لجستیک یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر سلامت غذا و داروست. این حوزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا مستلزم برنامهریزی دقیق، انتقال سریع و امنیت بالا برای حملونقل مواد ضروری در سطح ملی و بینالمللی است. حملونقل غذا و دارو در دسترسبودن و بهموقع رسیدن به مقصد، برای سلامت جامعه امری اساسی است. بدون یک سیستم لجستیک سلامت قوی و کارآمد، عرضه و تأمین این مواد اساسی ممکن نیست و از این رو بروز کمبود و هدررفت آنها میتواند عواقب جدی و قابل توجهی برای جامعه به همراه داشته باشد.
کارپو یک راهحل نوآورانه است که با تمرکز بر این حوزه حساس میخواهد نقش خود را در زنجیره تأمین غذا و دارو بازی کند. این هفته با یکی از همبنیانگذاران کارپو صحبت کردیم و از او درباره تیم، محصول و مسیر پیش رویشان پرسیدیم. آیه غفرانی، کارشناس ارشد هوش مصنوعی که از ابتدا در حوزه نیازسنجی محصول و بررسی بازار فعالیت میکرده و در حال حاضر در بیشترین فعالیتش در قسمت مارکتینگ است، در این گفتوگو همراه ماست.
ایده اولیه کارپو از کجا شکل گرفت و چطور به تیم فعلی رسیدید؟
کارپو از زمستان ۱۳۹۹ با سه همبنیانگذار فعالیتش را در مرکز نوآوری دیجیکالا (دیجینکست) شروع کرد. امیررضا نجفی، مدیرعامل مجموعه در مقطع کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات تحصیل کرده و راهبر فناوری پروژه کارپو است.
من و صدف فتحعلی که در بخش طراحی رابط کاربری، توسعه فرانت محصول و سئو فعالیت میکند، دیگر همبنیانگذاران کارپو هستیم. ایده اولیه کارپو از آنجایی شکل گرفت که ما تمایل داشتیم در حوزه حملونقل فعالیت کنیم. با بررسی و صحبت با واحد حملونقل دیجیکالا، آگاهی پیدا کردیم که حوزه حملونقل با چالشهای مختلفی مواجه است و به راهحلهای نوآورانه نیاز دارد. در نتیجه، تصمیم گرفتیم تمرکز خود را بر حل مشکلات مرتبط با رانندگان بگذاریم؛ زیرا رانندگان، بهعنوان یکی از رکنهای اساسی و همچنین عامل هزینهزای سازمانها، نقش بسیار مهمی در حوزه حملونقل ایفا میکنند. برای ارائه راهحلهای مناسب، ما به بررسی سیستمهای مشابه در سطح جهان و همچنین تحلیل عمیقی از نیازهای شرکتهای داخلی پرداختیم.
با تحلیل دقیق این سیستمها و شناخت بهتر نیازهای شرکتها، ما امکانات متنوعی را برای شرکتها در نظر گرفتیم. این امکانات شامل ابزارها و سرویسهایی است که بتواند به رانندگان در بهبود شرایط کار، مدیریت و ارتباط با سازمانها کمک کند. بر اساس نیازهای خاص هر شرکت، ما امکانات را بهطور سفارشی طراحی کرده و بهصورتی متناسب با شرایط و الزامات آنها ارائه میدهیم. هدف اصلی ما در کارپو، ایجاد یک بستر هوشمند و مطمئن برای رانندگان و شرکتهاست تا بهبود بهرهوری، افزایش کیفیت خدمات و کاهش هزینهها را در حوزه حملونقل ممکن سازد.
محصول و خدمت شما بر اساس چه نیازی شکل گرفت و تمایز آن با سایر محصولات مشابه در چیست؟
محصول ما یک پلتفرم هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاست که از دو بخش نرمافزاری و سختافزاری تشکیل شده است. نرمافزارهای کارپو شامل نرمافزار مدیریت برای مدیران شرکتهای حملونقل است که بهمنظور نظارت کامل و مدیریت تمام فرایندهای حملونقل توسعه یافته است. این نرمافزارها امکانات مختلفی را برای این شرکتها فراهم میکنند.
