نمایشگاههای تخصصی در سالهای اخیر توانستهاند توجه علاقهمندان به یک صنعت خاص را به خود جلب کنند. این نمایشگاهها، با هدف رشد و افزایش بهرهوری صنایع برگزار میشوند تا مسیر توسعهی یک صنعت بهخصوص با تعامل و ارتباط بیشتر صاحبان آن صنعت، سریعتر طی شود. نمایشگاه بینالمللی، حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته ایران نیز با اهداف مشابهی برگزار میشود.
روز یکشنبه ۱۹ مردادماه ۱۴۰۴، شرکت نمایشگاهی میلادنور، جلسه هماندیشی ششمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته ایران را برگزار کرد تا اهداف برگزاری این نمایشگاه و چگونگی برگزاریاش، مورد بررسی قرار گیرد.
صدیف بیکزاده مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران، مهدی رعیتی مدیر عمرانی مناطق آزاد، سهراب سلیمی مدیرکل صادرات خدمات فنیومهندسی سازمان توسعه و تجارت ایران، محمدجواد قنبری معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران و علی محتشم امیری مدیرعامل شرکت میلاد نور و قدبیگی دبیر ششمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل و لجستیک و جمعی از فعالان صنعت لجستیک کشور در این نشست هماندیشی حضور داشتند.
تلاش برای رفع ناترازیها در بخش نمایشگاهی
محمدجواد قنبری، معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی در ابتدای این نشست به اهمیت برگزاری نمایشگاههای تخصصی اشاره کرد و گفت: «محل دائمی نمایشگاه بینالمللی تهران هر ساله میزبان بیش از ۷۰ نمایشگاه تخصصی است. این نمایشگاهها، فرصت خوبی را برای در معرض دید قرارگیری شرکتهای مختلف و ارتباط با شرکتهای خارجی فراهم میکند.»
قنبری دلیل تغییر زمان نمایشگاه را جنگ تحمیلی ۱۲روزه و تعلیق نمایشگاهها عنوان کرد و افزود: «جنگ تحمیلی شرایط برگزاری نمایشگاهها را کمی تغییر داد اما تلاش ما همیشه این بوده که بتوانیم روند برپایی نمایشگاهها را گسترش دهیم و چرخ فعالیت نمایشگاه را به حرکت دربیاوریم، زیرا نمایشگاهها چرخ پیشران صنعت اقتصاد کشور هستند.»
صدیف بیکزاده نیز با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه تجمیعی لجستیک گفت: «یکی از نمایشگاههای مهمی که توسط صاحبان صنایع دنبال میشود، نمایشگاه لجستیک است. نمایشگاهی که امسال بهصورت تجمیعی برگزار میشود و تمام بازیگران حوزه لجستیک، حملونقل و صنایع وابسته را گردهم میآورد. ما امیدواریم این نمایشگاه کاربردیتر از همیشه باشد و فعالان صنعت حملونقل و علاقهمندان به آن بتوانند بهره لازم را از محتوای آن ببرند.»
نمایشگاه لجستیک بهمثابه پلتفرم
به گفته مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی، ما اگر نمایشگاههای مختلف را فقط به شکل یک نمایشگاه نبینیم و آن را در قالب پلتفرم ببینیم، خروجی خوبی از آن خواهیم گرفت. بیکزاده، خاطرنشان کرد که لجستیک موضوعی چندوجهی است و برای رشد ۲۳ درصدی صادرات به لجستیک قدرتمند نیاز داریم و باید شاخصهای فرامرزی را بهبود ببخشیم. او همچنین به اهمیت رفع ناترازیهای انرژی و راهاندازی نمایشگاههای سبز اشاره کرد گفت: «این دوره از نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، با شعار «ایران، پیوندگاه هوشمند لجستیک منطقه» کار خود را آغاز خواهد کرد.»
