مدیران کارپو تاکید کردند؛

کارپو به‌دنبال کاهش هزینه و ریسک در صنعت لجستیک است

صنعت لجستیک یک کشور جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد آن دارد. همان‌طور که جاده‌ها شریان‌های حیاتی یک کشور هستند، شاید بتوان صنعت لجستیک را شریان‌های اقتصاد نامید. حال، یکی از ابعاد مهم صنعت لجستیک، ارزیابی و پایش سیستم حمل‌و‌نقلی است که وظیفه انتقال کالاهای یک شرکت را دارد. زیرا ارزیابی و پایش علاوه بر افزایش دقت و کارایی در عملکرد، باعث کاهش هزینه‌ها و ریسک کسب‌وکار می‌شود. یکی از استارتاپ‌های ایرانی که توانسته گام‌هایی را در زمینه پایش و ارزیابی ناوگان حمل‌ونقل در ایران بردارد، «کارپو» است. در همین راستا با امیررضا نجفی و آیه غفرانی، هم‌بنیان‌گذاران استارتاپ کارپو درباره این استارتاپ و ویژگی‌های آن صحبت کردیم.

کارپو چیست و چه خدماتی را ارائه می‌کند؟

امیررضا نجفی، مدیرعامل«کارپو»، در معرفی این استارتاپ گفت: «کارپو یک پلتفرم هوشمند مدیریت ناوگان حمل‌ونقل است که با استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند اینترنت اشیا و تکنولوژی‌های داده‌محور به سازمان‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقل کمک می‌کند تا ریسک و هزینه‌شان را کاهش دهند. او داستان شکل‌گیری کارپو را این‌گونه تعریف کرد: «کارپو از دل سومین کمپ استارتاپی دیجی‌نکست در سال ۱۳۹۹ متولد شد. ما در ابتدا سه نفر بودیم که در خود کمپ استارتاپی با هم آشنا شدیم. آیه غفرانی که الان مدیر ارشد عملیات کارپو است. صدف فتحعلی مدیر ارشد توسعه وب و خودم، امیررضا نجفی‌ که مدیرعامل کارپو هستم. آن زمان بر اساس مشکلی که شرکت‌های مختلف در زمینه حمل‌ونقل داشتند، سعی کردیم با آنها صحبت کنیم، نیازهای آنها را بشناسیم و راه حلی برای آن پیدا کنیم. تقریبا می‌‌توان گفت ساختن نمونه اولیه در همان سال ۹۹ شروع شد و ایده هم چند باری عوض شد و در نهایت بر اساس بازخوردی که از مشتری دریافت می‎‌کردیم به کارپوی فعلی رسیدیم.»

او در ادامه افزود: «اولین و اصلی‌ترین خدمت کارپو، ارزیابی کامل ناوگان حمل براساس انواع مختلف شاخص‌هاست. این امکان به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با بررسی کامل فرایندها و هزینه‌های انجام شده در بخش‌های مختلف، بهترین و بهینه‌ترین برنامه ریزی را داشته باشند و از هرگونه مشکل مطلع شوند. برای این منظور، کارپو راهکارهای مختلفی ارائه کرده است؛ برای مثال ردیابی آنلاین خودروها و اشخاص روی نقشه از طریق انواع مختلف ردیاب یکی از راه‌کارهای ماست. در حقیقت ردیابی آنلاین خودروها و اشخاص روی نقشه به صورت لحظه‌ای است که به شرکت‌ها اطلاع می‌دهد خودروها در چه موقعیت جغرافیایی هستند. بسته به نوع کسب و کار، ابزارهای ردیابی متفاوتی به کار گرفته می‌شوند، برای مثال اگر خودرو در بحث زنجیره تامین سرد به کار گرفته شود، ویژگی‌هایی از خودرو مانند دمای کابین، اهمیت پیدا می‌کند. پایش این اطلاعات به شرکت سرویس‌گیرنده کمک می‌کند تا از وضعیت ناوگان خود اطلاعات بهتری داشته باشد و بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده تصمیمات لازم را بگیرد.»

