هشتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته که در مصلی تهران برگزار شد، میزبان شرکتها و استارتاپهای متعددی بود که نوآوریهای خود را در حوزه حملونقل و لجستیک به نمایش گذاشتند. در سومین و آخرین روز این نمایشگاه، در «استودیو نقل حمل»، میزبان «آیه غفرانی»، معاون ارشد عملیات و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کارپو بودیم. در این گفتوگو، آیه غفرانی درباره داستان شکلگیری استارتاپ دانشبنیان کارپو و دستاوردهای آن در حوزه مدیریت ناوگان حملونقل صحبت کرد که در ادامه میخوانید.
کارپو؛ شرکتی دانشبنیان در مدیریت ناوگان حمل و نقل
آیه غفرانی در ابتدای گفتگو ضمن معرفی خود، توضیحاتی درباره شرکت کارپو ارائه کرد. این شرکت که در حوزه مدیریت جامع ناوگان حملونقل فعالیت میکند، توانسته با ارائه راهکارهای سختافزاری و نرمافزاری، نیازهای متنوع شرکتهای پخش و حملونقل را برطرف کند. به گفته غفرانی، این شرکت بر پایه فناوری «اینترنت اشیا» شکل گرفته و محصولات آن شامل طیف وسیعی از راهکارهای مرتبط با اینترنت اشیا در زمینه لجستیک میشود.
او در توضیح راهکارهای سختافزاری کارپو به نقل حمل گفت: «ما خدماتی مانند نصب انواع جیپیاس، سنسورهای دما و رطوبت، سنسور وزن و حتی دوربینهای داخل کابین برای تشخیص رفتار رانندگان ارائه میدهیم. یکی از نوآوریهای ما، قفل هوشمندی است که روی درب کابین نصب میشود و شرکتها میتوانند از راه دور و از طریق یک پلتفرم مدیریتی، درب کابین را در موقعیتهای جغرافیایی خاص باز یا قفل کنند.» این ویژگی بهویژه برای شرکتهای پستی یا حمل کالاهای حساس مانند طلا کاربرد بسیاری دارد.
راهکارهای نرمافزاری کارپو برای مدیریت بهتر ناوگان
به گفته همبنیانگذار کارپو، این استارتاپ در بخش راهکارهای نرمافزاری، یک پلتفرم جامع مدیریتی را به شرکتها ارائه میکند که امکانات گوناگونی برای افزایش بهرهوری ناوگان در اختیار شرکتهای حملونقل جادهای قرار میدهد. غفرانی خاطرنشان کرد که رهگیری آنلاین خودروها، رصد وضعیت خودروها، مدیریت جامع نگهداری و تعمیرات همچنین ارائه گزارشهای کاربردی، از جمله ویژگیهای کارپو است.
همبنیانگذار کارپو تأکید کرد که این گزارشها بر مبنای هزینه و کارکرد خودروها تهیه میشود و به مدیران شرکتهای لجستیکی کمک میکند تا تصمیمگیریهای بهینهتر و دقیقتری داشته باشند.
او افزود: «ما همچنین در حوزه زنجیره سرد، امکاناتی برای رصد دما و رطوبت خودروها ارائه میدهیم که برای حمل دارو و غذا بسیار مهم است. این خدمات به شرکتها کمک میکند تا عملیات خود را با دقت بیشتری مدیریت کنند و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنند.»
چالشهای سختافزاری و راهحلهای کارپو
همبنیانگذار کارپو در ادامه این گفتوگو به چالشهای موجود در بخش سختافزار اشاره کرد. او توضیح داد که در ابتدا کارپو تلاش داشت گجتهای موردنیاز خود را طراحی و تولید کند، اما هزینههای بالای تولید این گجتها در ایران باعث شد این شرکت به سمت استفاده از ماژولهای آماده برود. او در اینباره گفت: «ماژولهای پیشنهادی ما معمولاً وارداتی هستند و از دقت بالایی برخوردارند. با این حال، ما محدودیتی در اتصال به سایر ماژولها نداریم و میتوانیم سیستم خود را با ماژولهای مشتریان هماهنگ کنیم.»