امکانات ارائهشده توسط کارپو شامل تحلیل رفتار رانندگان از لحاظ کیفیت رانندگی و زمانبندی انجام مأموریتهای آنها؛ رتبهبندی رانندگان، تعریف مأموریت برای آنها و نظارت کامل بر روند انجام مأموریت؛ مدیریت سرویسهای دورهای و تعمیر و نگهداری خودروها (که یکی از بخشهای پرهزینه سازمانها محسوب میشود)؛ تعریف محدودیتهای مکانی و زمانی برای رانندگان و خودروها و همچنین ارائه گزارشهای هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی واکنش به وضعیت ناوگان و اطلاعات موجود است. این امکانات از طریق پلتفرم مدیریت به مدیران ارائه میشود.
یکی دیگر از نرمافزارهای ارائهشده توسط کارپو، اپلیکیشن موبایل برای رانندگان است. این اپلیکیشن به مدیران امکان میدهد تا مأموریتها و محدودیتهای تعریفشده برای هر خودرو و راننده را به رانندگان اعلام کنند.
و در نهایت، بخش سختافزاری پروژه، به شرکتهای مشتری این امکان را میدهد تا از خودرو و راننده اطلاعات مربوط به هر نوع پارامتری را با استفاده از انواع حسگرها دریافت کنند. این نوع از حسگرها شامل یک ردیاب ساده برای ردیابی و کنترل خودرو و همچنین حسگرهای پیشرفتهتر برای نظارت کامل بر دما، نور کابین، رطوبت و سایر پارامترهای مرتبط است. بهطور مثال، برای حملونقل کالاهای خاص مانند مواد غذایی و داروها که نیازمند حساسیت ویژهای هستند، حسگرهای ویژهای در نظارت و کنترل این پارامترها به کار میروند. این حسگرها به شرکتها امکان میدهند بهصورت دقیق این پارامترها را مدیریت و کنترل کرده و از حفظ کیفیت و ایمنی کالاها اطمینان یابند.
از آنجایی که یکی از مهمترین حلقههای زنجیره تأمین غذا و دارو، لجستیک است، محصول شما چقدر میتواند در سلامت اجتماعی نقش ایفا کند و این اثر آیا قابل اندازهگیری است؟
غذا و دارو، دو نمونه از کالاهای بسیار حساس و حائز اهمیت در زمینه نگهداری و حملونقل هستند. این کالاها باید از لحظه تولید تا رسیدن به دست مصرفکننده، در شرایط مشخص و طبق ضوابط تعیینشده قرار گیرند تا بهصورت سالم و بدون مشکل به مقصد برسند. دارو، نسبت به غذا، از حساسیت بالاتری برخوردار است؛ زیرا هر دارو دارای شرایط نگهداری و حمل خاصی است که با داروهای دیگر تفاوت دارد. حتی تغییرات کوچکی در شرایط نگهداری و حمل، مانند تغییر دما، نور و رطوبت، میتواند به فاسد شدن دارو یا کاهش اثربخشی آن منجر شود. بنابراین، رعایت شرایط دقیق نگهداری و حمل برای داروها از اهمیت بیشتری برخوردار است.
یکی از نیازهای اساسی شرکتهای پخش دارویی، داشتن امکان نظارت دقیق بر دمای کابین خودروها بهصورت اختصاصی و آنلاین است. این اختصاصیبودن به این معنی است که در نقاط مختلف کابین، دما بهطور مناسب برای هر نوع دارو حفظ شود. این عمل را میتوان بهعنوان «تمپرچر مپینگ» توصیف کرد و کارپو با استفاده از دستگاههای مخصوص، بهخوبی این نوع نظارت تخصصی را انجام میدهد.
این اقدام بهمنظور اطمینان از اینکه دارو بهصورت سالم و با کیفیت مناسب به دست مصرفکننده برسد، انجام میشود. این روش، شرکتهای پخش دارویی را قادر میسازد تا در هر لحظه بهصورت آنلاین دما را رصد کرده و در صورت نیاز، تنظیمات لازم را برای حفظ شرایط مناسب داروها انجام دهند. همچنین امکان نظارت بر خودروهای آمبولانس و نظارت بر مأموریتها از جمله موارد بسیار مهم و حیاتی در حوزه سلامت به حساب میآید که کارپو برای این مشتریان نیز راهکارهای مختلفی را در نظر گرفته است.
