فَم مین چین (Pham Minh Chinh)، نخستوزیر ویتنام در تازهترین سخنرانیاش از برنامه جامعی برای ارتقای صنعت لجستیک این کشور رونمایی کرد. در «مجمع لجستیک ویتنام» که با موضوع ایجاد یک منطقه آزاد تجاری برای بهینهسازی صنعت لجستیک این کشور آسیایی برگزار شده بود، نخست وزیر ویتنام از کاهش هزینههای لجستیکی در این کشور و رشد این صنعت در تولید ناخالص داخلی خبر داد.
نخست وزیر ویتنام در این مجمع اعلام کرد که برای بهبود رقابتپذیری محصولات و کسبوکارهای داخلی در این کشور، باید سهم هزینههای لجستیکی از تولید ناخالص داخلی کاهش یابد. به گفته «فَم مین چین»، در حال حاضر ۱۸ درصد از تولید ناخالص داخلی در ویتنام صرف هزینههای لجستیکی میشود و آنها برای ارتقای این صنعت باید هزینهها را تا ۱۵ درصد کاهش دهند و صنعت لجستیک را بهعنوان عاملی برای رشد تولید ناخالص داخلی در نظر بگیرند.
سال ۲۰۲۵؛ سال شکوفایی صنعت لجستیک در ویتنام
نخستوزیر ویتنام در مجمع لجستیک این کشور که با هدف گفتوگو درباره وضعیت صنعت لجستیک و فرصتهای تجاری این صنعت برگزار شده بود، بر افزایش سهم لجستیک در تولید ناخالص داخلی این کشور تاکید کرد.
هرچند ویتنام کشوری است که با ساحلها و رودخانههایش شناخته میشود، اما این کشور تاکنون منطقه آزاد تجاری نداشته است. دولت ویتنام، به تازگی شهر «دانانگ» که یکی از بزرگترین شهرهای بندری در این کشور است و در ساحل دریای جنوبی چین قرار دارد را برای اجرای آزمایشی ایجاد یک منطقه آزاد تجاری انتخاب کرده است. این اقدام از سوی مدیران دولتی ویتنام، بهعنوان مبنایی برای آزمودن سیاستهای جدید و فراهم آوردن زمینه برای قانونیسازی مقررات مربوط به مناطق آزاد تجاری در سراسر این کشور در نظر گرفته میشود.
در شرایطی که ویتنام در حال پیوستن به اقتصاد منطقهای و جهانی است، تجارت آزاد و بهرهگیری از مزایای ژئوپلیتیکی، به ایجاد فرصتهای بیشتر در بخش لجستیک ویتنام کمک خواهد کرد.در همین راستا، نخست وزیر ویتنام اعلام کرده که تولید ناخالص داخلی این کشور در زمینه لجستیک باید از ۱۰ درصد کنونی به ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد. او همچنین خواستار رشد سهم ویتنام در صنعت لجستیک جهانی شد.
در حال حاضر، سهم ویتنام از لجستیک جهانی ۰.۴ درصد است. به گفته نخست وزیر این کشور آسیایی، تا پایان سال آینده، باید سهم این کشور از لجستیک جهانی ۰.۵ تا ۰.۶ درصد شود و نرخ رشد سالانه این بخش از ۱۴ تا ۱۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش یابد.
راهکارهای ویتنام برای تحول لجستیک در سال میلادی آینده
در سخنرانی تازهای که نخست وزیر ویتنام داشته است، برای دستیابی به توسعه و تحول لجستیک در این کشور چند راهکار در اولویت قرار دارد. فَم مین چین، گفت که برای تحول لجستیک در ویتنام، توسعه زیرساختها، بهبود کارایی و کاهش هزینهها در اولویت قرار میگیرد.
به گفته نخست وزیر ویتنام، با افزایش آگاهی و تأکید بر اهمیت لجستیک در زنجیره ارزش جهانی و نقش استراتژیک ویتنام در آسیا-پاسیفیک میتوان شاهد رشد تولید ناخالص در این صنعت بود. همچنین، قرار است در سال آینده میلادی، رویکردی باز و آیندهنگر برای بهرهبرداری از ظرفیتهای لجستیکی در این کشور آسیایی در نظر گرفته شود. رویکردی که در ادامه توسعه زیرساختها، سرمایهگذاری در حملونقل هوایی، دریایی و ریلی خواهد بود.
نخست وزیر ویتنام معتقد است که برای کاهش هزینهها و افزایش رقابتپذیری، باید روی مدیریت هوشمند و آموزش نیروی متخصص تمرکز کرد. با مدرنسازی لجستیک داخلی، تقویت یکپارچگی بینالمللی و ارتقای دیپلماسی لجستیکی، همچنین ایجاد مراکز تجارت آزاد منطقهای، دولت ویتنام سعی دارد ثبات و استقلال کشورش را در کنار توسعه اقتصادی حفظ کند.
مدیران دولتی ویتنام در مجمع لجستیک از توسعه ارتباطات جهانی در حوزه حملونقل خبر داده و خاطر نشان کردند که به زودی شاهد تحولاتی در این حوزه خواهیم بود.
لازم به ذکر است که ویتنام در سالهای اخیر پیشرفت قابل توجهی در توسعه زیرساختهای لجستیکی داشته است. این کشور در حال حاضر بیش از ۲,۰۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۲۹۸ بندر و ۶۹ مرکز لجستیکی دارد. نکته قابل توجه درباره صنعت لجستیک ویتنام این است که ۷,۹۱۹ شرکت لجستیکی، فقط در سال ۲۰۲۳ در این کشور تاسیس شدهاند.
ویتنام از نظر تعداد شرکتهای دارای مجوز حملونقل دریایی به ایالات متحده و بالعکس، در میان کشورهای آسهآن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) رتبه نخست را دارد و طبق گزارش بانک جهانی، در سال ۲۰۲۳ از لحاظ کارایی لجستیک در رتبه ۴۳ جهان قرار گرفته است.
نخست وزیر ویتنام بر این باور است که با اجرای برنامههای توسعهای، این کشور به یکی از قطبهای اصلی لجستیک در منطقه آسهآن تبدیل خواهد شد.