نهمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی، توسط دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت و موسسه تحقیقات وزارت علوم در دانشگاه شریف برگزار شد. آمارها نشان میدهد که ۴۱ طرح نوآورانه ارسالی از ۳۳ شرکت، در این جشنواره به عنوان طرحهای برگزیده انتخاب شدند.
روابط عمومی هلدینگ دکا، اعلام کرد که ۴ طرح برگزیده این جشنواره به طرحهای نوآورانه شرکتهای زیرمجموعه این هلدینگ اختصاص دارد. هومن پشنگیان، مدیرعامل هلدینگ دکا درباره حضور در این جشنواره گفت: «نوآوری و خلاقیت، یک استراتژی مهم در توسعه کسبوکارها است. از آنجا که فرآیندهای نوین لجستیکی و تغییر روشهای سنتی برای افزایش بهرهوری و ارتقای کیفیت خدمات، نیازمند پیادهسازی ایدههای جدید و استفاده از روشهای نوآورانه است، موضوع نوآوری به عنوان یک دغدغه مهم در هلدینگ دکا مورد توجه قرار دارد.»
پشنگیان در ادامه توضیح داد که کدام شرکتهای زیرمجموعه این هلدینگ برگزیده شدهاند. او در اینباره گفت: «پلتفرم دکابار، پلتفرم جامع حملونقل هوشمند، پلتفرم دکاپست بستری برای ارائه خدمات آنلاین پستی به صورت داخلی و بینالمللی، ربات پلهرو که برای کاهش آسیبها و دغدغه حمل محصولات بزرگ و سنگین در فرآیند هومدلیوری(تحویل کالا در محل منزل مشتری) ساخته شده و گواهی ثبت اختراع نیز دریافت کرده است و همچنین مرکز مانیتورینگ هلدینگ دکا بهعنوان نمونهای بینظیر در صنعت لجستیک کشور، چهار طرحی هستند که همه آنها با بهرهگیری از توان داخلی متخصصان هلدینگ دکا ایجاد شده، توسعه یافته و برای افزایش رضایت مخاطبان لایههای مختلف، مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.»
او افزود: «مسیر نوآوری در هلدینگ دکا ادامه دارد زیرا حرکت به سمت لجستیک مدرن و کنار گذاشتن روشهای سنتی لجستیک، نیازمند جریان خلاقیت و نوآوری است و تنها در این مسیر میتوان به سوی آیندهای نوآورانه حرکت کرد.»
مدیران عامل شرکتهای دکابار، دکاپست و دکادپو و مدیر دپارتمان ارتباطات و روابط عمومی هلدینگ دکا تندیس و لوح ویژه این جشنواره را از دست معاون برنامهریزی و توسعه کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسئولان این جشنواره دریافت کردند.
طرحهای نوآورانه دکا از میان ۲۵۰ شرکت برگزیده شد
دبیر این جشنواره نیز در این مراسم گفت: «طرحهای برگزیده در چندین مرحله ارزیابی و غربالگری شده و همچنین مورد بررسی دقیق و راستیآزمایی قرار گرفته اند. تست و اعتبارسنجی طرحها، نحوه ورود و ارائه به بازار و میزان تجاریسازی شدن طرحها و همچنین بازخورد سرویس یا خدمت نوآورانه از دیگر بررسیهایی بوده است که برای انتخاب طرحهای برتر انجام گرفته است.»
هادی اسدی گفت: «تحلیل وضعیت نوآوری در صنایع مختلف کشور از اهداف این جشنواره است و این رویداد در نهمین دوره خود ۴۱ طرح نوآور از ۳۳ شرکت را از میان ۲۵۰ شرکت منتخب و غربالگری شده، معرفی میکند.»
محمد ناطق، رئیس کمیته ارزیابی این جشنواره نیز به مدل نوآوری در این جشنواره اشاره کرد و گفت: «این مدل از یک مدل ارزیابی معتبر جهانی به نام Stage-Gate است که نوآوری در شرکتهای بزرگ را مورد ارزیابی قرار میدهد. این مدل به شدت مشتریمحور است، به مؤلفههای بازار بسیار اهمیت میدهد و موضوعات فنی و بازار و کسب و کار را در کنار هم بررسی میکند.»
او گفت: «این جشنواره با هدف شناسایی، معرفی و تقدیر از محصولات و خدمات نوآورانه ایرانی در حوزههای مختلف علمی، فناوری، خدماتی و صنعتی برگزار میشود و در این دوره جشنواره ۲۵۰ مجموعه بر اساس این مدل ارزیابی و پایش و پس از طی مراحل مختلف و کسب امتیاز لازم معرفی شدند.»