اگر بخواهیم محصول و خدمت شما را مدل B2B در نظر بگیریم، چه ارزشافزودههایی را برای حلقههای مبدأ و مقصد خود ایجاد میکنید. مشخصاً ارزش پیشنهادی شما به کسبوکارها چیست؟
هدف کارپو کاهش ریسک و هزینه سازمانهای حملونقلی و افزایش امکان نظارت و مدیریت برای شرکتهای طرف قرارداد است. کارپو تا به اینجا توانسته تا ۳۰ درصد هزینههای ناوگان مشتریان خود را که مربوط به تعمیر و نگهداری خودروها و همچنین ریسک حاصل از رفتار پرخطر رانندگان بوده، کاهش دهد و تا به اینجا با استقبال بسیار زیادی نیز مواجه شده است.
در زمینه فعالیت شما چه چالشهایی وجود دارد. میدانیم که زنجیره تأمین غذا و دارو حساسیتهای خاص خود را دارد و کسبوکارهای این حوزه ممکن است در رگولاتوری و قانونگذاری دچار چالشهایی باشند. کمی در اینباره برایمان بگویید.
سازمان غذا و دارو در چند سال اخیر، شرکتهای توزیع و پخش را موظف به انجام نظارت کامل و آنلاین بر روند حملونقل غذا و دارو کرده است. بهمنظور اطمینان از اینکه فرایند حملونقل این مواد حساس بهدرستی انجام میشود، افرادی بهعنوان ناظر تعیین شدهاند. به همین دلیل، شرکتهای پخش بهدنبال راهکارهای دقیق و مشابهی برای انجام نظارت هستند. استقبال گستردهای از ارائه خدمات در این زمینه وجود دارد و شرکتهای پخش جدید نیز از زمان تأسیس خود، بهدنبال راهکارهای مشابه و دقیق هستند. با این حال، کارپو در آغاز فعالیت خود، برای ارائه خدماتش نیازمند اخذ مجوزها و تأییدیههای لازم بود. در نتیجه، اقدامات لازم برای تأمین مجوزها و تأییدیههای مورد نیاز در این زمینه صورت گرفته است.
ظرفیتهای بینالمللی کسبوکار شما چیست؟ آیا برای بازارهای خارجی هم برنامهای دارید؟
نرخ رشد صنعت نظارت و مدیریت شرکتهای پخش کالا و مسافر در جهان بسیار بالاست و راهکارهای مشابهی در سراسر جهان برای افزایش نظارت، مدیریت بهتر و کاهش هزینهها و همچنین افزایش بهرهوری ارائه شده است. در سال ۲۰۲۲، حجم بازار این صنعت به ۹.۴۳ میلیارد دلار رسید و این عدد در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۱ میلیارد دلار تخمین زده میشود.
هنگام طراحی محصول، کارپو با مرور جامع و دقیق پلتفرمهای مشابه و موفق در سطح جهان که هدف ورود به بازار جهانی را دنبال میکردند، همواره تمرکز خود را بر بالا بردن بهرهوری و کاهش هزینهها قرار داده است. این امکان برای کارپو وجود دارد تا با ارائه خدمات باکیفیت و قابل قبول، بتواند به نیازها و تقاضاهای شرکتهای بزرگ و جهانی در زمینه حملونقل غذا و دارو پاسخ دهد. به عبارت دیگر، کارپو بهرهوری بالا و کاهش هزینه را بهعنوان اهداف اصلی خود در طراحی و ساختاردهی محصول خود در نظر گرفته تا بتواند خدماتی با کیفیت برتر و قابل قبول را به شرکتهای بینالمللی ارائه دهد. کارپو تاکنون تمامی امکانات نرمافزاری خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی ارائه داده است. علاوه بر این، در حال مذاکره برای ورود به بازارهای خارجی است و شروع این مذاکرات از کشورهای خاورمیانه صورت گرفته است.