تاپین، با همکاری میکسین و دفتر شما، وبینار «عبور از بحران» را در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ برگزار کرد. این وبینار در ادامه سلسله وبینارهایی است که تاپین برای افزایش بهرهوری فروشگاههای آنلاین در مواقع بحرانی برگزار کرده و به ارائه راهکارهای متعددی را در حوزههای پرداخت، ساخت سایت فروشگاهی و دایرکت خودکار به کسبوکارها پرداخته است.
احمدرضا جمالی، مدیر بازاریابی و ارتباطات تاپین، حسام مناهجی، مدیر بازاریابی دفترشما و مهدی جلالی، مدیر بازاریابی میکسین در این رویداد آنلاین به راهکارهایی اشاره کردند که فروشگاههای آنلاین و بهطور خاص کسبوکارهای اینستاگرامی را از بحرانها نجات میدهند. پلتفرم تاپین که یک باجه مجازی پستی است در راستای مسئولیت اجتماعی خود مجموعه وبینارهایی را پس از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه برگزار کرد تا کسبوکارهای آنلاین بتوانند از بحرانهای پیشآمده برایشان به سلامت عبور کنند. قطعی اینترنت، فیلتر شدن شبکههای اجتماعی و مسائلی مانند اینها، کسبوکارهای آنلاین را با چالش مواجه میکند و ممکن است باعث از دست دادن مشتریان آنها شود. در وبینار «عبور از بحران»، راهحلهایی برای نگهداشت مشتری و جلوگیری از کاهش فروش مطرح شده است که مناسب فروشگاههای آنلاین است.

افزونگی؛ راز عبور فروشگاههای آنلاین از بحرانهای احتمالی
مهدی جلالی، مدیر بازاریابی میکسین در ابتدای این وبینار، تنوع در روش پرداخت را یکی از راهکارهای جلوگیری از بحرانها در کسبوکارها و بهطور خاص فروشگاههای آنلاین دانست. جلالی توضیح داد که کسبوکارهای آنلاین در شرایط بحرانی مانند دورانی که ناترازیهای انرژی وجود دارد، میتوانند از برخی روشهای سنتی برای سفارشگیری استفاده کنند. تنوع در کانالهای فروش از دیگر موضوعاتی است که مدیر بازاریابی میکسین به آن اشاره کرد و به فروشگاههای آنلاین توصیه کرد که از ظرفیتهای شبکههای اجتماعی برای سفارشگیری و فروش محصولاتشان استفاده کنند. او تاکید کرد که با افزایش کانالهای فروش، کسبوکارها میتوانند زنده بمانند و این راهکاری است که بقای کسبوکارها را تضمین میکند.
جلالی همچنین آماری را از فروش فروشگاههای آنلاین در دوران جنگ ۱۲ روزه ارائه کرد و توضیح داد که فروشگاههای فعال در اینستاگرام در این زمان ۹۰ درصد از فروش خود را از دست دادند و فروشگاههایی که دارای سایت فروشگاهی هستند، وضعیت بهتری داشتهاند. مدیر بازاریابی میکسین تاکید کرد که بهترین روش برای موفقیت فروشگاههای آنلاین داشتن مدلهای و کانالهای فروش متنوع است. او بر این باور است که فروشگاههای بزرگتر برای ایجاد افزونگی میتوانند فروشگاه حضوریشان را راهاندازی کنند یا اگر فروشگاه حضوری دارند، شعبشان را در شهرهای دیگر افزایش دهند. او بر این باور است که وبسایتهای فروشگاهی مزایای متعددی برای فروشگاههای آنلاین دارد زیرا مدیران کسبوکارهای اینترنتی میتوانند سفارشاتشان را مدیریت کنند. بهگفته مدیر بازاریابی میکسین، افزایش روشهای جذب مشتری، تنوع در روشهای پرداخت و بهبود شیوههای ارتباط با مشتریان به کسبوکارهای آنلاین کمک میکند تا در بحرانها دوام بیاورند.

