ابوذری نوری، قائم‌مقام مدیرعامل ترابرنت:

قطعی اینترنت و ناپایداری زیرساخت‌ها؛ ضربه سخت جنگ به پلتفرم‌های لجستیکی

جنگ دوازده‌روزه‌ای که میان اسرائیل و ایران در گرفت، بحران‌های فراوانی را برای کسب‌وکارها و صنایع مختلف ایجاد کرد. ترابرنت که بزرگ‌ترین سامانهٔ حمل‌ونقل جاده‌ای کشور است نیز با چالش‌های متعددی در حوزه فناوری و زیرساخت مواجه شد. ابوذری نوری، قائم‌مقام مدیرعامل ترابرنت، در گفت‌وگو با نقل حمل از جزئیات این دوران و نحوه مدیریت بحران این شرکت پرده برداشت.

گفتگوی نقل حمل با ابوذر نوری، قائم مقام مدیرعامل ترابرنت درباره عبور از بحران‌‌ها

آقای نوری، آیا در جنگ ۱۲ روزه به فعالیت ادامه دادید؟ چه چالش‌هایی در آن زمان داشتید؟ جنگ بحران بیشتری را برای کسب‌وکار شما ایجاد کرد یا مشکلات ناشی از اختلالات اینترنت؟

بله، ترابرنت در جنگ دوازده‌روزه به فعالیت ادامه داد؛ اما ما در این مدت با چالش‌های فراوانی مواجه شدیم که بخش عمده آن مربوط به اینترنت و شبکه بود و مابقی، شرایط جنگ. در مجموع می‌توانم مشکلات عمده را به سه بخش تقسیم کنم: نخستین و شدیدترین ضربه به بازارگاه ترابرنت، قطع دسترسی به اینترنت بین‌الملل بود. این محدودیت، ارتباط سرورهای ترابرنت با سرویس‌ها و زیرساخت‌های جهانی را مختل کرد و بخش فنی فشار زیادی را متحمل شد تا بتواند از بحران عبور کند.

دومین چالش جدی، اختلالی بود که در دیتاسنترهای داخلی پیش آمد. مشکلات شبکه میان دیتاسنترهای مختلف و همچنین قطعی‌های مکرر در سامانه‌های DNS از دیگر چالش‌هایی بود که در زمان جنگ دوازده‌روزه با آن مواجه شدیم. در طول بحران، ما حتی نمی‌دانستیم کدام مسیرهای ارتباطی باز هستند، کدام DNS قابل استفاده است و چه پروتکل‌هایی مسدود شده‌اند. در نبود نهاد پاسخ‌گو، سردرگمی کامل حاکم بود.

البته همان‌طور که گفتم، بحران فقط به اینترنت ختم نمی‌شد. بسیاری از شرکت‌هایی که به ترابرنت خدمات ابری، امنیتی یا نرم‌افزاری ارائه می‌دادند، خود نیز به دلیل قطعی اینترنت یا دورکاری‌های اضطراری، از ارائه خدمات مؤثر ناتوان شدند. ما عملاً از هر دو سمت ضربه خوردیم؛ نه سرویس‌دهنده خارجی کارآمدی داشتیم و نه خدمات‌دهنده داخلی می‌توانست جایگزین مناسبی باشد.

راهکار شما برای رهایی از بحرانی که پیش‌آمده چیست؟

بازطراحی اضطراری سیستم‌ها، راهی پرهزینه بود اما ما ناگزیر به انجام آن بودیم. ترابرنت ناچار شد در میانه بحران، بخش‌هایی از معماری زیرسیستم‌های خود را تغییر داده و برخی خدمات را به شکل داخلی بازپیاده‌سازی کند. هر چند که این تصمیم، از منظر فنی و اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست. کیفیت سرویسی که یک شرکت داخلی کوچک ارائه می‌دهد، با کیفیت سرویسی که یک شرکت بین‌المللی به چند برابر مشتری عرضه می‌کند، قابل‌مقایسه نیست. با این حال، در شرایط بحرانی، چاره‌ای جز این نداشتیم.

ترابرنت، برای حفظ مشتریان و رضایت آن‌ها چه کارهایی را انجام داده‌ است؟

ترابرنت علاوه بر تلاش برای حفظ خدمات، در دو حوزه مسئولیت اجتماعی نیز فعال عمل کرد. نخست، تلاش شبانه‌روزی تیم‌های پشتیبانی و فنی برای کاهش اختلال‌ها بود؛ به‌طوری که کاربران به‌غیر از ۲۴ ساعت اول، مشکل محسوسی را تجربه نکردند. ما همچنین تصمیم گرفتیم با بازگرداندن کمیسیون کسرشده از رانندگان وانت و نیسان که در طول ۱۲ روز بحران به فعالیت خود ادامه دادند،‌ برای شجاعت و همراهی‌شان در روزهای سخت کشور از آن‌‌ها تقدیر کنیم.

چرا کمیسیون سایر بارگیرها به آن‌ها برگردانده نشد؟

چون رانندگان بارگیرهای دیگر کمیسیونی پرداخت نمی‌کنند. یعنی استفاده از ترابرنت برای رانندگان ماشین‌های نیمه‌سنگین و سنگین هیچ هزینه‌ای ندارد. درواقع ما تمام کمیسیون‌هایی را که در این مدت از رانندگان کسر شده بود، به آن‌ها برگرداندیم.

تازه ترین های

با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...