یک ماه گذشته را میتوان بحرانیترین زمان برای تمام کسبوکارهای ایرانی دانست. تجربه جنگ برای کسبوکارهای نوآور و اکوسیستم استارتاپی، متفاوتتر از هر چالش دیگری بود. با کشیدهشدن جنگ به فضای شهری و نگرانیهایی که ایجاد میکرد، سرویسهای پست و لجستیک با بحرانهای تازهای مواجه شدند. نقل حمل در گفتوگو با علی حسینی، مدیرعامل لینکاکسپرس، به بررسی چالشها و راهکارهای این کسبوکار حوزه ارسال مرسولات پرداخت.

آقای حسینی، آیا در جنگ ۱۲ روزه به فعالیت ادامه دادید؟ چه چالشهایی را در آن زمان داشتید؟
ما با شروع جنگ، سلامت کارمندان و سفیرانمان را در اولویت قرار دادیم و به آنها این آزادی را دادیم که اگر میخواهند شهر را ترک کنند. به آنها اطمینان دادیم که مانع خروجشان از شهر و ترک کار نمیشویم و تقریبا همه همکاران این موضوع را پذیرفتند.
در مدت ۱۲ روز جنگ، فقط ۲ روز برای انجام برخی تعهدات و با حداقل نیروی انسانی توانستیم سرویسدهی کنیم. پس از آتش بس با ارسال سفارشات عقب افتاده با افت مقطعی سفارشات مواجه شدیم تا اینکه به تدریج تعداد سفارشات تا حدودی به شرایط عادی بازگشت.
جنگ بحران بیشتری را برای کسبوکار شما ایجاد کرد یا مشکلات ناشی از اختلالات اینترنت و GPS؟
اختلالات GPS مدتی است که سفیران را برای مسیریابی دچار مشکل کرده است اما ما سعی کردیم با آموزشهای بیشتر نقشهخوانی برای سفیران در حالتی که لایو لوکیشن موجود نیست و اختصاص سرویسهایی که در نزدیکی محل زندگی سفیران بودند، تا حدودی این مشکل را برطرف کنیم.
آیا کسبوکار شما در این مدت تعدیل نیرو انجام داده است؟ اگر بله، چند درصد؟
چون شرایط افت سفارشات ما مقطعی بود و اعضای تیم نیز با ما همکاری کردند، مجبور به تعدیل نیرو نشدیم.
نظر شما درباره اینترنت طبقاتی چیست و فکر میکنید اینترنت طبقاتی چه چالشهایی را برای کسبوکارهای بخش خصوصی ایجاد میکند؟
اینترنت زمانی کاربردی است که تمام افراد یک جامعه به آن دسترسی داشته باشند و هر مدل محدودیت و طبقاتی کردن آن یک تبعیض است و در خیلی موارد باعث بلااستفاده شدن آن میشود.
پیشنهاد شما برای دوام کسبوکارها بهخصوص فعالان حوزه لجستیک خردهفروشی در شرایط بحرانی چیست؟
بستگی به نوع بحران و مدت زمان آن دارد. ارائه راهکار در هر شرایطی متفاوت است و نمیتوان یک راهحل یکسان را برای هر بحرانی ارائه کرد. تصمیمهایی مثل توقف سرویسدهی، همکاری پارتنرشیپ با اعضای صنف، ادغام، واسپاری و حتی تغییر مسیر، راهکارها و تصمیماتی هستند که میتوان آنها در بقای کسبوکارها بهره برد.