شرکت دانشبنیان کارپو، یکی از شرکتهای زیرمجموعه دیجینکست بازوی نوآوری و سرمایهگذاری دیجیکالا در کارخانه نوآوری آزادی است. این شرکت با ارائه راهحلهایی مبتنی بر هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در حوزه حملونقل، به کاهش ریسک، هزینه و افزایش ایمنی ناوگان حمل و نقل کمک میکند. استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در سالهای اخیر منجر به پیشرفتهای قابل توجه در صنایع مختلف شده است. در همین راستا یک شرکت دانشبنیان در کارخانه نوآوری آزادی با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء توانسته است محصول نوآورانهای را در حوزه حملونقل به بازار عرضه کند.
آیه غفرانی، امیررضا نجفی و صدف فتحعلی، همبنیانگذاران این استارتاپ هستند. غفرانی، یکی از همبنیانگذاران این شرکت دانشبنیان در خصوص ایده اولیه تأسیس کارپو گفت: «کارپو از سال ۱۴۰۱ فعالیتش را در مرکز نوآوری دیجیکالا (دیجینکست) واقع در کارخانه نوآوری آزادی آغاز کرده است. با وجود چالشهای گسترده و متنوع در حوزه حملونقل، کارپو تمرکز خود را بر حل مشکلات این حوزه با استفاده از فناوریهای نو قرار داده که در نهایت منجر به تولید پلتفرم هوشمند مدیریت ناوگان حملونقل شد.»
غفرانی افزود: «پلتفرم مدیریت ناوگان کارپو با هدف کاهش هزینه و ریسک شرکتهای پخش و لجستیک، خدمات متنوعی را ارائه کرده است. این خدمات شامل یک پلتفرم جامع نرمافزاری در کنار انواع مختلف و متنوع ماژولهای سختافزاری میشود. هدف اصلی کارپو، ایجاد یک بستر یکپارچه، هوشمند و مطمئن برای شرکتها و سازمانهاست که بتوانند بهرهوری فرایندهایشان را بهبود داده، کیفیت خدماتشان را بالا برده و با ابزارهای مختلفی که کارپو در اختیارشان قرار میدهد هزینههای مربوط به سوخت، نگهداری تعمیرات و خسارات تصادفات را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند.»
همبنیانگذار کارپو همچنین در خصوص امکانات این پلتفرم گفت: «امکانات ارائهشده توسط سیستم مدیریت ناوگان کارپو شامل ۲ بخش نصب و راهاندازی ماژولهای متنوع سختافزاری و امکانات گسترده نرمافزاری است. ماژولهای سختافزاری شامل نصب انواع مختلف ردیاب به منظور نظارت بر موقعیت لحظهای خودرو و راننده، قفل هوشمند درب کابین، پایش اطلاعات مهم از کامپیوتر خودرو، پایش لحظهای دما و رطوبت کابین جهت زنجیره حمل سرد و نصب دوربین کابین جهت رصد کامل و دقیق رخدادهای داخل کابین و جاده به صورت همزمان میشوند. امکانات نرمافزاری نیز تحلیل کیفیت رانندگی رانندگان از لحاظ ایمنی رانندگی، سیستم برنامهریزی هوشمند پخش و نظارت بر انجام صحیح ماموریتها و رعایت زمانبندی ارائه شده را شامل میشود؛ رتبهبندی رانندگان از نظر میزان و کیفیت کارکرد؛ مدیریت کامل سرویسهای دورهای، نگهداری و تعمیر خودروها و همچنین ارائه گزارش کامل از میزان هزینههای صورت گرفته به تفکیک هر خودرو به عنوان یکی از بخشهای پرهزینه سازمان، تعریف محدودیتهای مختلف مکانی، زمانی و سرعتی برای خودروها و همچنین ارائه گزارشهای مقایسهای جهت ایجاد دید گسترده بر فرایندهای صورت گرفته از دیگر امکانات کارپو به حساب میآید.»
غفرانی در ادامه گفت: «کارپو توانسته در کمتر از ۱ سال از آغاز فعالیت خود، عنوان دانشبنیان را کسب کند و به عضویت مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی مازندران و پارک فناوری پردیس در بیاید. در ۲ سال اول تاسیس کارپو، تمرکزمان را صرفاً برروی نیازسنجی بازار و توسعه محصول گذاشتیم. اما در سال جدید برنامه ما ورود جدی به بازار در کنار توسعه و ارتقاء همیشگی محصول است.»