رقابت بزرگترین خرده‌فروشی‌های دنیا برای افزایش رضایت مشتریان

افزایش فشارهای والمارت به آمازون با همزمانی حراج تابستانی

والمارت و آمازون که دو شرکت بزرگ حوزه خرده‌فروشی در جهان هستند، دوره‌های تخفیف خود را به‌طور هم‌زمان آغاز کردند. آمازون، از سال ۲۰۱۵، برای مشتریان سرویس‌های اشتراکی خود پرایم‌دی (Prime Day) را راه‌اندازی کرد تا آن‌ها بتوانند در مدت محدودی، کالاهای الکترونیکی و نوشت‌افزار را با تخفیف خریداری کنند. این دوره تخفیفی ۴ روزه با هدف وفادارسازی و افزایش رضایت مشتریان آمازون انجام می‌شود و یکی از موفق‌ترین طرح‌های اجرایی آمازون در یک دهه گذشته بوده است.

موفقیت این دوره تخفیفی آن‌قدر زیاد بود که باعث شد سایر رقبای آمازون نیز به ارائه تخفیف‌های تابستانی بپردازند. والمارت، یکی از رقبای سرسخت آمازون است که سال ۲۰۲۰ با راه‌اندازی سرویس اشتراکی خود تلاش کرد تا سهم بازار بیشتری را به دست آورد. تحویل‌های رایگان و ارائه تخفیف‌های بیشتر بخشی از مزایای سرویس اشتراکی والمارت محسوب می‌شود.

طبق گزارش بانک آمریکا، پیش‌بینی می‌شود آمازون ۲۳ میلیارد دلار فروش در دوره چهار روزه پرایم‌دی داشته باشد. داده‌ها نشان می‌دهد این شرکت یکی از بزرگترین خرده‌فروشی‌ها در سراسر جهان است و بیش از ۴۰ درصد فروش آنلاین بازار تجارت الکترونیک آمریکا را در اختیار دارد. همزمان با شروع دوره تخفیفی آمازون در هشتم ماه جولای، والمارت نیز به‌مدت شش روز، کالاهایی که در این فروشگاه وجود دارد را با تخفیف ویژه به مشتریانش ارائه می‌کند.

برنده نبرد آمازون و والمارت کیست؟

هدف از حراج تابستانه آمازون و والمارت، وفادارسازی مشتریان، فروش بیشتر و حفظ جایگاه است. به همین خاطر است که فعالان صنعت بازاریابی و تبلیغات در این دوره پرکارتر از همیشه هستند و کمپین‌های تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ خرده‌فروشی از جمله آمازون و والمارت را مدیریت می‌کنند. رقابت برندها برای کسب جایگاهی بهتر از نظر فروش و رضایت مشتریان، در ماه جولای پررنگ‌تر می‌شود. در نتیجه، هزینه‌های تبلیغات در این دوره افزایش می‌یابد. آمازون و والمارت کنترل کامل قفسه‌های دیجیتال، جایگاه‌های تبلیغاتی و امتیازات وفاداری را در اختیار دارند و کار را برای سایر رقبا سخت‌ کرده‌اند.

با این‌که آمازون مدت‌هاست که ارزش بازار بیشتری نسبت به والمارت دارد اما از نظر درآمدی با این شرکت فروش محصولات سوپرمارکتی فاصله داشت. درآمد آمازون در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۴ برای نخستین‌بار از والمارت بیشتر شد و همین موضوع، رقابت میان این دو شرکت را افزایش داد. حالا، والمارت همزمان با دوره تخفیفی آمازون، مشتریانش را تشویق می‌کند تا به مدت شش روز محصولات موردنیازشان را با تخفیف‌های ویژه از این فروشگاه بخرند.

والمارت برای پیشی گرفتن از آمازون، اقدامات متنوعی را در سال‌های اخیر و به‌طور خاص در این دوره تخفیفی اعمال کرده است. این شرکت به مشتریانش اعلام کرده که تخفیف‌هایش نه تنها به صورت آنلاین، بلکه در ۴۶۰۰ فروشگاه فیزیکی والمارت نیز اعمال خواهد کرد. والمارت بزرگ‌ترین خرده‌فروشی فیزیکی در ایالات متحده آمریکاست و به‌طور مداوم ظرفیت‌های آنلاین خود را از طریق سرمایه‌گذاری، افزایش می‌دهد.

داده‌ها حاکی از آن است که فروش آنلاین والمارت سالانه ۲۰ درصد رشد داشته و همین مسئله، فشار زیادی به آمازون و سایر رقبا وارد کرده است. باید منتظر ماند تا آمارهای فروش روزهای پرتخفیف در خرده‌فروشی‌های آمریکا منتشر شود تا بفهمیم کدام یک از فروشگاه‌ها توانسته‌اند درآمد بیشتری را کسب کنند.

تخفیف‌های شگفت‌انگیز؛ راهکاری برای افزایش فروش و جذب مشتریان تازه

دوره‌های پرتخفیف که با عناوینی مثل حراج‌های فصلی یا تخفیف‌های شگفت‌انگیز شناخته می‌شود، همواره به‌عنوان راهکاری برای افزایش فروش، جذب مشتری، بهبود رضایت مشتریان و تعامل بیشتر با تامین‌کنندگان در نظر گرفته می‌شود. کسب‌وکارهای خرده‌فروشی در سراسر جهان با استفاده از این روش، به توسعه فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. فعالان اکوسیستم تجارت الکترونیک ایران نیز با ارائه تخفیف‌های شگفت‌انگیز، در تلاش هستند سهم بازار بیشتری را کسب کنند.

تازه ترین های

با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...