با ارزیابی به‌موقع ناوگان حمل‌ونقل در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود

مدیرعامل کارپو، بهینه‌سازی را یکی از ویژگی‌های مهم این استارتاپ دانست و افزود: «خدمت دیگری که کارپو ارائه می‌دهد مدیریت پیشرفته نگهداری و تعمیرات است. قبل از اینکه بخواهم این خدمت را شرح دهم باید بگویم که دو مسئله خیلی مهم از نظر هزینه برای شرکت‌های حمل‌ونقل وجود دارد. یکی بحث نگهداری و تعمیرات و دیگری بحث سوخت است. این دو مورد برای سازمان‌هایی که ناوگان بیشتری دارند اهمیت زیادی دارد چون هزینه بیشتری دارند. ما با استفاده از ماژول مدیریت پیشرفته نگهداری و تعمیرات که اقدامی پیشگیرانه است می‌توانیم به سازمان ها کمک کنیم که هم هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را کاهش دهند. از سوی دیگر با رعایت اصول نگهداری خودرو، سوخت کمتری مصرف می‌کنند. چون یکی از کارهایی که در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کند، سالم بودن خودرو به لحاظ فنی است.»

نجفی با اشاره به اهمیت رفتار رانندگان در ناوگان حمل و نقل افزود: «خدمت دیگری که کارپو ارائه می‌دهد ارزیابی جامع عملکرد رانندگان از جنبه‌های مختلف است. برای مثال، این سرویس، رانندگان یک شرکت را در انجام ماموریت‌هایی که به آنها سپرده می‌شود یا از نظر رفتاری که در طول سفر و مسیر دارند ارزیابی می‌کند و اطلاعات جمع‌آوری‌شده را به شرکت می‌دهد. موارد قابل پایش بر اساس ویژگی‌هایی که آن ناوگان حمل و نقلی نیاز دارد شخصی‌سازی می‌شود و کارپو این توانایی را دارد که با استفاده از ماژول‌های مختلف خدمات متنوعی را ارائه دهد.»

مدیرعامل کارپو خاطرنشان کرد که تمرکز اصلی آن‌ها بر روی ارائه پاسخ به نیاز صنعت لجستیک ایران بوده و آن‌ها سعی دارند با توجه به مشکلاتی که در ایران وجود دارد خدمات متنوعی را به شرکت‌‌های حمل‌ونقل ارائه کنند.

آیه غفرانی، مدیر ارشد عملیات و هم‌بنیان‌گذار کارپو با اشاره به توسعه محصول و ورود آن به بازار گفت: «ما به طور مداوم در حال توسعه محصول خود هستیم. ما همواره با شرکت‌های مشتری در ارتباطیم و نیاز‌هایشان را بررسی می‌کنیم تا بتوانیم متناسب با نیاز روز آنها خدمات خود را ارائه کنیم. البته باید گفت نیازها در حوزه لجستیک بسیار گسترده است و ما مشخصاً بخش کوچکی از این نیازها را که شامل فراهم کردن امکان ارزیابی و نظارت کامل فرایندهای حمل و نقل سازمان‌هاست را پوشش می‌دهیم. ما سعی کردیم جای مشخصی را هدف قرار دهیم و آن را با کیفیت بسیار خوبی به مشتریان خود ارائه کنیم. ما از ابتدای ورود به بازار توانستیم با شرکت‌های بزرگی مانند دیجی کالا، گلرنگ و سایپا کار کنیم. این‌ شرکت‌ها از جمله مشتریان بزرگ ما هستند که برای انتخاب سرویس‌دهنده‌های خود ملاک‌های بسیار سخت‌گیرانه‌ای دارند.»

غفرانی در پایان گفت که در حال حاضر فضا برای ورود به بازار کشورهای همسایه برای کارپو فراهم است و آن‌ها به دنبال افزایش سهم بازار خود در داخل و خارج از ایران هستند.

 

منبع

تازه ترین های

با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...