محدودیتهای اینترنت در چند دهه گذشته، آسیبهای فراوانی به فضای کسبوکاری کشور زده است. فیلترینگ نه تنها در این سالها به اقتصاد کشور ضربه زده است، بلکه باعث هدررفت وقت، انرژی و حتی آرامش روانی انسانها شده و تاثیر آن را میتوان در افزایش مهاجرت نخبگان دید.
تجارت الکترونیک در سالهای اخیر شکل تازهای به خود گرفته است؛ تجارت اجتماعی در حال توسعه است و آمارهای جهانی نشاندهنده رشد فروش آنلاین از طریق شبکههای اجتماعی است. کسبوکارهای خردهفروشی ایرانی نیز همراستا با این روند جهانی، به سمت دیجیتالیشدن پیشرفتهاند و بسیاری از آنها تنها راه کسب درآمدشان، فروش در اینستاگرام و سایر پلتفرمهای اجتماعی است. فیلترینگ نه فقط فروشگاههای آنلاین را تعطیل میکند، بلکه ترافیک پستی و درآمد شرکتهای لجستیکی را کاهش میدهد. بهطور مثال، محمود لیایی، مدیرعامل سابق شرکت ملی پست در پاییز سال ۱۴۰۱ از کاهش درآمد و ترافیک پستی، بعد از فیلترشدن اینستاگرام خبر داد.
کسبوکارهای آنلاین حتی با وجود محدودیتهای بسیاری که برایشان وجود داشت، سعی کردهاند همچنان تجارت خود را سرپا نگهدارند اما برای بقا فقط تلاش کافی نیست. همانطور که انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی اعلام کرده، بیش از ۴۰۰ هزار کسبوکار کوچک و متوسط در خطر نابودی قرار دارند و هر یک ساعتی که اینترنت قطع شود، بیش از ۱/۵ میلیون دلار به اقتصاد کشور خسارت میزند. در تمام این سالها، رسانهها و نهادهای صنفی، سعی کردهاند با انتشار اخبار، مصاحبهها، بیانیهها و حتی راهاندازی کارزار، عواقب این موضوع را بررسی کنند و نسبت به آنها هشدار بدهند. در حال حاضر، محدودیتها همچنان اعمال میشوند. مفهوم «اینترنت طبقاتی» بیش از هر زمان دیگری توجه مردم و کسبوکارها را به خود جلب کرده است؛ موضوعی که دسترسی به بازارهای جهانی را بهخطر میاندازد و سهم اندک تجارت الکترونیک از تولید ناخالص داخلی را نیز حذف خواهد کرد.
با بررسی آمارها، نظر افراد متخصص، بیانیه سازمانهای مرتبط و اخباری که در رسانههای مختلف در طول این سالها منتشر شده است، فیلترینگ و آسیبهای آن را مورد بررسی قرار دادیم. با کلیک روی این لینک، بررسی نقل حمل از هزینههای اقتصادی و اجتماعی فیلترینگ اینترنت در ایران خواهید خواند.