گنجه، یکی از استارتاپهایی است که در زمینه ارائه لاکرهای هوشمند فعالیت میکند. این استارتاپ هوشمند که در مرکز نوآوری و سرمایهگذاری دیجیکالا (دیجینکست) راهاندازی شده است، در مدت کوتاهی توجه مخاطبان دیجیکالا و سایر پلتفرمهای خرید آنلاین را به خود جلب کرده است. ما در استودیو نقل حمل مستقر در هشتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با احمد نبیپور، همبنیانگذار و مدیرعامل گنجه درباره این کسبوکار فناورانه و نوآورانه گفتوگو کردیم که در ادامه آن را میخوانید.
احمد نبیپور، در این گفتوگو روایتی از چگونگی آشنایی با سایر همبنیانگذاران گنجه و نحوه شکلگیری این استارتاپ نوآورانه در حوزه لجستیک ارائه کرد. او در این گفتوگو توضیح داد که چطور چهار همدانشگاهی تصمیم گرفتند بهجای مهاجرت، کسبوکار خودشان را راه بیندازند. نبیپور گفت که در کارگاههای دانشگاهی در زمینههای مختلفی مثل برنامهنویسی، رباتیک، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا کار میکردند و این تنوع سبب آشنایی آنها با صنعت لجستیک شد. به گفته نبیپور، همبنیانگذاران گنجه در کارگاههای آموزشی با هم آشنا شده بودند و پس از چند سال فعالیت در انجمن مکانیک و الکترونیک، گنجه را راهاندازی کردند.
جابهجایی بیشتر مرسولات با سرویس لاکرهای هوشمند
مدیرعامل و همبنیانگذار گنجه در این گپوگفت با اشاره به هزینههای بالای لست مایل، استفاده از لاکرهای هوشمند را روشی برای افزایش تعداد مرسولات ارسالی دانست. نبیپور توضیح داد که با کم شدن تعداد نقاط تحویل، کسبوکارهای لجستیکی میتوانند مرسولات بیشتری را در زمان ثابتی در روز جابهجا کنند.
نبیپور لاکرهای هوشمند را راهکاری مناسب برای کسانی دانست که به دنبال انعطاف در زمان تحویل کالاهای خریداری شدهشان هستند. او گفت: «ما میخواهیم صنعت لجستیک که خیلی پویاست، بهینهتر شود. برای این بهینهسازی دو راه بیشتر نداشتیم یا در شرکتهای قدیمی و بزرگ این صنعت کار کنیم یا یک شرکت نوآورانه در این زمینه راهاندازی کنیم.»
احمد نبیپور گفت: «هدف از تاسیس گنجه، از بین بردن زمان انتظار است. وقتی پیک دیجیکالا، پست یا پیک دیگر شرکتهای لجستیکی به درب منازل میروند، حداقل ۴ تا ۵ دقیقه زمان میبرد تا شخص بسته را از آنها تحویل بگیرد. اما با گنجه، پیکها در مدت ۱۰ ثانیه، بستهها را داخل لاکر هوشمند گنجه قرار میدهد و میرود سراغ بستهی بعدی.» مدیرعامل گنجه معتقد است با تجمیع بستهها سرعت و بهرهوری افزایش مییابد. او افزود: «ما با گنجهها میتوانیم محل انبارش مرسولات شویم و صاحبان کالا میتوانند مرسولاتشان را در لاکرهای گنجه بگذارند و پیکها از آنجا بستهها را بردارند و به مشتریان تحویل دهند.»
کاهش هزینههای لجستیک با سرویس گنجدار
طبق گفتههای مدیرعامل گنجه، کاهش هزینههای پستی، هزینههای مصرف انرژی و هزینه نگهداری از مزایای استفاده از این سرویس است. نبیپور توضیح داد که در صورت افزایش قیمت بنزین، هزینه لجستیک افزایش چشمگیری پیدا میکند و این موضوع رابطه مستقیمی با کاهش خرید آنلاین دارد. مدیرعامل گنجه در این باره گفت: «تمام مقالات دنیا نشان میدهد که اولین پارامتر تصمیمگیری برای خرید کردن یا خرید نکردن در پلتفرمهای تجارت الکترونیک، هزینه لجستیک آنهاست.»
به گفته نبیپور، کشورهای مختلف جهان سرویسهایی را ارائه میکنند که در گذشته نمونههای آن وجود داشته است. شبکههای محلی یکی از روشهای کاهش هزینه هستند که در دنیا اثبات شدهاند، سرویس گنجدار در ایران برمبنای روش امانتداری که در گذشته وجود داشته، پیادهسازی شده است. نمونههای موفق این سرویس در سایر نقاط جهان هم وجود دارد. شرکتهای چینی و اروپایی از سرویسهایی مشابه گنجه و گنجدار برای کاهش هزینههای لجستیکی و انعطاف در زمان تحویل مرسولات استفاده میکنند. مدیرعامل گنجه معتقد است که با استفاده از نوآوری و فناوریهای پیشرفته، در زمان و هزینه افراد صرفهجویی خواهد شد و همین مسئله، سبب افزایش تقاضا و رشد تجارت الکترونیک میشود.