فعالان صنعت لجستیک و نوآوری در آخرین روز از هشتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته به بررسی چالشها و فرصتهای موجود در این حوزه پرداختند. در نشستی که با حضور چهرههای مطرح حوزه لجستیک همچون رامین سمیعزاده، مدیرعامل جابار، علیشاد اعتضادی، مدیرعامل دیجیاکسپرس، سعید خدمتلو، مدیرعامل شرکت آروباس و کیوان محیطمافی مدیرعامل دیجینکست برگزار شد، آینده لجستیک در ایران و نقش رگولاتورها و نوآوران در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.
صنعت لجستیک رگولاتور مشخصی ندارد
رامین سمیعزاده، مدیرعامل جابار در صحبتهای خود از نبود یک رگولاتور واحد در صنعت لجستیک انتقاد کرد و گفت: «صنعت لجستیک در ایران رگولاتور واحد ندارد و این خلاء قانونی باعث شده هر بخش از صنعت، قوانین و مقررات خاص خود را وضع کند.»
او در ادامه توضیح داد: «در حالیکه رگولاتور مشخصی در بخش لجستیک وجود ندارد، بازیگران این صنعت برای رسیدن به شفافیت با مشکلاتی جدی مواجه هستند و این موضوع باعث دشوار شدن روند کار برای فعالان این حوزه شده است.»
مدیرعامل جابار همچنین از عدم توجه به لجستیک خرده بار گلایه کرد و گفت:«لجستیک خردهبار، بخشی از صنعت است که باید به رسمیت شناخته شود. باید سیستم حملونقل مناسبی برای لجستیک خردهبار ایجاد شود.»
لجستیک در مسیر توسعه و نوآوری
علیشاد اعتضادی، مدیرعامل دیجیاکسپرس، در پنل گفتوگو با فعالان صنعت لجستیک به نقش نوآوران در این صنعت اشاره کرد و گفت: «برای ارائه سرویسهایی که کیفیت بالایی دارند، نمیتوان از روشهای قدیمی استفاده کرد.»
او به ابتکارهای جدید دیجیاکسپرس همچون راهاندازی بیش از ۲۰۰ لاکر هوشمند اشاره کرد که در سطح بینالمللی نیز مشابه آن در کشورهای اروپایی وجود دارد. اعتضادی افزود: «روشهای نوین لجستیک به سرمایهگذاریهای زیادی نیاز دارد. علاوه بر سرمایهگذاریهای کلان، چالش دیگری که صنعت لجستیک ایران با آن روبهروست، محدودیتهایی است که فعالان این صنعت با آن مواجه هستند. محدودیتهایی که عموماً از سوی هستند که توسعه این امکانات را دشوار میکند.»
نوآوری در لجستیک با موانع اجرایی و فرهنگی مواجه است
سعید خدمتلو، مدیرعامل آروباس نیز در این نشست به مشکلات فرهنگی و مقاومتی که شرکتها بهویژه شرکتهای بخش دولتی در برابر نوآوریها دارند، اشاره کرد و گفت: «هر کار نوآورانهای با مقاومتهایی همراه است، اما در نهایت و به مرور زمان، فرهنگ نوآوری در جامعه جا میافتد.»
او همچنین درباره مدلهای جدید کسبوکار در حوزه حملونقل صحبت کرد و افزود: «آروباس میتواند در زمینه لجستیک تحول ایجاد کند، زیرا از اتوبوسها برای حمل بار و مسافر استفاده میکند که این اقدام میتواند به صرفهجویی در هزینه و زمان کمک کند.»
شرکتهای بزرگ و استارتاپها به جای رقابت باید با یکدیگر همکاری کنند
کیوان محیطمافی، مدیرعامل دیجینکست، یکی دیگر از سخنرانان پنل لجستیکی نمایشگاه حملونقل بود. محیطمافی در این پنل با تاکید بر اهمیت همکاری میان استارتاپها و شرکتهای بزرگ گفت: «در صنعت لجستیک، شرکتها باید به جای رقابت، با یکدیگر همکاری کنند تا خدماترسانی به مشتریانشان به سطوح بالاتر برسد و هزینهها کاهش یابد.»
مدیرعامل دیجینکست که بازوی نوآوری و سرمایهگذاری دیجیکالاست، در ادامه به مشکلات موجود در شتابدهندهها و کمبود منابع اشاره کرد. محیطمافی گفت: «صنایع کلاسیک و قدیمی با چالشهای متعددی در پذیرش نوآوری مواجه هستند که مهمترین چالش آنها، کمبود منابع مالی و نیروی انسانی است.»
آینده روشن لجستیک ایران با پذیرش نوآوری و فناوری
فعالان حوزه لجستیک حاضر در این پنل گفتوگو بیش از هر چیز به مسئله نوآوری و پذیرش آن تاکید داشتند. این فعالان تاکید داشتند که برای توسعه پایدار در زمینه لجستیک باید به جنبههای مختلف این حوزه توجه شود. نیاز به یک رگولاتور واحد و شفاف و توجه به نوآوریها و فناوریهای جدید از مسائلی است که فعالان حوزه لجستیک روی آن تاکید کردند. به گفته فعالان صنعت لجستیک در ایران، باید زیرساختها براساس نیاز بازار شکل بگیرد و زمینهای برای رقابتپذیری در سطح بینالمللی ایجاد شود.
مدیران شرکتهای لجستیکی ایران معتقدند که این صنعت در آستانه یک تحول بزرگ قرار دارد؛ هر چند که با مشکلات فراوانی چون خلاءهای قانونی، مقاومتهای فرهنگی و کمبود منابع مواجه است.