گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

گروه اسنپ سال گذشته در بخش لجستیک و خرده‌فروشی چه کرد؟

اسنپ که یازده‌سال قبل فعالیتش را به‌عنوان تاکسی اینترنتی آغاز کرده است، اکنون به گروه اسنپ تبدیل شده و علاوه‌بر سرویس تاکسی اینترنتی، مجموعه‌‌ای از خدمات را مانند گردشگری و هتلداری، سفارش آنلاین غذا و مواد خوراکی، مشاوره‌های پزشکی، داروخانه، خرید آنلاین و ارسال بسته‌ها به کاربران خود ارائه می‌کند. در ششمین گزارش سالانه گروه اسنپ، وضعیت هر کدام از زیرمجموعه‌های این شرکت مورد بررسی قرار گرفته است.

گزارش عملکرد ۱۴۰۳ گروه اسنپ منتشر شد. گروه اسنپ در زمینه لجستیک و خرده‌فروشی در سال ۱۴۰۳ چه کرد؟

نگاهی به منابع انسانی گروه اسنپ در سال ۱۴۰۳

آمارهای گزارش عملکرد سال ۱۴۰۳ گروه اسنپ نشان می‌دهد که تعداد کارمندان این شرکت در سال گذشته ۱۶/۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۲،‌ افزایش یافته است. نسبت کارمندان زن و مرد نیز یکی از نکات قابل توجه در تازه‌ترین گزارش سال اسنپ است. در حالی‌که بسیاری از صنایع و کسب‌وکارهای ایرانی، همچنان ترجیح می‌دهند کارمندان مرد را استخدام کنند، در گروه اسنپ یک تعادل جنسیتی وجود دارد. در حال حاضر، ۵۰/۲ درصد از کارمندان این شرکت را زنان و ۴۹/۸ درصد را مردان تشکیل می‌‌دهند. در این گزارش اشاره‌شده که تعداد زنان شاغل در گروه اسنپ نسبت به سال ۱۴۰۲، افزایش ۶ درصدی داشته است.

بیشترین تعداد افراد شاغل در این کسب‌وکار به‌ترتیب در اسنپ خودرو، اسنپ‌فود و اسنپ‌مارکت مشغول به فعالیت هستند و دیگر کسب‌وکارهای زیرمجموعه، با نیروی انسانی محدودتری با توجه به اندازه کسب‌وکار به فعالیت ادامه می‌دهند. ۴۵ درصد از کارکنان گروه اسنپ از نسل زد هستند؛ نسلی که در چند سال اخیر درباره آن‌ها و سبک کاری‌شان صحبت‌های بسیاری شده است. میانگین سنی در اکثر زیرمجموعه‌های گروه اسنپ ۳۰ سال است.

بررسی آمارهای گروه اسنپ از نگاه لجستیکِ خرده‌فروشی

از آن‌جا که نقل حمل، راوی اکوسیستم لجستیک و خرده‌فروشی است، از داده‌های آماری برخی از زیرمجموعه‌های گروه اسنپ مانند اسنپ دکتر و اسنپ تریپ صرف‌نظر می‌کنم و به بررسی فروشگاه اسنپ و سایر کسب‌وکارهای گروه اسنپ که مربوط به خرده‌بار و لجستیک می‌شود، می‌پردازم.

رشد ۲ برابری فروشگاه اسنپ در سال ۱۴۰۳

امین سمیعی، مدیرعامل اسنپ‌شاپ در گزارش عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۳ اعلام کرده که فروشگاه اسنپ در سال گذشته بیش از ۲ برابر رشد داشته است. او فروش و تحویل ۸۰ هزار سفارش در حراج جمعه را از دستاورهای مهم فروشگاه اسنپ در سال گذشته دانسته است. به گفته سمیعی، فروشگاه اسنپ با وجود چالش‌های فراوانی که بر سر راه پلتفرم‌های فروش آنلاین کالاست، سعی کرده بهترین خدمات را به مشتریانش ارائه کند. فروشگاه‌ اسنپ براساس آمارهای ارائه شده، بیش از ۳۸ هزار کاربر فروشنده دارد که از این تعداد ۹۸۳۶ کاربر، فعال هستند. اختلاف زیاد میان تعداد کاربران ثبت‌نام کرده در فروشگاه اسنپ و کاربران فعال به‌نظر زیاد است اما براساس همین گزارش، ۲۲۸۷۹ کاربر فروشنده در سال ۱۴۰۳ به این مجموعه اضافه شده‌اند. این موضوع، اختلاف تعداد فروشندگان فعال و غیرفعال اسنپ‌شاپ را روشن می‌کند. تعداد مشتریان این کسب‌وکار نیز به ۱,۷۲۰,۷۱۲ نفر می‌رسد.

