راهنمای سریع پیگیری مرسوله پستی با کد رهگیری (سامانه جدید)

رهگیری و پیگیری وضعیت بسته پستی

انتظار برای رسیدن بسته پستی همیشه با نگرانی همراه است. خوشبختانه با وجود سیستم‌های مکانیزه، دیگر نیازی به تماس تلفنی یا مراجعه حضوری نیست. امروز دو سامانه اصلی رهگیری در کشور فعال هستند: سامانه رهگیری شرکت ملی پست و سامانه رهگیری تاپین.

در این مطلب از «نقل حمل»، روش استفاده از هر دو سامانه و تفاوت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱. رهگیری از طریق سامانه شرکت ملی پست (tracking.post.ir)

این روش، راهکار عمومی و اصلی برای تمام بسته‌هایی است که از طریق باجه‌های دولتی پست یا دفاتر پیشخوان ارسال شده‌اند.

مراحل استعلام:

  1. کد رهگیری ۲۴ رقمی را از فرستنده دریافت کنید.
  2. به آدرس tracking.post.ir مراجعه کنید.
  3. کد را وارد کرده و جستجو را بزنید.

در این سامانه جزئیاتی مثل زمان تحویل به پست، حرکت از مبدا و رسیدن به منطقه پستی گیرنده نمایش داده می‌شود.

۲. رهگیری از طریق سامانه تاپین (Tapin)

بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی و کسب‌وکارهای آنلاین (مثل غرفه‌داران باسلام، دیجی‌کالا یا فروشگاه‌های اینستاگرامی) از «تاپین» برای مدیریت سفارشات خود استفاده می‌کنند. تاپین به عنوان پیشخوان مجازی پست، رابط کاربری روان‌تری دارد.

اگر فروشنده به شما گفت که از تاپین استفاده کرده، یا لینک پیگیری تاپین برایتان پیامک شد:

  1. به آدرس https://search.tapin.ir بروید.
  2. کد رهگیری ۱۴ یا ۲۴ رقمی پستی یا کد سفارش را وارد کنید.
  3. وضعیت بسته با گرافیک بهتر و جزئیات دقیق‌تر نمایش داده می‌شود.

مزیت تاپین: در سامانه تاپین معمولاً وضعیت‌ها شفاف‌تر بیان می‌شود و اگر فروشنده هستید، می‌توانید وضعیت کلی تمام بسته‌های ارسالی خود را یکجا ببینید.

تفاوت این دو روش رهگیری کد پستی تاپین با پست

  • شرکت ملی پست فقط با اینترنت داخلی کار می‌کند و هنگام استفاده حتما باید فیلترشکن را خاموش کنید؛ اما تاپین با اینترنت بین‌الملل هم کار می‌کند و ‌با VPN هم می‌توانید بسته خود را رهگیری کنید.

شرکت ملی پست وضعیت کلی مانند ارسال و تحویل را به شما نشان می‌دهد. کد رهگیری فقط زمانی قابل استفاده است که بسته را ارسال کرده باشید؛ اما رهگیری تاپین جزئیات بیشتری را از وضعیت بسته در فروشگاه و حتی قبل از ارسال را به شما می‌دهد.

آموزش تصویری رهگیری کد پستی

برای دیدن آموزش تصویری رهگیری بسته پستی، برای شرکت تاپین یک محتوای کاربردی تهیه کرده‌ایم که می‌توانید از این لینک تماشا کنید. این محتواها توسط استودیو نقل حمل و با حمایت تاپین تولید شده است.

سوالات متداول کاربران (FAQ)

در ادامه به پرتکرارترین سوالات شما درباره پیگیری مرسولات پاسخ می‌دهیم:

آیا امکان پیگیری مرسوله با نام خانوادگی وجود دارد؟

خیر. چه در سامانه پست و چه در تاپین، امکان جستجو بر اساس نام گیرنده یا فرستنده به دلیل حفظ حریم خصوصی وجود ندارد. حتماً باید «کد رهگیری» یا «بارکد پستی» را داشته باشید.

کد رهگیری را گم کرده‌ام، چه کنم؟

اگر خرید اینترنتی داشته‌اید، وارد پنل کاربری خود در سایت فروشگاه شوید. باید عکس رسید را از شخصی که بسته را فرستاده، بخواهید. چنانچه بسته سازمانی (مثل گواهینامه یا کارت سوخت) است، باید از طریق کدهای USSD مربوط به پلیس+۱۰ اقدام کنید.

چرا کد رهگیری را وارد می‌کنم خطا می‌دهد؟

اگر تازه چند ساعت است که کد را دریافت کرده‌اید، طبیعی است. معمولاً اطلاعات بسته بعد از پایان ساعت کاری و جمع‌آوری مرسولات توسط کامیون پست، در سیستم به‌روز می‌شود. تا صبح روز بعد صبر کنید. اما با تاپین جزئیات قبل ارسال هم قابل پیگیری است.

وضعیت «مرسوله به نامه‌رسان تحویل شد» یعنی چه؟

این بهترین وضعیت است! یعنی بسته به منطقه پستی شهر شما رسیده است و هم‌اکنون در دست نامه‌رسان است و تا ساعاتی دیگر زنگ منزل شما زده می‌شود.


ما برای شما یک محتوای جامع و مرجع آماده کرده‌ایم که تمام سوالات شما برای ارسال بسته پستی را پاسخ می‌دهد.

رهگیری و پیگیری وضعیت بسته پستی
آیا منتظر بسته پستی مهمی هستید و می‌خواهید بدانید دقیقاً کجاست؟ پیگیری مرسوله دیگر مثل گذشته سخت نیست. در این راهنما از «نقل حمل»، دو روش اصلی و مطمئن استعلام وضعیت بسته، یعنی سامانه شرکت ملی پست و سامانه هوشمند تاپین را به شما آموزش می‌دهیم. همچنین به سوالات رایجی مثل «نحوه پیگیری بدون کد رهگیری» و «تفاوت وضعیت‌های پستی» پاسخ خواهیم داد تا خیالتان از بابت رسیدن مرسولات آسوده باشد.
ادامه مطلب ←

تازه ترین های

با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...