شرکت جابار که با لاکرهای هوشمندش در اکوسیستم لجستیک ایران شناخته شده است، از همکاری بیشتر با ایفا و اضافهشدن خدمات فولفیلمنت به این کسبوکار خبر داد. این دو شرکت زیرمجموعه هلدینگ فاخر، برای گسترش خدماتشان همکاریهای جدیدی را با هم آغاز کردهاند و در این مسیر، جابار و ایفا یکپارچه شدهاند و ایفا به جابار پیوسته است. در همین راستا، ما در نقل حمل با رامین سمیعزاده، مدیرعامل شرکت جابار گفتوگو کردیم که در ادامه آن را میخوانید.
آقای سمیعزاده، یکپارچگی ایفا و جابار با چه هدفی انجام شده است؟
اصلیترین هدف یکپارچگی ایفا و جابار، ایجاد یک ساختار جامع برای مدیریت زنجیره تأمین در تمام مراحل لجستیک، از فرست مایل تا لست مایل بوده است. این شامل ترکیب خدمات فولفیلمنت (Fulfillment)، لاکرهای هوشمند و یکپارچهسازی تمامی فرایندهای لجستیکی میشود. با این یکپارچگی، ایفا و جابار بهطور همزمان میتوانند هم در مدیریت موجودی انبار و سفارشها (فولفیلمنت) و هم در تحویل سریع و هوشمند در لست مایل نقش موثرتری را ایفا کنند.
با یکپارچگی این دو شرکت، از این به بعد ایفا و جابار با چه نام برندی فعالیت خواهند کرد؟
ایفا و جابار بهعنوان دو برند با هویت مستقل فعالیت خود را ادامه خواهند کرد. ایفا، بر خدمات فولفیلمنت (مانند انبارداری، بستهبندی، مدیریت سفارشها و توزیع میانی یا Mid Mile) متمرکز است. تمرکز جابار نیز بر لجستیک لست مایل، خدمات لاکرهای هوشمند و شبکه توزیع سریع است. این همکاری باعث میشود زنجیره لجستیکی کاملتری از ابتدا (فرست مایل) تا انتها (لست مایل) برای مشتریان فراهم شود.
یکپارچگی این دو شرکت چه ارزشافزودهای را به همراه خواهد داشت؟
این یکپارچگی چند ارزشافزوده کلیدی در زمینه فولفیلمنت و تحویل هوشمند ارائه میدهد. در فرست مایل، ایفا میتواند مدیریت بهینه موجودی و جمعآوری کالاها از تأمینکنندگان را بهتر سازماندهی کند. در مید مایل، شبکه توزیع و انبارهای ایفا، فرایند انتقال کالا از مراکز اصلی به مناطق محلی را بهبود میبخشد. در لست مایل، جابار با لاکرهای هوشمند، گزینههای انعطافپذیر و سریعی را برای دریافت کالا به مشتریان ارائه میدهد. در فولفیلمنت نیز یکپارچهسازی سیستمها، زمان تحویل کالا را کاهش میدهد و تجربه مشتری را بهبود میبخشد.
این اقدام چهطور به توسعه اکوسیستم لجستیک کشور کمک میکند؟
با همکاری ایفا و جابار، میتوان استانداردهای فولفیلمنت را ارتقا داد، در لست مایل تحول ایجاد کرد، ارتباط فرست مایل و مید مایل را بهبود بخشید و کارایی کل زنجیره را افزایش داد. این همکاری، با ایجاد خدماتی شامل انبارداری هوشمند، مدیریت موجودی و بستهبندی سفارشی، میتواند باعث ارتقای استانداردهای فولفیلمنت شود.
لاکرهای هوشمند جابار نیز باعث کاهش زمان و هزینه تحویل میشوند و برای مشتریان راحتی بیشتری ایجاد میکنند و یک تحول در لست مایل اتفاق میافتد.
با مدیریت یکپارچه فرایندها، از جمعآوری اولیه کالاها تا انتقال به مراکز توزیع میتوان ارتباط موثری بین فرست مایل و مید مایل ایجاد کرد. همچنین با کاهش تاخیرها و خطاها در هر مرحله، اکوسیستم لجستیکی کشور به سمت رقابتپذیری جهانی حرکت میکند و کارایی کل زنجیره افزایش مییابد.
بهنظر شما ادغام شرکتهایی که زیرمجموعه یک هلدینگ هستند، چه تاثیری روی عملکرد کلی هلدینگ دارد؟
در حوزه لجستیک، هماهنگی کامل بین فولفیلمنت و تحویل نهایی، تقویت مدلهای کسبوکار و افزایش بهرهوری ایجاد میشود. عملکرد هلدینگ از نظر زمان تحویل، هزینهها و کیفیت خدمات بهینهتر میشود. ترکیب خدمات پیشرفته لاکرهای هوشمند با انبارداری و مدیریت سفارشات در فولفیلمنت، ارزش پیشنهادی به مشتریان را بهطور قابلتوجهی افزایش میدهد و از طریق مدیریت دادهمحور کل زنجیره تأمین، هلدینگ میتواند تصمیمهای بهتری برای رشد و توسعه بگیرد.
در چند ماه اخیر شاهد ادغام شرکتهای زیادی بهخصوص در حوزه لجستیک بودهایم. به نظر شما این استراتژی جهانی که بهنظر میرسد در سال ۲۰۲۵ پررنگتر خواهد شد، چه تاثیری روی اکوسیستم لجستیک خواهد گذاشت؟
در حوزه لجستیک، تمرکز کسبوکارها روی لجستیک یکپارچه است. شرکتهای لجستیکی جهانی به سمت فولفیلمنت و خدمات هوشمند مانند لاکرها حرکت میکنند تا کاراییشان را افزایش دهند. با این اقدام، توسعه فناوری را شاهد خواهیم بود. ادغام فناوریهای نوین مانند لاکرهای هوشمند به تغییرات بزرگی در لجستیک لست مایل منجر میشود. یکی دیگر از اثراتی که ادغام کسبوکارهای لجستیکی روی اکوسیستم جهانی این حوزه میگذارد، افزایش اهمیت تجربه مشتری است. کاهش زمان تحویل و ارائه گزینههای انعطافپذیر مانند دریافت از لاکرها، تجربه کاربر نهایی را بهبود میبخشد و این موضوع، افزایش تقاضا را به همراه خواهد داشت. ترکیب خدمات لاکرهای هوشمند جابار با تخصص ایفا در فولفیلمنت و زنجیره لجستیکی نیز نقشی کلیدی در توسعه لجستیک یکپارچه در کشور خواهد داشت.