طلا، ساعت، کفش، اسپیکر و هدفون، کالاهای پرجستجوی فروشگاه اسنپ در سال ۱۴۰۳ بوده‌اند. جالب اینجاست که طلا، بیشترین شاخص تقاضا را در میان کاربران اسنپ‌شاپ داشته است. لوازم آرایشی و بهداشتی و کالاهای دیجیتال نیز به ترتیب بیشترین تعداد سفارش و فروش را داشته‌اند.

گسترش خدمات فروشگاه اسنپ در یک سال اخیر

اسنپ‌شاپ در یک سال گذشته اقدامات عملیاتی متنوعی را برای بهبود خدمات‌رسانی به مشتریانش انجام داده است. براساس آمارهایی که در گزارش عملکرد سال ۱۴۰۳ آمده است، سرعت عملکرد این پلتفرم ۵ برابر افزایش یافته و تعداد شهرهای تحت پوشش اسنپ‌شاپ از ۱۵۰ به ۳۴۵ شهر رسیده است. در بخش ارسال بسته‌ها نیز اسنپ‌شاپ اقدامات عملیاتی گوناگونی مانند افزایش ظرفیت عملیاتی انبارش محصولات از ۱۴,۰۰۰ به ۴۰,۰۰۰ محصول در روز، افزودن گزینه «ارسال فردا» با هزینه‌ی کمتر و اضافه‌شدن مراکز دریافت مرسولات خریداری‌شده را انجام داده است. آمارها حاکی از آن است که میزان رضایت کاربران اسنپ‌شاپ از خدمات پشتیبانی این کسب‌وکار، ۴/۳ از ۵ بوده است.

رشد ۳۳ درصدی سفرهای اسنپ‌باکس در سال ۱۴۰۳

کسری صادقی‌زاده، مدیرعامل اسنپ‌باکس در گزارش عملکرد سال ۱۴۰۳ گروه اسنپ، سال گذشته را پرچالش‌ترین سال برای اقتصاد دیجیتال ایران دانست. او در یادداشتی که در این گزارش سال نوشته، به توسعه خدمات اسنپ‌باکس در سال ۱۴۰۳ اشاره کرده و گفته است که این کسب‌وکار در ۲۷ اسفند سال گذشته توانست رکورد ۶۶۲,۵۱۹ســفر در یک روز را ثبت کند. رشد ۳۳/۸۶ درصدی سفرها نسبت به سال ۱۴۰۲ را می‌توان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اسنپ‌باکس در سال ۱۴۰۳ دانست. اضافه شدن قابلیت پرداخت امن، تعیین سقف پوشش بیمه‌ی مرسولات براساس ارزش آن‌ها در سرویس‌های اسنپ‌باکس، فعال‌سازی سرویس «وانت‌ ویژه» برای بهبود خدمات‌دهی در شهر تهران و سرویس «وانت به همراه نیروی کمکی» برای جابه‌جایی بار در چهار استان، همچنین شروع فعالیت کارباکس در ۱۳ شهر، برخی از اقدامات عملیاتی اسنپ‌باکس در سال گذشته بوده است.

اسنپ‌مارکت و تلاش برای توسعه صنعت FMCG

سوپرمارکت‌های اسنپ در دی‌ماه سال ۱۴۰۳ با یکدیگر تجمیع‌شده و با نام تجاری اسنپ‌مارکت به فعالیت خود ادامه دادند. داده‌های گزارش سال گروه اسنپ نشان می‌دهد که اسنپ‌مارکت بیــش از ۲۸میلیــون کاربر در ۱۲۷شــهر بزرگ و کوچک کشور دارد. طبق داده‌های منتشر شده، ۹۸ درصد سفارشات اسنپ‌مارکت به‌موقع تحویل داده می‌شود و رکورد سریع‌ترین ارسال در این پلتفرم ۴ دقیقه و ۳۰ ثانیه بوده است. اسنپ‌مارکت با امکان مرتب‌سازی محصولات و سایر ویژگی‌هایی که به بهبود تجربه خرید کاربران کمک می‌کند، سعی دارد گام موثری را در صنعت FMCG بردارد و امکان خرید ساده محصولات سوپرمارکتی را برای کاربران خود فراهم کند.

برای دانلود گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال گذشته روی این لینک کلیک کنید.

تازه ترین های

با هدف توسعه خدمات لجستیک درون‌شهری

قیمت دستوری بلای جان کسب‌وکارهای لجستیک

مهناز علمایی، مدیرعامل شرکت اسپید و یکی از زنان کارآفرین این صنعت در حاشیه رویداد نوآوران لجستیک ایران، با نقل حمل گفت‌وگو کرد. اسپید یک شرکت کوریر سرویس ...