محمد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران، در همایش تخصصی نئوپست که با موضوع لجستیک، هوش مصنوعی و خردهفروشی برگزار شده بود، نسبت به روند رو به رشد صنعت لجستیک در کشور ابراز امیدواری کرد. احمدی، این همایش را فرصتی برای طرح دیدگاههای علمی در حوزه لجستیک و خردهفروشی دانست و اظهار داشت که این صنعت، ظرفیتهای گستردهای دارد. احمدی با نگاه به تاریخ تکامل بشر، دو عامل اصلی نیاز و قرارگیری در موقعیتهای مسئلهدار را محرک اصلی نوآوری و اختراع دانست. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پست ایران، بسیاری از پیشرفتهای بشری در پاسخ به محدودیتها و ناتوانیهای جسمی انسان شکل گرفتهاند و این روند همچنان ادامه دارد.
هوش مصنوعی و چالشهای صنعت لجستیک
مدیرعامل شرکت ملی پست، هوش مصنوعی را جدیترین، تأثیرگذارترین و در عین حال خطرناکترین دستاورد بشر معرفی کرد. او با تاکید بر لزوم نگاه واقعبینانه و اکوسیستمی در صنعت پست، اظهار داشت که برای استفاده از هوش مصنوعی در صنعت پست و لجستیک باید چالشهای این حوزه را شناسایی کرد. احمدی سپس به چالشهای جدی در پذیرش فناوریهای نوین اشاره کرد و کمبود آموزشهای لازم و ضعف در زیرساختهای اکوسیستمی را از موانع اصلی توسعه این فناوریها برشمرد. او خواستار بازنگری جدی در قوانین و مقررات برای بهرهبرداری مؤثر از هوش مصنوعی شد.
ضرورت توجه به به پیوستهای فرهنگی و تاریخی
احمدی تأکید کرد که برای موفقیت در صنعت لجستیک و پست، باید به پیوستهای فرهنگی و تاریخی توجه ویژهای داشت. او گفت که بسیاری از خدمات و نوآوریها باید با در نظر گرفتن فرهنگ و تاریخ کشور طراحی شوند تا بتوانند اثربخشی بیشتری داشته باشند. این پیوستها میتوانند به عنوان پایهای برای توسعه فناوریهای جدید و انطباق آنها با نیازهای محلی عمل کنند.
شخصیسازی خدمات پستی با استفاده از هوش مصنوعی
احمدی از شرکتهای خلاق و نوآور دعوت کرد تا با همکاری یکدیگر به پیشرفت صنعت پست و لجستیک کمک کنند. او انباشت دانش تخصصی در صنعت پست را ضروری عنوان کرد و استفاده صرف از مدلهای سایر صنایع را کافی ندانست. مدیرعامل شرکت ملی پست همچنین بر اهمیت شخصیسازی و سفارشیسازی خدمات پستی با استفاده از هوش مصنوعی تأکید کرد. او ایجاد یکپارچگی میان فعالان صنعت و توسعه نظام مدیریت دانش را از ملزومات موفقیت در این حوزه دانست و روی برگزاری رویدادهایی که به ایجاد تعاملات بیشتر فعالان صنعت کمک میکنند، تاکید کرد.
از توانمندسازی و آموزش غافل نشویم
در پایان، مدیرعامل شرکت ملی پست با تاکید ویژه بر اهمیت آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی در مواجهه با فناوریهای نوین، خواستار توجه جدی به برنامههای آموزشی و مهارتافزایی در سطوح مختلف سازمانی شد. او اعلام کرد که شرکت ملی پست آماده همکاری با مراکز آموزشی و دانشگاهی برای ارتقای سطح دانش و مهارت کارکنان است. احمدی همچنین بر نقش حمایتی شرکت ملی پست تأکید کرد و برگزاری همایشهای تخصصی را فرصتی ارزشمند برای تبادل تجربیات و دستاوردها دانست.