گفت‌وگوی نقل حمل با محمدجواد اتابکی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل آپتایم

تحول در تحویل لست‌مایل با آپتایم

محمدجواد اتابکی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل آپتایم، در هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته مهمان استودیو نقل‌ حمل شد و درباره این شرکت فناورانه در حوزه لجستیک با سردبیر نقل حمل گفت‌وگو کرد.

اتابکی در ابتدا درباره آپتایم صحبت کرد و گفت: «آپتایم شرکتی است که ماموریت خود را ارائه راه‌حل‌های فناورانه در حوزه لجستیک می‌داند و با تمرکز بر هوش مصنوعی، به بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در صنعت لجستیک، پخش و زنجیره تأمین کمک می‌کند.»

مدیرعامل آپتایم توضیح داد که این شرکت نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان و پخش در صنعت لجستیک را به شرکت‌ها ارائه می‌کند. او گفت که آپتایم تاکنون به شرکت‌های بزرگی مانند دیجی‌کالا، گروه اسنپ، اسنپ‌مارکت، تک‌ماکارون، ساوالان، بیمه‌بازار و سایر شرکت‌های پیشرو در حوزه لجستیک و پخش خدمات ارائه کرده و به‌طور میانگین ۲۰ تا ۳۰ درصد از هزینه‌های آن‌ها را کاهش داده است.

اتابکی خاطرنشان کرد که آپتایم با بهبود فرایندها و ارائه نظارت شفاف بر عملیات لجستیک، به شرکت‌های مختلف کمک کرده و قصد دارد در گام‌های بعدی، راه‌حل‌های بیشتری را در حوزه لجستیک به شرکت‌ها ارائه کند.

گفت‌وگوی نقل حمل با محمد جواد اتابکی، مدیرعامل آپتایم

توجه به بهینه‌سازی فرایندها با هوش مصنوعی

مدیرعامل آپتایم در گفت‌وگو با عباس عین‌علی، سردبیر نقل حمل به رشد قابل توجه این مجموعه در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: «از زمان تاسیس آپتایم در سال ۱۳۹۸، ما رشد قابل توجهی داشته‌ایم. آپتایم با حمایت دیجی‌کالا و با تیمی متشکل از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های تهران و شریف تأسیس شد و هر سال به طور متوسط رشد ۲.۲ تا ۳ برابری در درآمد خود داشته است. در این چند سال، آپتایم توانسته جایگاه مناسبی را در صنعت لجستیک به دست آورد. هر چند ما و آپتایم هنوز راه زیادی برای پیشرفت در پیش داریم اما با تمرکز بر بهینه‌سازی و هوش مصنوعی، توانسته‌ایم توجه بسیاری از شرکت‌ها را به خود جلب کنیم.»

نمایشگاه‌ها به جریان‌سازی صنایع کمک می‌کنند

محمد جواد اتابکی با اشاره به اهمیت حضور استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه حمل‌ونقل افزود: «آپتایم همیشه تلاش کرده تا در نمایشگاه‌های مرتبط مانند نمایشگاه صنعت پخش کیش، نمایشگاه لجستیک و نمایشگاه خدمات پستی حضور فعال داشته باشد. این حضور به شرکت ما کمک کرده تا جریان‌سازی مناسبی را در صنعت ایجاد کند و رشد فروش خود را افزایش دهد.»

او تأکید کرد که صنعت لجستیک نه تنها در ایران، بلکه در سطح جهانی از فناوری‌های روز کمی عقب‌تر است و این نمایشگاه‌ها می‌توانند به استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه کمک کند تا با شرکت‌های سنتی ارتباط برقرار کنند. مدیرعامل آپتایم معتقد است آپتایم تحولی را در تحویل لست مایل ایجاد کرده است.

فرهنگ‌سازی و توسعه زیرساخت‌ها؛ ضرورت کسب‌وکارهای لجستیکی است

محمدجواد اتابکی همچنین به چالش‌های همکاری میان شرکت‌های نوآور و شرکت‌های سنتی اشاره کرد و گفت که یکی از مهم‌ترین قواعد برای موفقیت در این همکاری‌ها، فرهنگ‌سازی است. شرکت‌های سنتی باید به بلوغی برسند که بتوانند از راه‌حل‌های فناورانه برای توسعه کسب‌وکارشان استفاده کنند و با شرکت‌های مشاوره مدیریت همکاری داشته باشند. او افزود که ایجاد زبان مشترک میان دو طرف و انعطاف‌پذیری از سوی شرکت‌های فناور و سنتی یک ضرورت است. مدیرعامل آپتایم بر این باور است که مسئولیت اصلی در زمینه فرهنگ‌سازی بر عهده شرکت‌های فناور است و این شرکت‌ها همواره تلاش می‌کنند تا کسب‌وکارهای سنتی را درک و خود را با آن‌ها هماهنگ کنند.

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، محمدجواد اتابکی به اهمیت زیرساخت‌های داده در صنعت لجستیک اشاره کرد و گفت که بسیاری از شرکت‌ها حتی داده‌های پایه را نیز ندارند. او افزود: «در برخی موارد که شرکت‌ها داده‌های مناسبی ندارند، آپتایم به عنوان منتور یا مشاور عمل می‌کند. ما به شرکت‌ها کمک می‌کنیم تا داده‌های لازم را جمع‌آوری و استانداردسازی کنند. سپس با ارائه گزارش‌های مداوم و دریافت بازخورد، راه‌حل‌هایی را به مشتریانمان ارائه‌ می‌کنیم.»

در پایان این گپ‌وگفت،‌ محمدجواد اتابکی به فرصت‌ها و تهدیدهای پیش‌روی صنعت لجستیک اشاره کرد. او گفت که با افزایش هزینه‌های سوخت و مواد اولیه، شرکت‌هایی که در حوزه بهره‌وری فعالیت می‌کنند، فرصت‌های خوبی برای کاهش هزینه‌ها خواهند داشت. اما تهدید اصلی برای شرکت‌های سنتی این است که نتوانند به موقع از فناوری‌های جدید استفاده کنند و از رقبا عقب بمانند. عدم شناسایی مزیت رقابتی مناسب در بازاری که روند افزایش قیمت در آن مشخص نیست، در کنار استفاده نکردن از فناوری‌های نوین ممکن است باعث حذف کسب‌وکارهای سنتی از بازار لجستیک شود.

او بزرگترین تهدید برای استارت‌آپ‌ها را عدم ارتباط با شرکت‌های سنتی عنوان کرد و تاکید داشت که این وضعیت با همکاری کسب‌وکارهای نوآورانه، رسانه‌ها و رویدادهای موضوعی مناسب، بهبود خواهد یافت.

تازه ترین های

با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...