با رشد فناوری و استفاده از راهکارهای نوآورانه و فناورانه، حملونقل کالا در سطح بینالمللی افزایش قابل توجهای داشته است. بهنظر میرسد با توسعه فناوریهای نوین، بهبود تجارت جهانی و تمرکز بر پایداری، در سال جدید میلادی رشد و تحول چشمگیری را در زمینه حملونقل کالا شاهد باشیم. انجمن بینالمللی حملونقل کالای بریتانیا که نام اختصاری آن BIFA است، اعلام کرده که در سال ۲۰۲۵، حملونقل کالا بیش از ۳ درصد رشد خواهد داشت.
صندوق بینالمللی پول (IMF) نیز پیشبینی کرده که حجم تجارت جهانی در سال ۲۰۲۵ با افزایش ۳.۲ درصدی مواجه میشود. صندوق بینالمللی پول، دلیل افزایش حجم تجارت جهانی را کاهش تنشهای ژئوپلیتیکی، رشد تجارت الکترونیک و افزایش تقاضای مصرفکنندگان در بازارهای نوظهور اعلام کرده است. این چشمانداز مثبت، فرصتهای جدیدی را برای شرکتهای حملونقل کالا و ارائهدهندگان خدمات لجستیک فراهم میکند تا بتوانند خدمات خود را بهبود ببخشند و حملونقل برونمرزی را توسعه بدهند.
فناوری؛ عامل رشد کسبوکارهای لجستیکی
فناوریهای پیشرفتهای مانند هوش مصنوعی (AI)، بلاکچین و دستگاههای مجهز به اینترنت اشیا (IoT) نقش بسزایی در توسعه صنعت لجستیک دارند. به همین خاطر است که در سالهای اخیر شرکتهای لجستیکی جهان برای بهینهسازی فرایندها و تکمیل زنجیره تأمین خود از تازهترین تکنولوژیها استفاده میکنند. این پیشرفتهای فناورانه در حال تغییر فرایندهایی چون ردیابی محمولهها، ترخیص کالا از گمرک و مدیریت انبارها هستند.
شرکتهای حملونقل کالا با بهرهگیری از جدیدترین فناوریها میتوانند هزینههای خدمات خود را کاهش بدهند و باعث افزایش رضایت مشتریانشان شوند. استیو پارکر، مدیرکل انجمن بینالمللی حملونقل کالا در بریتانیا درباره پیشبینی اخیر این سازمان که همراستا با پیشبینیهای صندوق بینالمللی پول است، گفت: «سال ۲۰۲۵ سالی است که دیجیتالیسازی و تصمیمگیری براساس دادهها به یک ضرورت تبدیل میشود، نه یک مزیت.»
سال ۲۰۲۵، سال توجه به پایداری در صنعت لجستیک
پایداری در سال ۲۰۲۵ به یک اولویت کلیدی تبدیل خواهد شد، زیرا مصرفکنندگان کالاها خواستار روشهای دوستدار محیط زیست در تمامی فرایندهای تولید تا تحویل کالا هستند. شرکتهای مختلف در تمامی حوزهها نیز در حال سرمایهگذاری روی راهحلهایی هستند که آسیب کمتری را به محیطزیست بزنند. این مسئله برای شرکتهای لجستیکی نیز صدق میکند. شرکتهای لجستیکی به دنبال راهحلهای حملونقل بدون کربن و فناوریهای سبز مانند وسایلنقلیه الکتریکی و سوختهای جایگزین هستند. همچنین، بنادر و مراکز حملونقل قصد جایگزینی روشهایی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای و دستیابی به اهداف زیستمحیطی بینالمللی دارند.
استیو پارکر، مدیرکل انجمن بینالمللی حملونقل کالا در بریتانیا در خصوص این موضوع گفت:«اکنون زمانی است که ارسالکنندگان کالا به دنبال مسائلی فراتر از هزینه و سرعت هستند؛ آنها خواهان راهحلهای لجستیک سبزند و این تغییر، هم چالشها و هم فرصتهایی را برای ارائهدهندگان لجستیک ایجاد میکند.»
انتظار میرود تا سال ۲۰۲۵ بازار جهانی تجارت الکترونیک از ۷.۴ تریلیون دلار عبور کند و همین مسئله، نیاز به راهحلهای کارآمد لجستیک بهویژه در تحویل آخرین مرحله (لستمایل) را افزایش داده است. شرکتهای حملونقل کالا در حال تطبیق خود با تقاضاهای مربوط به حملونقل سریعتر و گسترش پوشش شبکهای به ویژه در مناطق کمتر توسعهیافته هستند.
با وجود چشمانداز امیدوارکننده صنعت حملونقل و لجستیک، این صنعت با چالشهای مهمی از جمله نوسانات عرضه و تقاضا، هزینه سوخت، تغییر آبوهوا و پیچیدگیهای مربوط به حوزههای مقرراتی مواجه است. کمبود نیروی کار در بخشهای کلیدی لجستیک نیز نیاز به سرمایهگذاری روی نیروی کار متخصص و خودکارسازی فرایندها را برجسته میکند.
پیشبینی انجمن حملونقل کالا نشان میدهد که سال ۲۰۲۵ برای این بخش از حملونقل سرنوشتساز است و شرکتهای خردهفروشی و لجستیک با بهکارگیری نوآوری، اولویتدادن به پایداری و مدیریت پویایی در تجارت جهانی، برای رشد پایدار و مقاومت در برابر چالشهای پیشرو تلاش میکنند.
پارکر معتقد است که انجمنهایی مانند انجمن بینالمللی حملونقل کالا در بریتانیا نماینده شرکتهای حملونقل کالا و لجستیک برای مدیریت زنجیرههای تأمین بینالمللی هستند. مدیرکل BIFA، نقش انجمنهای حملونقل را در رشد تجارت جهانی و بهبود کیفیت خدماترسانی شرکتهای لجستیکی پررنگ عنوان کرده است.