مهدی رعیتی مدیر عمرانی مناطق آزاد، در ادامه این جلسه هماندیشی به حضور ۱۸ منطقه آزاد در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: «مناطق آزاد به توسعه و پیشرفت لجستیک کشور کمک میکنند. ظرفیتهای لجستیکی مناطق آزاد، شامل بخش عمده زیرساختهای لجستیکی کشور است و ما در این دوره از نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، حضور فعالی خواهیم داشت.»
او همچنین به تفاهمنامه اوراسیا اشاره کرد و افزود: «ما با کشورهای قرقیزستان، ارمنستان، بلاروس این تفاهمنامه اوراسیا را امضا کردهایم. امیدواریم این تفاهمنامه به بازدید فعالان صنعت لجستیک از کشورهای منطقه اوراسیا و غنیتر شدن محتوای آن کمک کند.»
محتشم امیری، مدیرعامل شرکت نمایشگاهی میلاد نور نیز در ادامه گفت: «نمایشگاه امسال حملونقل و لجستیک و صنایع وابسته ایران با حضور ۱۰۵ شرکت در سالنهای ۶، ۷، ۸، ۹ و ۱۰ و ۲۷ برگزار میشود. این نمایشگاه، در فضای ۹هزار و ۷۵۰ مترمربع فضای سرپوشیده و ۷۲۰ مترمربع فضای باز برپا میشود و هرکدام از بخشهای صنعت لجستیک در سالنهای مخصوص به آن بخش حضور خواهند داشت.»
دبیر ششمین نمایشگاه حملونقل نیز با اشاره به روند برگزاری نمایشگاه در سالهای گذشته بهصورت مجزا گفت: «شرکت نمایشگاهی میلاد، بیش از ۱۰ سال است که نمایشگاه ریلی را برگزار میکند. این شرکت در سال جاری و بر اساس مجوز سازمان توسعه تجارت، نمایشگاه حملونقل و لجستیک را بهصورت تجمیع شده برگزار میکند تا تمامی بازیگر این صنعت در آن حضور فعالی داشته باشند.»
محتوا، محور اصلی ششمین نمایشگاه حملونقل و لجستیک است
براساس اعلام دبیر ششمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، این نمایشگاه امسال روی محور محتوا و انتقال دانش و تجربه در تمامی بخشهای مربوط به حملونقل میچرخد. قدبیگی توضیح داد که لجستیک دیجیتال و فناورانه، تابآوری لجستیکی و مدیریت بحران، حملونقل ترکیبی و یکپارچه، زنجیره تامین پایدار، هوشمند و چابک، نوآوری، حکمرانی و سیاستگذاری از مهمترین بخشهایی هستند که در نمایشگاه حملونقل به آنها پرداخته میشود.
او گفت: «برای برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه، اسناد متنوعی از جمله برنامه توسعه هفتساله را بررسی کردهایم. در این بررسیها متوجه شدیم که مهمترین چالشها و مشکلات این حوزه شامل فقدان حکمرانی و سیاستگذاری منسجم، ضعف زیرساخت، عقبماندگی فناوری و دیجیتالی، موانع سرمایهگذاری، مشارکت ضعیف بخش خصوصی، ضعف ارتباطات بینالمللی و سهم ناچیز در زنجیره جهانی میشود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا این موضوعات را در نمایشگاه مطرح کنیم.»
دبیر این نمایشگاه افزود: «در این دوره از نمایشگاه، بخشهای مختلفی از جمله بخش نوآوری و فناوریهای پیشرفته، بخش تجربه فناوری، مرکز تعاملات تجاری و B2B، بخش صادرات و تعاملات بینالملل، هاب رسانه و مستندسازی، بخش رویدادها بهعنوان بخش اصلی و هسته اصلی نمایشگاه در نظر گرفته شده است.»
در ادامه این نشست هماندیشی، به مسئلهی نمایشگاههای سبز و بدون کاغذ اشاره شد و مدیران حاضر در این جلسه به بحث و تبادلنظر درباره دیدگاهها و پیشنهادات خود پرداختند. لازم به ذکر است که نقل حمل، حامی رسانهای ششمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته ایران است.