دادهها نشان میدهد که سهم چین از خردهفروشی آنلاین در سال ۲۰۲۴، بیش از ۱۵.۵ تریلیون یوان بوده است. این کشور در چند دهه اخیر با شیب تندی در حال صعود بازارهای تجارت الکترونیک است و لجستیک خردهفروشی برای این کشور از اهمیت ویژهای برخوردار است. در حال حاضر، بیش از ۷۰ درصد خردهفروشیهای چین، کالاهایشان را بهصورت آنلاین به فروش میرسانند. گستردگی جغرافیایی این کشور و جمعیت بالای آن، فضا را برای توسعه تجارت الکترونیک و راهکارهای مبتنی بر فناوری هموار کرده است.
طبق دادههای سایت گرندویوریسرچ (grandviewresearch)، بازار لجستیک تجارت الکترونیک در چین رشد چشمگیری داشته است. پیشبینی میشود ارزش این بازار در سال ۲۰۲۵ به بیش از ۲۱۱ میلیارد دلار برسد و با نرخ رشد ۱۱.۵ درصدی در سال ۲۰۳۰، حدود چهارصد میلیارد دلار شود.
نام شرکتهای ارسال سریع مرسولات با مزایای رقابتیای مثل قیمت پایین، ناوگان توسعهیافته و سرعت بالا در ارسال، در خیابانهای چین به چشم میخورد. خردهفروشی آنلاین در اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ (ماه می ۲۰۲۵) نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۶.۴ درصد افزایش یافته و همزمان یک جنگ قیمتی در ماههای اخیر در زمینه تحویل سریع ایجاد شده است.
در این میان، بانک توسعه چین (CDB) گزارش کرده که در نیمه اول سال ۲۰۲۵، بیش از ۱۲ میلیارد یوان (۱.۶۷ میلیارد دلار) برای حمایت از پروژههای زیرساختی لجستیک پرداخت کرده است. براساس گزارش این بانک، پروژههای لجستیک در سال جاری میلادی یکی از موضوعات اصلی درخواست وام بوده و نسبت به سال میلادی گذشته ۶۷ درصد تقاضای بیشتری داشته است. بانک توسعه چین نیز ادعا کرده برای بهبود کیفیت عملیات اقتصادی و کاهش هزینههای لجستیک بهخصوص در بخش تجارت الکترونیک، همچنین حمایت از فروشگاههای آنلاین با وامهای لجستیکی موافقت میکند.
بر اساس اعلام بانک توسعه چین، وامهای میانمدت و بلندمدتی برای حمایت از پروژههایی مانند مراکز لجستیک ملی، پایگاههای کلیدی ملی لجستیک زنجیره سرد، قطارهای باری چین-اروپا، سیستمهای جمعآوری و توزیع، و پروژههای حملونقل ترکیبی به متقاضیان داده میشود.