فروشگاهی برنده است که لجستیک قدرتمندی دارد
احمدرضا جمالی، مدیر بازاریابی و ارتباطات تاپین، در ادامه این وبینار به نقش لجستیک برای فروشگاههای آنلاین اشاره کرد. جمالی، راههای جایگزین برای فروش فروشگاههای آنلاین را مورد بررسی قرار داد و حفظ ارتباط با مشتریان را یکی از راهحلهای عبور از بحران عنوان کرد. او به روشهایی مثل پرداخت در محل در مواقع بحرانی اشاره کرد و گفت که بسیاری از مشتریان فروشگاههای آنلاین ترجیح میدهند وقتی کالا به دستشان رسید، هزینه آن را پرداخت کنند و یکی از این راهها، پرداخت در محل یا COD است که کاربر در زمان دریافت کالا، هزینه آن را پرداخت میکند.
مدیر بازاریابی و ارتباطات پلتفرم تاپین در وبینار «عبور از بحران» با تاکید روی رهگیری مرسولات پستی خاطرنشان کرد، کسبوکارهای آنلاین برای عبور از بحرانهای احتمالی، افزایش فروش و جلب اعتماد مشتریانشان به لجستیک قوی نیاز دارند. جمالی، رهگیری لحظهای مرسولات توسط مشتریان را یکی از روشهای اعتمادسازی دانست. او گفت: «در مواقع بحرانی، مشتریان فروشگاههای آنلاین تحمل استرسها و عدمقطعیتها را ندارند. در نتیجه، بهترین کار ارسال از طریق سامانههایی است که امکان رهگیری لحظهای را فراهم میکنند.»
او گفت: «تاپین به هر کدام از فروشگاههای آنلاین یک باجه مجازی پستی ارائه میکند و فروشگاهها از این طریق میتوانند به سرویسهای پستی مختلف متصل شوند.» مدیر بازاریابی و ارتباطات تاپین بر این باور است که فروشگاههای آنلاینی که لجستیک قوی دارند، در مواقع بحرانی میتوانند عملکرد بهتری داشته باشند و کمتر از سایر فروشگاهها با افت فروش مواجه شوند.
ارتباط با مشتریان؛ کلید عبور از بحرانهای فروشگاهی
حسام مناهجی، مدیر بازاریابی دفترشما به نقش پشتیبانی در فروشگاههای آنلاین اشاره کرد. مناهجی با اشاره به بحران پیشآمده برای فروشگاه امانداس، توضیح داد که در مواقع بحرانی اگر فروشگاهها راهحلهای جایگزینی برای فروش و جذب و نگهداشت مشتریان نداشته باشند، فروششان کاهش مییابد و سهم بازارشان را از دست میدهند. مناهجی بیانیههای رسمی و حفظ ارتباط با مشتریان را برای عبور از بحرانها ضروری دانست. تلفنهای ابری با تعریف زمانبندی و صف تماس، صندوق صوتی، فکس اینترنتی و روشهایی از این دست میتواند به کسبوکارهای آنلاین کمک کند تا ارتباط با مشتریانشان را حفظ کنند. مناهجی، منشی مجازی را از دیگر راهکارهای ارتباط با مشتریان عنوان کرد و گفت که دفترشما ارائهدهنده خدماتی مثل تلفن ابری و منشی مجازی است.
بهصورت کلی در وبینار «عبور از بحران»، مدیران بازاریابی تاپین، میکسین و دفتر شما، نقش ارتباط با مشتریان، تنوع در روشهای فروش و لجستیک در تجارت الکترونیک را مورد بررسی قرار دادند و به فروشگاههای آنلاین اطمینان دادند که با استفاده از راهکارهای جایگزین و توسعه کانالهای فروش و توجه به چند نکته کلیدی در خصوص انبارداری، ارتباط با مشتریان، تبلیغات و بهبود رضایت مشتریان، حتی در مواقع بحرانی نیز میتوانند فروششان را حفظ و از کاهش نرخ فروش جلوگیری کنند.