علیرضا کیانپور، مدیرعامل شرکت گلرنگ سیستم و معاون فناوری دیجیتال هلدینگ گلرنگ، در سمینار «لجستیک در انقلاب صنعتی چهارم» که ۱۳ آذرماه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، نقش لجستیک هوشمند و چالشهای آن در ایران را بررسی کرد.
کیانپور با اشاره به سه بخش اصلی لجستیک، وضعیت گروه صنعتی گلرنگ را در هر یک از این بخشها بازگو کرد. به گفته مدیرعامل گلرنگ سیستم، گروه صنعتی گلرنگ در دو بخش مید مایل و لست مایل فعال است و ۱۱ شرکت پخش دارد. معاون فناوری دیجیتال هلدینگ گلرنگ، خاطرنشان کرد که گروه صنعتی گلرنگ در حال حاضر ۲۴ درصد از بازار لجستیک مید مایل را در اختیار دارد.
او بر این باور است که والمارت، الگوی فروشگاههای افق کوروش است. طبق گفتههای کیانپور، والمارت از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۴ توانسته صدرنشینی خود را در لیست ۵۰۰ شرکت برتر جهان (Fortune Global 500 Companies) حفظ کند. در حالی که آمازون بهعنوان یک شرکت فناورانه همچنان در رتبه دوم باقی مانده و نتوانسته جایگاه والمارت را تصاحب کند.
کیانپور افزود که والمارت با سرمایهگذاری گسترده در حوزه دیجیتال و تبدیل شدن به یک شرکت تکنولوژی، توانسته این رقابت را مدیریت کند. او افزود: «امروز والمارت یک شرکت تکنولوژی است که فروشگاههای زنجیرهای تنها یکی از خطوط کسبوکاری آن است.» طبق گفتههای مدیرعامل شرکت گلرنگ سیستم در حال حاضر ۲۴۰ هزار فروشگاه کوچک و بزرگ و ۱۱ هزار فروشگاه زنجیرهای در کشور وجود دارد.
چالشهای لجستیک هوشمند در ایران
معاون فناوری دیجیتال هلدینگ گلرنگ در ادامه به چالشهای لجستیک هوشمند در ایران اشاره کرد و عواملی مانند افزایش قیمت سوخت، کمبود نیروی انسانی ماهر، پیچیدگی یکپارچهسازی در سمت تامین نسبت به تقاضا، نیاز به یکپارچهسازی سامانههای ERP، مشکلات و اختلالات اینترنت، مقاومت در برابر تغییر و نبود ذهنیت دیجیتال در میان رهبران کسبوکار را مشکلات کلیدی این صنعت دانست. او همچنین بر لزوم شفافیت و تعامل میان بازیگران اصلی این حوزه تأکید کرد.
رهبران لجستیک باید دادهمحور باشند
مدیرعامل گلرنگ سیستم، دادهمحوری را یکی از ویژگیهای رهبران موفق در صنعت لجستیک دانست و افزود: «حدود ۶۰۰ ترابایت داده از بخش خردهفروشی را در گروه صنعتی گلرنگ جمعآوری کردهایم، اما در حال حاضر تنها ۱۰ ترابایت آن را میتوانیم تحلیل کنیم.» او همچنین بر اهمیت سرمایهگذاری در تحلیل داده اشاره کرد و گفت که با توجه به دادهها در صنعت لجستیک، میتوان تحول بزرگی را در تصمیمگیریها و بهبود عملکرد لجستیک هوشمند ایجاد کرد.