحویل آن فراهم نیست. ما سعی کردیم سه طرف ماجرا یعنی فرستنده، راننده و گیرنده بستهها را در نظر بگیریم. حلزون نقطه اتصال انبار تا محل تحویل مرسولات است. ما سعی کردیم دغدغه فرستندهها را از حضور یا عدم حضور گیرنده برطرف کنیم. این موضوع برای رانندهها باکاهش مسیرهای بیهدف و برگشتهای اضافه همراه است و امکان آزادی انتخاب زمان و مکان تحویل را نیز برای گیرندهها در نظر گرفتهایم. در حقیقت، «حلزون» واسطه فروشنده و مشتری در حوزه تحویل مرسولات است.
این استارتاپ الان در چه مرحلهای است و چه برنامهای را دنبال میکند؟
در حال حاضر فاز تست و اثبات مدلهای پیادهسازی را پشت سر گذاشتهایم و در مرحلهی گسترش زیرساخت شهری هستیم. هشت میکروهاب فعال در تهران داریم که روزانه بیش از هزار مرسوله در آن جابهجا میشود. قصد داریم با جذب سرمایه، شبکه بافرها را در مقیاس بزرگتری گسترش بدهیم. هدف نهایی ما تبدیل «حلزون» به زیرساخت بافر لجستیک در کشور است تا یک لایهی حیاتی میان همهی پلتفرمهای حمل مرسولات و کاربران ایجاد شود.
گفتید که به دنبال جذب سرمایه هستید. چه نوع سرمایهگذاریای را مدنظر دارید؟
حقیقت ماجرا این است که ما فقط دنبال دریافت پول نیستیم و قصد داریم شریک استراتژیک پیدا کنیم؛ شریکی که به آینده لجستیک هوشمند باور داشته باشد و سرویسهای لجستیکی را خوب بشناسد. زیرا حلزون یک سرویس ساده حملونقل نیست بلکه مفهومی جدید در لجستیک است؛ در واقع حلزون زیرساختی برای هماهنگی بهتر جریان کالا در شهر است و هر سرمایهگذاری که وارد این مسیر شود در حقیقت دارد نقشی را در ساخت آیندهی لجستیک کشور ایفا میکند.
چشمانداز شما برای این کسبوکار چیست؟ فکر میکنید تا چند سال آینده حلزون به کجا خواهد رسید؟
ما میخواهیم این استارتاپ به حلقهای میانی بین همهی بازیگران لجستیک کشور تبدیل شود. حلقه واسطی که تمام حلقههای متصل در زنجیره تامین لجستیک از پلتفرمهای ارسال کالا گرفته تا فروشگاههای آنلاین و مصرفکنندهها را به یکدیگر وصل کند. باور ما این است که آیندهی لجستیک فقط به سرعت محدود نمیشود و تجربه، دقت و پایداری به این صنعت جان میبخشد. ما باور داریم که حلزون میتواند تجربه، دقت و پایداری را به اکوسیستم لجستیک کشور بیاورد.