قصهی کارپو از کجا شروع شد؟
آیه غفرانی در پاسخ به سوال سردبیر نقل حمل درباره تاریخچه شکلگیری کارپو، توضیح داد که این شرکت در زمستان سال ۱۳۹۹ و با تیمی سهنفره در مرکز نوآوری دیجیکالا شروع به کار کرده است. او گفت: «یکی از دغدغههای اصلی دیجیکالا بهعنوان یک پلتفرم بزرگ تجارت الکترونیک، مدیریت ناوگان حملونقل بود. ما با مدیران ارشد دیجیاکسپرس و همچنین چندین شرکت حملونقل دیگر گفتگو و نیازهای مشترکی را شناسایی کردیم. سپس با بررسی پلتفرمهای موفق خارجی، تصمیم گرفتیم محصولی طراحی کنیم که این نیازها را برطرف کند.»
همبنیانگذار کارپو گفت که این استارتاپ اکنون در مرکز نوآوری دیجینکست مستقر است و با تیمی متشکل از ۱۵ نفر در بخشهای فنی، اجرایی، مالی و پشتیبانی فعالیت میکند. او توضیح داد که دیجیاکسپرس بیش از یک سال است که از خدمات کارپو استفاده میکند و این شرکت توانسته از مرحله MVP عبور کرده و وارد بازار شود.
تأثیر کارپو بر صنعت خردهفروشی و لجستیک
یکی از سوالات مطرحشده در این گفتگو که در حاشیه نمایشگاه حملونقل انجام شد، تأثیر خدمات کارپو بر صنعت خردهفروشی بود. معاون ارشد عملیات کارپو در پاسخ به این سوال گفت: «خدمات ما محدود به دیجیکالا نمیشود و کل صنعت خردهفروشی و لجستیک میتوانند از راهکارهای ما بهرهمند شوند. ما برای انواع شرکتهای پخش، اعم از زنجیره سرد یا کالاهای عادی، خدمات متنوعی ارائه میدهیم. همچنین راهکارهای ما برای شرکتهای معدنی نیز قابل استفاده است، چراکه ماژولها و امکانات پنل مدیریتی را متناسب با نیاز مشتریان شخصیسازی میکنیم.»
چالشهای زیرساختی، سد راه شرکتهای استارتاپی
یکی از نکات مهم مطرحشده در این گفتگو، چالشهای زیرساختی موجود در کشور بود. همبنیانگذار کارپو در این گفتوگو به مشکلاتی چون ضعف آنتندهی در برخی مناطق اشاره کرد و گفت: «ما توانستهایم مشکلات را تا حد زیادی با راهکارهای نرمافزاری مدیریت کنیم. بهعنوان مثال، دستگاههای جیپیاس ما دارای حافظه داخلی هستند و در صورت قطع آنتن یا شارژ سیمکارت، اطلاعات را ذخیره کرده و سپس ارسال میکنند.»
او همچنین به نقش فناوریهایی مانند 5G در آینده اشاره کرد و گفت که توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات میتواند تاثیر مثبتی بر فعالیت شرکتهایی مانند کارپو داشته باشد.
کارپو به دنبال توسعه خدمات در حوزه حملونقل دارویی است
در پایان این گفتوگو، همبنیانگذار کارپو درباره برنامههای آینده این استارتاپ دانشبنیان صحبت کرد و توضیح داد که این شرکت در حال توسعه راهکارهای جدیدی برای «حملونقل دارو» است. به گفته آیه غفرانی، این راهکارها به نظارت دقیقتر بر توزیع دارو، جلوگیری از قاچاق و افزایش شفافیت در این حوزه کمک میکنند.
گفتنی است، شرکت کارپو با ارائه راهکارهای نوآورانه در حوزه سختافزار و نرمافزار، توانسته نقش مهمی در بهبود مدیریت ناوگان حملونقل ایفا کند. این شرکت، در مرکز نوآوری و سرمایهگذاری دیجیکالا (دیجینکست) رشد یافته و اکنون مشتریان متعددی در صنایع مختلف دارد و با برنامههای توسعهای خود به دنبال گسترش خدمات در حوزههای جدیدی مانند حملونقل مواد دارویی است.
هشتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته فرصتی بود تا شرکتهایی مانند کارپو دستاوردهای خود را معرفی کنند و ارتباطشان را با اکوسیستم لجستیک ایران بهبود ببخشند.